صاحب الزمان

معنی کلمه صاحب الزمان در لغت نامه دهخدا

صاحب الزمان. [ ح ِ بُزْ زَ] ( ع ص مرکب ، اِ مرکب ) در کشاف اصطلاحات الفنون گویدکه در اصطلاحات صوفیه است که صاحب الزمان و صاحب الوقت و صاحب الحال کسی است که متحقق باشد به جمعیت برزخیت اولی و مطلع بر حقایق اشیاء، و خارج از حکم زمان و تصرفات گذشته و آینده الی الابد. پس زمان ظرف احوال و صفات و افعال اوست و بدین جهت در آن به طی و نشر و در مکان به قبض و بسط تصرف کند، چه او متحقق به حقایق است و طبایع و حقائق در اندک و بسیار و دراز و کوتاه و بزرگ و کوچک یکسان است ، زیرا وحدت و کثرت و مقادیر همه عوارضند و آن سان که در ( وعاء ) وهم در آن مقادیر تصرف تواند کرد همچنین در عقل نیز تصرف کند...
صاحب الزمان.[ ح ِ بُزْ زَ ] ( اِخ ) لقب محمدبن الحسن العسکری ، امام دوازدهم شیعیان ، مهدی منتظر. رجوع به مهدی شود.

معنی کلمه صاحب الزمان در فرهنگ معین

( ~ُ . زَّ ) [ ع . ] ۱ - (ص مر. ) خداوند زمان ، صاحب عهدودوران . ۲ - لقب امام دوازدهم شیعیان حضرت مهدی ابن حسن (ع ).

معنی کلمه صاحب الزمان در فرهنگ عمید

لقب محمدبن حسن عسکری، امام دوازدهم شیعه، مهدی منتظر.

معنی کلمه صاحب الزمان در فرهنگ فارسی

۱- خداوند زمان صاحب عهد و دوران . ۲- ( اسم ) لقب مهدی ابن حسن .
در کشاف اصطلاحات الفنون گوید که در اصطلاحات صوفیه است که صاحب الزمان و صاحب الوقت و صاحب الحال کسی است که متخقق باشد بجمعیت برزخیت اولی و مطلع بر حقایق اشیائ و خارج از حکم زمان و تصرفات گذشته و آینده الی الابد

معنی کلمه صاحب الزمان در دانشنامه آزاد فارسی

صاحِبُ الزَّمان
اصطلاحی عرفانی. چنانچه عارف واصلی، در عالی ترین مراحل سیر خود، از حکم زمان و گذر گذشته و آیندۀ آن خارج شود، در عرف و اصطلاح عرفانی، او را صاحب الزمان می خوانند. چنین عارفی همان گونه که دیگران به واسطۀ قوّۀ واهمه می توانند زمان های طولانی را در لحظه ای طی کنند یا لحظه ای کوتاه را به دوره ای طولانی بسط دهند، می تواند به طیّ زمان یا بسط آن در وجود خارجی بپردازد. خبردادن بعضی از عارفان از مشاهدۀ آنچه در ابتدای خلقت به وقوع پیوسته یا در قیامت متحقّق خواهد شد را ناظر به حصول همین مرتبه دانسته اند. در فرهنگ شیعه، صاحب الزمان یکی از القاب امام دوازدهم (عج) است.

معنی کلمه صاحب الزمان در ویکی واژه

خداوند زمان، صاحب عهدودوران.
لقب امام دوازدهم شیعیان حضرت مهدی ابن حسن (ع)

جملاتی از کاربرد کلمه صاحب الزمان

صاحب الزمان یکره سوی مردمان بنگر کز پی لسان گشتند، جمله تابع کافر
یکی از موقوفات حرم، منبری است ساخته شده از چوب گردو و گلابی که به شیوه منبت کاری اثر دست محمد نجار خراسانی است. این منبر در روزگاران سلطنت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده‌است و سازنده آن نیت کرده‌است تا پس از ظهور حجت بن الحسن، او بر این منبر سخنرانی کند. از همین جهت نام این منبر در بین عموم به منبر صاحب الزمان مشهور شده‌است. ارتفاع این منبر از زمین ۷٫۵ متر، و دارای ۱۴ پله است و در زاویهٔ جنوبی ایوان مقصوره در نزدیکی محراب قرار دارد.
یکی از جاذبه های گردشگری این روستا مسجدی زیبا با معماری خاص به نام «مسجد صاحب الزمان(عج)» با امکاناتی مناسب است.در احداث این مسجد که نظر هر مسافری را به خود جلب می کند آقای حاج محمد فقیه فرزند مرحوم حاج علی فقیه فرزند آشیر نقش زیادی داشته است.
قرارگاه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در سپاه صاحب الزمان ضد دنیاگیری کرونا ویروس در اصفهان ۵ آبان ۱۳۹۹ تشکیل شد.
ابوالحسن علی بن محمد بن طیب واسطی معروف به ابن مغازلی فقیه شافعی است. کتاب «البیان فی اخبار صاحب الزمان» از تألیفات اوست. وی از علمای اوائل سده چهارم هجری بوده و به چهار واسطه از ابوصلت هروی حدیث نقل می‌کند.
فتنه آخر الزمان برخاست بدر صاحب الزمان بگریز
کَهف امان پناه جهان صاحب الزمان شاهی که سوده نُه فلکش جبهه بر جناب
نبود ولی قائم بالسیف، جز تو کس هم صاحب الزمانی و هم مالک الجهات
پناه کون و مکان صاحب الزمان مهدی ولی قائم بالسیف، شهسوار حجاز
پیرانشهر دارای دو مسجد مخصوص شیعیان به نام‌های مسجد امام حسین و مسجد صاحب الزمان است که در مراسم‌های مذهبی مورد استفادهٔ شیعیان ساکن در پیرانشهر مانند نیروهای نظامی و انتظامی و کارمندان غیر بومی شیعه مذهب افرادی که محل کارشان در پیرانشهر است قرار می‌گیرد. مسجد صاحب الزمان فقط در ایام محرم باز می‌شود.
مسجد صاحب الزمان(عج) وشته که اولین بنای بی ستون استان البرز است.
از فتنه زمانه آشفته غم چه داری بر سر چو سایه باشد از صاحب الزمانت
دور اول: صاحب الزمانی که بر اثر تصادف فوت شدند و مابقی دوره ایشان در مجلس توسط علی حمزه ای انجام شد
آب این روستا از قنات قدیمی که از سال ها پیش و شمال روستا قرار دارد تامین می شود که برای آشامیدن ومصارف خانگی و کشاورزی است. در ابتدای روستا مزارع کشاورزی قرار دارد و بعد مدرسه ابتدایی ۱۳ آبان – قبرستان است.این روستا از کوچه بندی های خیلی منظم- ساختمان های دو طبقه خشت و گلی زیبا – یک مسجد صاحب الزمان – یک هیئت ابوالفضل العباس- یک حسینیه تشکیل شده است.
هم نشأه ی بنی و ولی صاحب الزمان شاهی که فتح و نصرتش از این دو جا نبست
امام زاده قاسم ازنوادگادن امام موسی کاظم (ع)-مسجد صاحب الزمان (عج) یه مساحت 500متر.
فرخنده آیت ملک العرش لامکان ناموس کبریا شه دین صاحب الزمان
جز صاحب الزمان بزمین و زمان مجو بفکن حجاب این فلک پیر پرده دار
در بخشی از این گزارش به واریز وجوهات مالی به حساب نیروی انتظامی استان اصفهان به ارزش ۱٫۵میلیارد تومان و به حساب سپاه صاحب الزمان استان اصفهان، پایگاه‌های بسیج و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ارزش بیش از ۶میلیارد تومان اشاره و گفته شده‌است ۱٫۵میلیارد تومان نیز به دفاتر ائمه جمعه و نزدیک ۱میلیارد تومان به حوزه علمیه، بنیاد بین‌المللی غدیر و ستاد برگزاری نماز جمعه و ۳۰۰میلیون تومان برای تجهیز ساختمان دادگستری استان اصفهان پرداخت شده‌است.
اگر به بینه صاحب الزمان نگری یکی است نام تو با بینات آن به شمار