صاحب خانه

معنی کلمه صاحب خانه در لغت نامه دهخدا

صاحب خانه. [ ح ِ ن َ / ن ِ ] ( ص مرکب ، اِ مرکب ) خانه خدا. میزبان. دیار. ابوالمثوی. رب البیت :
در آن خانه که آن شب بود رختش
به صاحب خانه بخشیدند تختش.نظامی.- امثال :
اگر میهمان یکی باشد صاحب خانه گاو میکشد ، یا میزبان گاو میکشد؛ با کثرت سائلان و خواهندگان به تمام واجبات رادی و جوانمردی عمل نتوان کرد. ( امثال و حکم ص 229 ).

معنی کلمه صاحب خانه در فرهنگ معین

( ~ . نِ ) [ ع - فا. ] (ص مر. ) ۱ - مالک خانه . ۲ - میزبان .

معنی کلمه صاحب خانه در فرهنگ عمید

دارای خانه، مالک خانه.

معنی کلمه صاحب خانه در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - مالک خانه خانه خدا . ۲ - میزبان .

معنی کلمه صاحب خانه در ویکی واژه

مالک خانه.
میزبان.

جملاتی از کاربرد کلمه صاحب خانه

صاحب خانه بگفتش خیر هست که همی لرزد ترا چون پیر دست
این مکتب در خانه ثروتمندان تشکیل می‌شد و در آنها فرزندان صاحب‌خانه و وابستگانشان شرکت می‌کردند. کلاس‌ها در یک یا چندین اتاق خانه یا در ساختمان جداگانه برگزار می‌شد. معلم توسط صاحب‌خانه استخدام می‌شد و گاهی در آنجا مقیم و مستقر می‌شد. کودکان از خانواده‌های دیگر با اجازه صاحب خانه و پرداخت دستمزد به مکتب‌دار (معلم) گاهی در کلاس‌ها شرکت می‌کردند.
از بهرگدایی شد و چون خانه تهی دید بگرفت به حجت کمر صاحب خانه
برای نمونه اگر سیستم گرمایش مرکزی خراب شود، سامانه به صورت خودکار برای تعمیرکار ایمیل یا پیام می‌فرستد و او را مطلع می‌کند، و ایشان نیز در پاسخ برای مراجعه زمان‌بندی را بررسی می‌کند و با صاحب خانه هماهنگ می‌کند تا تاریخ مناسب برای تعمیر و رفع مشکل تعیین شود.
گر شبی در خانه جانانه مهمانت کنند گول نعمت را مخور مشغول صاحب خانه باش
بر در دل ز ادب سجده‌کن آواز مده صاحب خانهٔ آیینهٔ ما هیچکس است
که ای صاحب خانه بیدار شو ز حال خود ومن خبردار شو
همچنین برای خانه هم به کار گرفته می‌شود که معمولاً صاحب خانه برای رهن و اجاره خانه مبلغی را به عنوان وثیقه می‌گیرد.
فریاد که چون صورت دیوار ندارم صائب خبر از خانه و از صاحب خانه
مک دوگال طی سفری که در سال ۱۷۵۱ به بریتانیا داشت با دختر عموی خود، نانسی مک‌دوگال، ازدواج کرد. پس از انقلاب آمریکا نانسی درگذشت و مک‌دوگال بار دیگر با دختر صاحب خانه‌اش، هانا بوستویک ازدواج کرد. در جریان جنگ یکی از پسرانش جان باخت و دیگری به اسارت بریتانیایی‌ها درآمد. مک‌دوگال نزد سربازان تحت امرش بسیار محبوب و محترم بود. وی همواره خواستار پرداخت دستمزد و تأمین شرایط بهتر برای سربازان بود. او دوست صمیمی الکساندر همیلتون بود و جورج واشینگتن عمیقاً به او احترام می‌گذاشت و الکساندر را «ستون انقلاب» می‌نامید. درست است که مک‌دوگال زادهٔ اسکاتلند بود ولی ذات سرکش و مصممی داشت وبه وطن متبوع خود، یعنی آمریکا، به شدت وفادار بود.
یک تشخیص دهنده حرکت می‌تواند به یک سیستم هشدار دهنده امنیتی متصل شده باشد که صاحب خانه یا سرویس امنیتی را از وجود حرکت غیرمعمول آگاه سازد. یک چنین تشخیص دهنده‌ای می‌تواند یک دوربین نور قرمز را راه‌اندازی کند.
کجاست خانه آن ماه خانگی که کنیم ز شوق صاحب خانه به گرد خانه طواف
صاحب خانه اگر باز نبندد در خویش گله‌ای نیست اگر دزد درآید از در
حاجی به رهِ کعبه و من طالب دیدار او خانه همی جوید و من صاحب خانه
ساختمان محل سکونت مرد (به نام خانه یریبه، خانه یوربری) خانه‌ای برای قشرها مختلفی از مردم است. همه آن‌ها فقیر و دارای پیشینه و قشرهای متنوع هستند. صاحب خانه مدت مدیدی بود که در بوگوتا نبوده‌است. مستاجرین با مقاماتی مواجه هستند، که سعی دارند همه را از ساختمان اخراج کنند. سپس، مستاجران تصمیم می‌گیرند که با قفل کردن درب‌ها و تیراندازی به پلیس‌هایی که سعی می‌کنند دستورهای خود را انجام دهند، ایستادگی کنند.
آمد و در پیش آتش خوش نشست صاحب خانه ز حیرت لب ببست
۲۵۱۰ خانوار وجود داشت که از این تعداد ۹/۲۹ درصد فرزندان زیر ۱۸ سال با آنها زندگی می‌کردند، ۷/۴۵ درصد زوج‌های متأهل بودند که با هم زندگی می‌کردند، ۹/۱۳ درصد صاحب خانه زن بودند و هیچ شوهر حضور نداشت و ۳/۳۶ درصد آنها غیرخانواده بودند. ۲/۳۰ درصد از کل خانوارها از افراد تشکیل شده بودند و ۲/۱۱ درصد کسی تنها ۶۵ سال یا بیشتر زندگی می‌کرد. متوسط اندازه خانوار ۴۵/۲ و متوسط خانوار ۳٫۰۸ بود.