شیرین بیان
معنی کلمه شیرین بیان در لغت نامه دهخدا

شیرین بیان

معنی کلمه شیرین بیان در لغت نامه دهخدا

شیرین بیان. [ ریم ْ ب َ ] ( ص مرکب ) که بیانی شیرین دارد. که خوش و دلنشین تکلم کند. آنکه بیانی شیرین و گیرا دارد. ( از یادداشت مؤلف ). || شیرین بیان ؛ ( اِ مرکب ) مقلوب بیان شیرین. ( یادداشت مؤلف ). سخن مطبوع و گیرا و مؤثر.
شیرین بیان. [ ریم ْ ب َ ] ( اِ مرکب ) ریشه دوایی که به تازی اصل السوس گویند. ( ناظم الاطباء ). سوس. دارهرم. غلوخزیا. غلوقزیا. عودالسوس. قلوقیریزا. غلوقوریزا. موئینه. ( یادداشت مؤلف ). اسم ترکی سوس است. ( تحفه حکیم مؤمن ). گیاهی است علفی و پایا از تیره سبزی آساها که به ارتفاع 50 سانتی متر تا یک متر می رسد. این گیاه بومی جنوب اروپا و شمال افریقا و نواحی معتدل آسیا می باشد ( در اکثر نقاط ایران خصوصاً نواحی شرقی و شمال شرقی و همچنین آذربایجان بفراوانی می روید ). برگهای آن مرکب و از 4 تا 7 زوج برگچه به اضافه یک برگچه انتهایی تشکیل یافته است. گلهایش مایل به آبی و میوه اش نیام و شامل 5 تا 6 دانه مایل به قهوه یی است. ریشه و ساقه زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد. عصاره شیرین بیان به مناسبت شیرینی طعم آن جهت مخفی کردن طعم ناپسند بعضی داروها نظیر کاسیا و گنه گنه مصرف می شود و بعلاوه چون موجب کم شدن انقباضات روده می گردد آنرا بامسهل های قوی مخلوط می کنند تا از پیچش جلوگیری شود. سوس. اصل السوس. عرقسوس. عرق السوس. شجرةالسوس. مهک.
توضیح : ریشه شیرین بیان در بازار به نام آسه نیز عرضه میشود. ( فرهنگ فارسی معین ).
- ریشه شیرین بیان ؛ عرق سوس. عرق دارهرم. ( یادداشت مؤلف ).
- شیرین بیان چینی ؛ گونه ای شیرین بیان که در نواحی شمالی چین و همچنین شمال شرقی ایران ( نواحی خراسان ) و افغانستان بفراوانی می روید و طعم ریشه آن از دیگر انواع شیرین تر است. شیرین بیان خطایی. سوس چینی. سوس شوکی. ( فرهنگ فارسی معین ).
- شیرین بیان صحرایی ؛ گونه ای گون که از ریشه و ساقه زیرزمینی آن عصاره شیرین مزه ای استخراج می کنند و همان مصارف دارویی شیرین بیان را دارد. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه شیرین بیان در فرهنگ معین

(بَ ) (اِمر. ) گیاهی است علفی و پایا از تیرة سبزی آساها. رنگ گل هایش مایل به آبی . ریشه و ساقة آن مصرف دارویی دارد.

معنی کلمه شیرین بیان در فرهنگ عمید

ریشۀ شیرین گیاهی خودرو که مصرف دارویی دارد.

معنی کلمه شیرین بیان در فرهنگ فارسی

( اسم ) گیاهی است علفی و پایا از تیره سبزی آساها که به ارتفاع ۵٠ سانتیمتر یا یک متر میرسد . این گیاه بومی جنوب معتدل آسیا می باشد ( در اکثر نقاط ایران خصوصا نواحی شرقی و شمال شرقی و همچنین آذربایجان به فراوانی می روید ) برگهای آن مرکب و از ۴ تا ۷ زوج برگچه باضافه بک برگچه انتهایی تشگیل یافته است . ریشه و ساقه زیر زمینی آن مصرف دارویی دارد . عصاره شیرین بیان به مناسبت شیرینی طعم آن جهت مخفی کردن طعم ناپسند بعضی داروها نظیر کاسیا و گنه گنه مصرف میشود و به علاوه چون موجب کم شدن انقباضات روده میگردد آنرا با مسهل های قوی مخلوط میکنند تا از پیچش جلوگیری شود سوس اصل السوس لوقیرنیرا شجره السوس کهک . توضیح ریشه شیرین بیان در بازار به نام آسه نیز عرضه می شود . یا شیرین بیان چینی . گونه ای شیرین بیان که در نواحی شمال شرقی ایران نواحی خراسان ) و افغانستان به فراوانی می روید و طعم ریشه آن از دیگر انواع شیرین تر است : شیرین بیان خطایی سوس چینی سوس شوکی . یا شیرین بیان صحرایی . گونه ای گون که از ریشه و ساقه زیر زمینی آن عصاره شیرین مزه ای استخراج میکنند و همان مصارف دارویی را شیرین بیان را دارد. توضیح این گیاه را سوس کاذب و سوس بری نیز نامند .
که بیانی شیرین دارد مقلوب بیان شیرین

معنی کلمه شیرین بیان در دانشنامه عمومی

شیرین بیان ( نام علمی: Glycyrrhiza glabra ) گیاهی خودرو از تیرهٔ سبزی آساها، بومی جنوب اروپا، شمال آفریقا و نواحی معتدل آسیا ست. برگ های آن مرکب است و از ۴ تا ۷ زوج برگ به اضافهٔ یک برگچهٔ انتهایی تشکیل یافته است که به سبب ترشح شیره، چسبنده اند. گل هایش مایل به آبی و میوه اش شامل ۵ تا ۶ دانهٔ مایل به قهوه ای است. ریشه و ساقهٔ زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد. ریشه ها و پاجوش های این گیاه دارای پوستی قهوه ای رنگ یا سیاه و مغز زردرنگ است.
نام دیگر شیرین بیان در فارسی، مَهْک است. در گویش اصفهان و طب سنتی قدیم به مجو ( mej - jo ) نیز شهرت دارد و در مناطق بختیاری به آن میجی می گویند. در متون کهن کشاورزی به شیرین بیان، سوس گفته می شود و ریشهٔ آن را اصل سوس گویند. در کتاب معرفت فلاحت می خوانیم که: «و اگر اصل سوس را در آب بجوشند و تخم خربزه در آن آغشته کنند و بعد از آن زراعت کنند از کرم محفوظ ماند».
در اکثر نقاط ایران نظیر لارستان، آذربایجان، بختیاری و در استان اصفهان منطقه فریدن و شهرستان اقلید و در دشت نهاوند اراضی روستای کرک به فراوانی می روید بیشتر ریشه اش و برای مصارف دارویی برداشت میشود.
شیرین بیان از زمرهٔ گیاهان بنشنی و بومی جنوب اروپا و قسمت هایی از آسیاست. این گیاه از رستنیهای علفی چندساله است. ارتفاع این گیاه تا یک متر و در نواحی معتدل تا دو متر می رسد. طول برگ های باریک آن از ۷ تا ۱۵ سانتیمتر است و شامل ۹ تا ۱۷ برگچه است. برگچه ها بیضوی بوده، کناره آن ها صاف است. گل های این گیاه به رنگ های ارغوانی، زرد یا بنفش یا آبی مایل به سفید است و به صورت مجتمع در انتهای ساقه های گل دهنده مشاهده می شود. زمان ظهور گل ها اوایل تابستان است. میوهٔ این گیاه، غلافی و مستطیل شکل به طول ۲ تا ۳ سانتیمتر است و معمولاً هر میوه دارای ۳ تا ۶ عدد دانهٔ لوبیا شکل است.
شیرین بیان انواع مختلف دارد:
• گونه اسپانیایی «G. typical» که میوه آن صاف و بدون کرک است و پاجوش های قهوه ای به قطر ۶ تا ۱۸ میلی متر دارد.
• گونه روسی «G. glandulifera» که برگ های آن چسبناک است و ریشه های متعدد به ضخامت ۵ سانتیمتر دارد. پوست ریشه آن فلس دار و قهوه ای رنگ است و شیرینی ملایم دارد.
• گونه ترکی «G. pallida» که ضخامت ریشه آن حدود ۸ سانتیمتر است.
• گونه ایرانی «G. violacca» که ریشه های آن نیز نسبتاً ضخیم است.
شیرین بیان (سرده). شیرین بیان، مک ( نام علمی: Glycyrrhiza ) نام یک سرده از زیرخانواده باقالی ها است.
شیرین بیان (فیلم). شیرین بیان ( ایتالیایی: Liquirizia ) یک فیلم کمدی ایتالیایی به کارگردانی سالواتوره سامپری است که در سال ۱۹۷۹ منتشر شد.
• کریستین دسیکا
• باربارا بوشه
• جنی تامبوری
• جیجی بالیستا
• تینو شیرینزی
• انتسو کاناواله
• اروس پاگنی
• کارمن روسو
• انتسو لیبرتی
• ساندرو گیانی
معنی کلمه شیرین بیان در فرهنگ معین
معنی کلمه شیرین بیان در فرهنگ عمید
معنی کلمه شیرین بیان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه شیرین بیان در دانشنامه عمومی
معنی کلمه شیرین بیان در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه شیرین بیان در دانشنامه آزاد فارسی

شیرین بَیان (liquorice)
شیرین بَیان
گیاه علفی پایایی با نام علمی Glycyrrhiza glabra، متعلق به تیره لگومینوسه (بقولات)، دارای گل های آبی رنگی در گل آذین های کپه ای. از این جنس چهار گونه در نواحی گوناگون ایران یافت می شود. از ریشه های طویل و شیرین آن ها عصاره ای به دست می آید که به صورت خمیر سخت و سیاهی در قنادی و داروسازی مصرف می شود. از این گیاه برای رفع سرفه های عصبی و درمان برونشیت و التهاب نای، التهاب معده، زخم معده و اثنی عشر استفاده می کنند. مصرف بیش ازحد این گیاه باعث بروز حالت هایی از مسمومیت می شود.

معنی کلمه شیرین بیان در ویکی واژه

گیاهی است علفی و پایا از تیرة سبزی آساها. رنگ گل‌هایش مایل به آبی. ریشه و ساقة آن مصرف دارویی دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه شیرین بیان

هر پماد ۱۵ گرمی انوکسولون حاوی ۲٪ از این ماده می‌باشد که از گیاه شیرین بیان به دست می‌آید
آرام جان باش، شیرین بیان باش، سعدی زبان باش در خاک فردوسی طوسی، توسن ترک از چه رانی
پیش قدت، ای بت شیرین بیان النجم والشجر یسجدان
پوشش گیاهی استان فارس را درختان جنگلی و گیاهان دارویی و صنعتی تشکیل می‌دهد، از مهم‌ترین گونه‌های درختی این استان عبارتند می‌توان به بادام کوهی، بنه و بلوط و برخی از گیاهان دارویی و صنعتی که شیرین بیان، گل گاوزبان، کتیرا، آنغوزه و گون برخی از این‌گونه‌ها هستند. مناطق حفاظت شده‌استان فارس محل رویش بسیاری از گونه‌های گیاهی منطقه می‌باشند. پارک ملی بمو واقع در اَپاختر شهر شیراز از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی و قابل اهمیت است و تاکنون بالغ بر ۲۸۰ گونه گیاهی در آن شناسایی و نمونه برداری شده‌است.
اسلامی ندوشن، ۱۳۴۵، با شیرین بیانی نویسنده و استاد تاریخ دانشگاه تهران ازدواج کرد و دو پسر به نام‌های رامین و مهران دارد.
بیاد لعل تو خواجو چو در محاوره آید کند بمنطق شیرین بیان معجز عیسی
به نام خسرو و فرهاد و شیرین بیان عشق را بستند آیین
اگر مهر خموشی زان لب شیرین بیان خیزد سبک چون پنبه سنگینی ز هر گوش گران خیزد
خوش آن که هم زبان به تو شیرین بیان شوم حرفی ز من بپرسی و من بی‌زبان شوم
در وصف لعل دلبر شیرین بیان ما شاخ نبات گشت زبان در دهان ما
خداوندا مرا بخشا زبانی پی پوزش در آن شیرین بیانی