شیلینگ

معنی کلمه شیلینگ در لغت نامه دهخدا

شیلینگ. ( انگلیسی ، اِ ) پول رایج در انگلستان و آن معادل یک بیستم لیره بوده است. ( فرهنگ فارسی معین ). در تغییراتی که اخیراً برای هماهنگ کردن پول انگلستان مانند کشورهای دیگر بعمل آمده است شیلینگ یک دهم لیره استرلینگ است.

معنی کلمه شیلینگ در فرهنگ عمید

واحد پول پیشین انگلیس برابر با ۱۲ پنی یا یک بیستم پوند.

معنی کلمه شیلینگ در فرهنگ فارسی

پول خردانگلستان، ۲۴پنس، ۲٠شیلینگ یک لیره است
( اسم ) پول خرد در انگلستان و آن معادل یک بیستم لیره است .

معنی کلمه شیلینگ در دانشنامه آزاد فارسی

شیلینْگ (shilling)
شیلینْگ
سکه ای انگلیسی به ارزش ۱۲پنس (هر پوند ۱۲شیلینگ بود). نخستین بار در دوران هنری هفتم ضرب شد. اگرچه با تقسیم پوند به یک صد پنی در ۱۹۷۱ سکۀ شیلینگ از گردش خارج شد، تا مدتی از آن همچون سکۀ پنج پنسی استفاده می شد.

جملاتی از کاربرد کلمه شیلینگ

قبل از پذیرش یورو در سال ۲۰۰۲، اتریش از شیلینگ اتریش استفاده می‌کرد. این واحد پول اولین بار در دسامبر ۱۹۲۴ پایه‌گذاری شد. شیلینگ در پی آنشلوس در سال ۱۹۳۸ کنار گذاشته شد و پس از پایان جنگ جهانی دوم در نوامبر ۱۹۴۵ مجدداً استفاده شد.
قیمت کتاب در بریتانیا ۱۵ شیلینگ و در آمریکا ۳٫۷۵ دلار بوده‌است.
پدر گردشگری گروهی نوین توماس کوک بود که در ۵ ژوئیه ۱۸۴۱ اولین تور بزرگ گروهی را سازماندهی کرد. او یک سفر گروهی ۵۷ نفری با هزینهٔ هر نفر یک شیلینگ را برای کارکنان راه‌آهن ترتیب داد که از لیچستر به لاگ بورو به مسافت ۱۱ مایل را طی نمودند.
در ۲۹ آوریل ۱۷۳۱، نیدهام به خاطر نگهداری از خانه‌ای بی‌نظم محکوم شد، یک شیلینگ جریمه نقدی شد، و محکوم شد که دو بار در قتل بایستد و «برای رفتار خوب خود به مدت ۳ سال ضامن پیدا کند». در ۳۰ آوریل او را برای اولین بار به محل سکونت نزدیک پارک پلیس بردند تا بایستد. شاید به خاطر ارتباطاتش، به او اجازه داده شد به صورت روبه‌رو جلوی ستون دراز بکشد و تعدادی نگهبان هم برای محافظت از او دستمزد گرفتند. با وجود این، او چنان پرتاب شد که احتمال می‌رفت قبل از اتمام مجازاتش بمیرد. جمعیتی که برای دیدن او جمع شده بودند به قدری زیاد بود که یک پسر در حالی که سعی می‌کرد بهتر ببیند روی ریل حصار آهنی افتاد و کشته شد.