شیپوری
معنی کلمه شیپوری در لغت نامه دهخدا

شیپوری

معنی کلمه شیپوری در لغت نامه دهخدا

شیپوری. [ ش َ / ش ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به شیپور. هر چیز چون شیپور در شکل و هیأت.
- گل شیپوری. رجوع به گل شیپوری شود.

معنی کلمه شیپوری در فرهنگ فارسی

گل شیپوری

معنی کلمه شیپوری در فرهنگستان زبان و ادب

{tuba} [علوم جَوّ] ستون یا مخروطی وارونه از ابر که از پایۀ ابر آویزان است؛ این ابر فرعی بیشتر با کومه ای بارا و به ندرت با کومه ای همراه است

معنی کلمه شیپوری در دانشنامه عمومی

شیپوری ( نام علمی: Arum ) نام یک سرده از تیره گل شیپوریان است.
شیپوری (ابر). ابر شیپوری ستون یا مخروطی وارونه از ابر است که از پایه ابر آویزان است؛ این ابر فرعی بیشتر با کومه ای بارا همراه است و خیلی کم با کومه ای دیده می شود.
معنی کلمه شیپوری در فرهنگ فارسی

معنی کلمه شیپوری در دانشنامه آزاد فارسی

گیاهانی علفی و پایا، از جنس Arum، خانوادۀ Araceae. این گیاهان دارای غدۀ زیرزمینی، برگ های پیکانی و میله ای حامل گل ها، با نام اسپادیس ،اند. اسپادیس در انتها به غده ای متورم، رنگین، و گوشتی ختم می شود. یک چمچۀ رنگین یا سبزینه دار اسپادیس را دربر گرفته است. هفت گونه از این جنس در نواحی شمال، غرب، شرق و مرکز ایران می روید.

جملاتی از کاربرد کلمه شیپوری

با توجه به کاهش محبوبیت ستون شیپوری، ستون‌های سلیمانی و شیوه‌های معماری کلاسیک غربی در سراسر اسپانیا و اسپانیای جدید احیا شدند. این امر منجر به تخریب یا جایگزینی بسیاری از بناهای به سبک ستون شیپوری با ستون‌های کلاسیک در دهه‌های آخر قرن ۱۸۰۰ شد.
در انتهای بخش شیپوری ال‌ان‌بی، دو آنتن کوچک میله‌ای، عمود بر هم قرارگرفته‌اند که یکی برای دریافت امواج با پلاریزاسیون عمودی (وِرتیکال)، و دیگری برای دریافت امواج با پلاریزاسیون افقی (هُوریزُونتال) است.
تارو به تعدادی از گونه‌های خانواده گل‌شیپوریان گفته می‌شود که بومی مناطق شرقی شبه‌قاره هند هستند. تارو یک گیاه چندساله گرمسیری است که به عنوان یکی از سبزیجات ریشه‌ای و به منظور بهره‌برداری از غده نشاسته‌ای، برگ‌ها و دمبرگ‌هایش کشت می‌شود. این گیاه یک منبع غذایی مهم در آشپزی مناطق جنوب آسیا، اقیانوسیه و آفریقا است. تارو به عنوان یکی از نخستین گیاهان کشت‌شده به حساب می‌آید.ریشه و برگ تارو طعم فوق‌العاده ای دارد. می‌توان آن را پخت، در حالی که برگ‌ها طعم کلم دارند.
یک آنتن شیپوری همان‌گونه در برابر امواج الکترومغناطیسی عمل می‌کند که یک شیپور آکوستیک در برابر امواج صدا در یک ابزار موسیقی. این آنتن یک ساختار انتقال تدریجی را فراهم می‌کند که امپدانس لوله را با امپدانس فضای آزاد تطبیق می‌دهد و باعث می‌شود امواج به صورت کارآمد از لوله در فضا منتشر شوند.
آنتن شیپوری برای ارسال یا دریافت امواج رادیویی استفاده می‌شود . آنتن شیپوری از یک لوله فلزی مستطیلی یا استوانه‌ای با طول کوتاه تشکیل می‌شود که یکی از دو انتهای آن بسته است و این لوله در سمت دیگر به شکل یک شیپور مخروطی یا هرمی است. امواج رادیویی معمولاً از طریق کابل هم‌محور وارد موج‌بر می‌شوند و رسانای مرکزی درون موج‌بر برجسته می‌شود و آنتن تک‌قطبی ربع‌موج شکل می‌گیرد. سپس امواج به‌صورت پرتو باریک به بیرون از شیپور منتشر می‌شوند. در برخی از تجهیزات، امواج رادیویی بین فرستنده یا گیرنده و آنتن از طریق موج‌بر هدایت می‌شوند و شیپور به انتهای موج‌بر متصل می‌شود.
سر دم‌سنج شکل شیپوری دارد و این طراحی برای این است که در بازه‌های بزرگی از شار عبوری امکان دستیابی به الگوی لامینار فراهم باشد. از این رو اسپیرمترهای نوع لی لی به ازای شارهای ۰ تا ۱۲ لیتر بر ثانیه رابطه خطی از خود نشان می‌دهند.