صافی
معنی کلمه صافی در لغت نامه دهخدا

صافی

معنی کلمه صافی در لغت نامه دهخدا

صافی. ( ع ص ) نعت فاعلی از صفوه و صفا. نقیض کدر. روشن. شفاف. خالص. بی دُرد. بی غش. پاکیزه. ناب. مروق. بی آمیغ. زلال. خلاف دُردی :
دل از عیب صافی و صوفی بنام
به درویشی اندر شده شادکام.فردوسی.رادمردان را هنگام عصیر
شاید ار می نبود صافی و ناب.منوچهری.چو مشک بویا لیکنْش نافه بود ز غژب
چو شیر صافی پستانْش بود از پاشنگ.عسجدی.بدینسان آب سرد و آتش گرم
هوای صافی و خاک مکدر.ناصرخسرو.کف کافیْش بحری از جود است
طبع صافیْش گنجی از حکم است.مسعودسعد.روشن و صافی و بیقرار، تو گفتی
هست مگر ذوالفقار حیدر صفدر.مسعودسعد.که هرکه دین او پاک تر و عقیدت او صافی تر، در بزرگ داشت جانب ملوک... مبالغت زیادتر واجب بیند. ( کلیله و دمنه ).
روی صافیْت باید آینه وار
همچو دندان شانه گل چه خوری.خاقانی.دُردی و سفال مفلسان راست
صافی و صدف توانگران را.خاقانی.ره آورد عدم را توشه خاک
سرشت صافی آمد گوهر پاک.نظامی.گنج نظامی که طلسم افکن است
سینه صافی و دل روشن است.نظامی.بسیار سفر باید تا پخته شود خامی
صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی.سعدی.اگر یک قطره را دل برشکافی
برون آید از او صد بحر صافی.شبستری.ثریا چو در تاج مرجان صافی
زبانا چو در دهر قندیل راهب.حسن متکلم.ساقی که جامت از می صافی تهی مباد
چشم عنایتی به من دُردنوش کن.حافظ.
صافی. ( اِ ) ظرفی که بدان مایعی را تصفیه کنند. پارچه ای که با آن تفاله ٔچیزها گیرند. آلت تصفیه. مصفاة. پالونه. راووق. مِبزل. صافی که در داروسازی جالینوسی از همه بیشتر مورداستفاده قرار میگیرد صافی چین داری است که از کاغذ بدون چسب تهیه شده است و حتی المقدور باید کاغذهای صافی سفید را بکار برند زیراکاغذ صافی خاکستری مواد غیرخالص مخصوصاً اکسید دوفردر بر دارد. صافی چین دار بایستی به اندازه کافی درقیف وارد شود ولی نباید در لوله آن وارد شود و نیزلبه صافی نبایستی از لبه قیف بالاتر بایستد. اسیدها و معرف ها بر روی صافی کاغذی اثر میکند و این قبیل مواد را به کمک قیفی که دارای صفحه سوراخ دار و یا محتوی شن و یا پنبه شیشه ای میباشد صاف میکنند. پنبه شیشه ای عبارت از شیشه ای است که بشکل نخ درآمده است و نرمی ابریشم را دارد.

معنی کلمه صافی در فرهنگ معین

[ ع . ] ۱ - (اِفا. ) پاکیزه ، خالص . ۲ - (اِ. ) شراب بی غش . ۳ - پارچه یا ظرف مشبک مخصوصی که مایعات را از آن عبور داده صاف می کنند.

معنی کلمه صافی در فرهنگ عمید

۱. ظرفی با سوراخ های ریز که در آن برخی از خوردنی ها را صاف می کنند یا آب آن ها را می گیرند.
۲. هر نوع ابزاری که به وسیلۀ آن مایعی را صاف می کنند.
۱. پاکیزه، خالص، ناب.
۲. پاک و روشن، زلال، صاف.
* صافی شدن: (مصدر لازم ) [قدیمی]
۱. پاک و پاکیزه شدن، بی آلایش شدن: بسیار سفر باید تا پخته شود خامی / صوفی نشود صافی تا در نکشد جامی (سعدی۲: ۵۸۷ ).
۲. [مجاز] بی غل و غش شدن.

معنی کلمه صافی در فرهنگ فارسی

اصفهانی میرزا جعفر شاعر ایرانی ( ف. اصفهان ۱۲۱۹ ه.ق . ). وی از سادات بلند پایه اصفهان و مردی خوشخو و شاعری شیرین زبان بود و غالبا غزلسرایی میکرد. او در پایان عمر منظومه ای بنام [شهنشاه نامه]در احوال و شرح جنگهای رسول ص و علی ۴ سرود و ده سال در آن رنج برد و آنرا به فتحعلی شاه هدیه کرد و نیز مثنویی بنام [ گلشن خیال ] دارد . جسد او را در مقبره میر ابو القاسم فندرسکی دفن کردند.
پاکیزه وخال ، پاک وروشن، زلال، بی غش، بی درد، ناب، ظرفی باسوراخهای ریزبرای صاف کردن برخی خوردنی ها
( اسم ) ۱ - پاکیزه خالص بی غش ( شخص و شئ ) . ۲ - ( اسم ) ابزاری که برای تصفیه مایعی به کار میرود و آن ممکن است یک برگ کاغذ نفوذ ناپذیر مقداری پنبه و غیره باشد ظرفی سفالی دارای سوراخهای ریز پالایه ۳ - پارچه ای که بدان مایعات را صاف کنند . ۴ - شراب .
وی از حاجیان ایلک بود و نام وی در ترجمه یمینی آمده است

معنی کلمه صافی در فرهنگستان زبان و ادب

{filter} [شیمی، قطعات و اجزای خودرو، مهندسی بسپار، مهندسی شیمی] جسمی متخلخل برای جداسازی جامدات معلق از مایعات یا گازها

معنی کلمه صافی در دانشنامه عمومی

صافی (ستاره). صافی یا سیگما اژدها یک ستاره است که در صورت فلکی اژدها قرار دارد.
صافی (ماهی). صافی ( ماهی ) ( نام علمی: Siganus javus ) نام یک گونه از تیره صافی ماهیان است.

معنی کلمه صافی در دانشنامه آزاد فارسی

صافی (الکترونیک). صافی (الکترونیک)(filter)
در الکترونیک، مداری که بعضی از سیگنالهای با بسامد معیّن را بهتر از سیگنال های با بسامدهای دیگر منتقل می کند. صافی پایین ـ گذر، سیگنال های با بسامد کم و همچنین جریان مستقیم را انتقال می دهد. صافی بالا ـ گذر سیگنال های با بسامد زیاد را منتقل می کند. صافی نوار ـ گذر فقط سیگنال های موجود در نواری از بسامدها را عبور می دهد.
صافی (نورشناسی). صافی (نورشناسی)(filter)
در نورشناسی، وسیله ای برای جذب بخش هایی از طیف نور مرئی. صافی بقیۀ طیف را از خود عبور می دهد. مثلاً ، صافی سبز، همۀ رنگ های موجود در طیف، جز رنگ سبز را جذب می کند یا جلوی عبورشان را می گیرد و فقط نور سبز را منتقل می کند. صافی زرد فقط نور رنگ های آبی و بنفش را که در انتهای طیف قرار دارند جذب می کند و نور رنگ های سرخ، نارنجی، سبز و زرد را عبور می دهد.
صافی (کتاب). تألیف ملّا محسن فیض کاشانی (۱۰۷۵ق)، کتابی به عربی، در تفسیر قرآن. مؤلف سه تفسیر به نام های مصفّی و اصفی و صافی نوشته است، اما تفسیر صافی از دو تفسیر دیگر، مفصّل تر و مهم تر است و در شمار متون درسی طلاب نیز قرار گرفته است. از ویژگی های این تفسیر می توان به بهره گیری از روایات و استفاده از نکات ادبی اشاره کرد. مؤلف در دوازده مقدمه، به نکاتی دربارۀ تفسیر قرآن و منع از تفسیر به رأی می پردازد (تهران، ۱۲۶۶، تبریز، ۱۲۶۹ق) .
مؤلف در این اثر، افزون بر تفسیر همة آیات قرآن، به نظر برخی مفسران نیز اشاره دارد و با تعبیر «اقول» به توضیح برخی اصطلاحات و لغات نیز می پردازد. این تفسیر، که دارای مقدمه ای در دوازده بخش است، دربردارندة مطالب و موضوعاتی چون جمع آوری قرآن، فضیلت قرآن، منع از تفسیر به رأی و شفاعت قرآن و همچنین شامل مباحثی چند دربارة شأن نزول آیات، گفتاری در معانی وجوه آیات قرآن و تمثیل قرآن به اهل خود در روز قیامت و شفاعت قرآن از آنان و گفتاری در آداب تلاوت قرآن است. این تفسیر نخستین بار در 1266ق در تهران و بعد از آن بارها در تهران و تبریز و بمبئی و بیروت چاپ سنگی شده است.
43011200

معنی کلمه صافی در ویکی واژه

پاکیزه، خال
شراب بی غش.
پارچه یا ظرف مشبک مخصوصی که مایعات را از آن عبور داده صاف می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه صافی

مصباح یزدی در کتاب «حکومت اسلامی و ولایت فقیه» و عبدالله جوادی آملی در کتاب «پیرامون وحی و رهبری» بیش از همه به شرح این نظریه پرداخته‌اند. البته این دیدگاه خاص این دو نیست و افرادی چون ناصر مکارم شیرازی و لطف‌الله صافی گلپایگانی نیز دیدگاهی این چنینی دارند.
قناعت اندرون صافی نماید همه زنگ طبیعت بر زداید
درجریان‌های کم درحالت پرداخت مقدار نرخ براده برداری حالت استفاده از پودر از حالت دی الکتریک بدون پودر بیشتر و صافی سطح بهتری نیز دارد.
مکان عطائی بدان طبع صافی یمین و غائی به تیغ یمانی
در صومعهٔ سینهٔ ما یار مقیمست ما از نظرش صوفی صافی صفائیم
بده به مهر دلم کاسه ای که باده صاف ز دست ساقی صافی ز زنگ کینه خوش است
ادر علینا کئوس العلم صافیة انا عطاش الیها ایها الساقی
شد از خاطر صافی انصاف ده که از هر چه جوید شه انصاف به
نیستم جرعه‌کش درد کدورت بیدل چون‌گهر صافی دل بادهٔ مینای من‌است
سید ابوالحسن مهدوی (زاده ۱۳۴۱) روحانی و استاد اخلاق، امام جمعه موقت اصفهان و نماینده استان اصفهان در دوره ششم مجلس خبرگان رهبری است. پدر او سید بهاء الدین از فقهای اصفهان بود. او از ابتدای جوانی برای فراگیری علوم دینی درحوزه علمیه اصفهان مشغول به تحصیل شد و پس از طی مراحل مقدماتی در درس استادانش مانند صادقی ، صافی و مظاهری (در درس خارج فقه و اصول) شرکت کرد.
مصباح یزدی در کتاب «حکومت اسلامی و ولایت فقیه» و عبدالله جوادی آملی در کتاب «پیرامون وحی و رهبری» بیش از همه به شرح این نظریه پرداخته‌اند. البته این دیدگاه خاص این دو نیست و افرادی چون ناصر مکارم شیرازی و لطف‌الله صافی گلپایگانی نیز دیدگاهی اینچنینی دارند.
غیر الفت برنتابد صافی آیینه‌ام می‌کند تا خار و خس در دیده مژگانی مرا
احمد صافی(زادهٔ: ۱۳۴۷ در گلپایگان)، بازیگر و مربی بین‌المللی کاراته اهل ایران است. او عضو کمیته فنی فدراسیون کاراته ایران و در حال حاضر سرمربی تیم ملی کاراته کره جنوبی است.
در مصافی که باد حملهٔ او از سر فتنه مغفر اندازد
ز نوش ساقیان و نغمهٔ ساز می از دلهای صافی گشته غماز