شیلنگ

معنی کلمه شیلنگ در لغت نامه دهخدا

شیلنگ. [ ل َ ] ( اِ ) لوله ای است لاستیکی که در کارهای فنی مورد استفاده قرار می گیرد. از این لوله برای انتقال آب یا مواد سوختی ( بنزین و غیره ) در فواصل متحرک ماشینها و اتومبیل استفاده می شود، و آن دارای انواع مختلف است : شیلنگ لاستیکی ساده ، شیلنگ نسوز و شیلنگ آجیده که در ساختمان آن نخ ابریشم یا رشته های نازک سیمی بکار رفته است. از شیلنگ برای آب پاشی در باغبانی و دستگاههای آتش نشانی نیز استفاده می شود. قطر دهانه شیلنگ متفاوت و بسته به مورد استفاده است. ( از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه شیلنگ در فرهنگ معین

(لَ ) [ آلما. ] (اِ. ) لوله ای از جنس لاستیک که از آن برای انتقال آب ، بنزین ، هوا و... استفاده می کنند.

معنی کلمه شیلنگ در فرهنگ عمید

لولۀ لاستیکی یا پلاستیکی برای آب پاشی یا جابه جا کردن مایعات از ظرفی به ظرف دیگر.

معنی کلمه شیلنگ در فرهنگ فارسی

لوله پلاستیکی برای آبپاشی یاجابجاکردن مایعات

معنی کلمه شیلنگ در ویکی واژه

لوله‌ای از جنس لاستیک که از آن برای انتقال آب، بنزین، هوا و... استفاده می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه شیلنگ

اهواز امروز شهری بزرگ و پهناور است که در دو سوی رود پرآب کارون واقع شده‌است. در قسمت غربی شهر محلات مسکونی پرجمعیتی مانند کمپلو، شیلنگ آباد، لشکرآباد، خشایار و محله‌های نوساز نظیر گلستان، اکباتان، کیانشهر، مهرشهر، کیانپارس، کیان‌آباد و پردیس قرار دارند. امانیه و فلکه ساعت کوی اداری-تجاری و هستهٔ مرکزی قسمت غربی را تشکیل می‌دهند.
معدنچیان اولیه پلاسر در کالیفرنیا متوجه شدند که هرچه شن بیشتری پردازش شود، احتمال یافتن طلای بیشتری وجود دارد. معدنچیان به جای استفاده از قاب‌ها، جعبه‌های آبکشی، تشت‌های بلند و غلتانک‌ها، به منظور یافتن راه‌هایی برای پردازش مقادیر بیشتر شن و با سرعت بیشتر، همکاری کردند. استخراج هیدرولیک به بزرگ‌ترین و مخرب‌ترین شکل استخراج پلاسر تبدیل شد. آب از طریق یک شیلنگ کرباسی بزرگ به داخل کانالی که به صورت ممتد باریک می‌شود، هدایت می‌شد و از طریق یک نازل آهنی غول پیکر به نام «مانیتور» به خارج هدایت می‌شد. از جریان با فشار فوق‌العاده بالا از طریق دریچه‌های عظیم برای شستن کل دامنه تپه‌ها استفاده می‌شد.