صدابر

معنی کلمه صدابر در ویکی واژه

وسیله‏ای که امواج صوتی را به جریان‌های الکتریکی تبدیل کند و برای انتقال یا تقویت صدا به کار رود.

جملاتی از کاربرد کلمه صدابر

وی رئیس هیئت مدیرهٔ انجمن صدابرداران و صداگذاران سینمای ایران است.
وی کارش را در سینما به‌عنوان دستیار صدابرداری در فیلم کرول آغاز کرد.
وی در سال ۱۳۳۶ در تهران به دنیا آمد. برادران او مسعود شاهوردی و محمد شاهوردی، نیز صدابردار هستند. او همچنین فارغ‌التحصیل رشته صدابرداری از مدرسه عالی تلویزیون و سینما سال ۱۳۵۵ بوده است و در سال ۱۳۹۸ به پاس خدمات ارزنده وی به سینمای ایران، دکترای هنری در رشته صدابرداری توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایشان اعطا شد.
در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ ئی‌سی‌ام یک مجموعه سی‌دی با عنوان راروم[م ۵] منتشر نمود. در این مجموعه ۲۰ تن از هنرمندان همکار این شرکت یک لوح فشرده از کارهای خود گردآوری و ارائه کرده بودند. بیشتر ضبط‌های ئی‌سی‌ام تنها در سه روز به انجام می‌رسند. (دو روز برای ضبط و یک روز برای میکس) بسیاری از آلبوم‌ها توسط یان اریک کونگ‌تیائگ به عنوان مهندس صدا (از استودیوهای تالنت و سپس رین‌بو) در اسلو نروژ ضبط شده‌است. مهندسان دیگر عبارت‌اند از؛ مارتین ویلند (صدابردار و ضبط‌کنندهٔ کنسرت کلن کیت جارت)، جیمز فاربر، استفانو آمریو، و در ضبط‌های کلاسیک؛ پیتر لاینگر.
آیدین اُلفَت (زادهٔ ۳ تیر ۱۳۵۲ – درگذشتهٔ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰) صدابردار، طراح صدا، آهنگساز، نوازندهٔ پیانو، خواننده، شاعر و کارگردان تئاتر اهل ایران بود. او بنیان‌گذار و مدیر مجموعه استودیوهای «شهر صدا»، از مجهزترین مجموعه‌های ضبط و تولید آثار موسیقایی و سینمایی در ایران و مؤسس رشتهٔ صدابرداری در دانشگاه جامع علمی کاربردی بود.
آرشام قهرمانیان (به ارمنی: Արշամ Ղահրամանյան) آهنگساز و صدابردار فیلم و متخصص میکساژ، افکت، و سینکرون فیلم ایرانی ارمنی‌تبار بود که در سال‌های اواسط دهه ۱۳۴۰ و اواخر دهه ۱۳۵۰ خورشیدی مشغول به فعالیت بود.