صادرکننده

معنی کلمه صادرکننده در لغت نامه دهخدا

صادرکننده. [ دِ ک ُ ن َن ْ دَ / دِ ] ( نف مرکب ) کسی که صادرات را به خارج میفرستد. رجوع به صادرات شود.

معنی کلمه صادرکننده در فرهنگ فارسی

کسی که صادرات را بخارج می فرستد

جملاتی از کاربرد کلمه صادرکننده

قطر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و سومین کشور دارنده ذخایر گاز پس از ایران و روسیه است. ذخیره گاز آن، برای ۲۰۰ سال آینده کافی تخمین زده شده‌است. اگر چه این کشور درآمدهای دیگر مانند گردشگری دارد.
نفت و گاز طبیعی سنگ بنای اقتصاد قطر هستند و بیش از ۷۰ درصد از کل درآمد دولت را شکل می‌دهند. این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در جهان است. درآمد خالص قطر از صادرات نفت و گاز در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۳۸ میلیارد دلار برآورد شده‌است.درآمد بالای گاز یک ساختار رفاهی بی کم‌وکاست برای شهروندان قطری ایجاد کرده‌است. درآمد سرانه این کشور است این کشور با حدود ۱۳۰ هزار دلار آمریکا درآمد سرانه در سال، بالاترین را در جهان دارد.
دومین فعالیت درآمدزای سانتا کروس مربوط به پرورش گوسفند (با ۷میلیون راس) است. سانتا کروس پس از استان چوبوت دومین تولیدکننده و صادرکننده گوشت و پشم می‌باشد.
اتم‌استروی‌اکسپورت، (به روسی: Атомстройэкспорт) صادرکننده روسی تجهیزات و خدمات مربوط به انرژی هسته‌ای است. این شرکت یک شرکت تابعه متعلق به روس‌اتم است. فعالیت‌های اتم‌استروی‌اکسپورت از طرف دولت روسیه پشتیبانی مالی می‌شود. رئیس گروه اتم‌استروی‌اکسپورت الکساندر لوکشین می‌باشد.
اسدالله عسگراولادی (زاده ۱۵ اسفند ۱۳۱۲ در چهارراه سیروس، تهران – درگذشته ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ تهران) از برجسته‌ترین بازرگانان ایرانی، معروف‌ترین صادرکننده خشکبار ایران، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تمام دوران پس از انقلاب، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین بود.منبع برادر وی حبیب‌الله عسگراولادی از سیاست‌مداران مهم ایران بود.
ارتش عراق در آغاز جنگ، یک ارتش کاملاً وابسته به شوروی بود. ۸۵ درصد از تجهیزات این ارتش، طی ۵ سال پیش از جنگ از شوروی وارد عراق شده بود. صنایع نظامی فرانسه دومین صادرکننده تجهیزات و ادوات نظامی به عراق بودند. پس از این دو کشور، کشورهایی مانند برزیل، اسپانیا و ایتالیا قرار داشتند.
اقتصاد اسرائیل اقتصادی مبتنی بر بازار و تکنولوژی است. اسرائیل واردکننده نفت خام، حبوبات، مواد اولیه وتجهیزات نظامی و صادرکننده الماس برش داده شده، کالاهای با فناوری بالا و محصولات کشاورزی است.
ازبکستان دارای برابری قدرت خرید معادل $۳٬۸۰۰ است. تولید اقتصادی بر کالاها متمرکز است. در سال ۲۰۱۱ ازبکستان هفتمین تولیدکننده بزرگ و پنجمین صادرکننده بزرگ پنبه و هفتمین تولیدکننده بزرگ طلا در جهان بود.