شیروخورشید

معنی کلمه شیروخورشید در لغت نامه دهخدا

شیر و خورشید. [ رُ خوَرْ / خُرْ ] ( ترکیب عطفی ، اِ مرکب ) نشان سابق دولت ایران. علامت ایران در قبل از انقلاب اسلامی. شکلی مرکب از شیری که در پنجه راست شمشیری دارد و بر پشت او آفتاب می درخشد، و آن شعار و نشان رسمی دولت ایران بوده است. ( فرهنگ فارسی معین ). راجع به تاریخچه شیر و خورشید رجوع به تاریخچه شیر و خورشید ایران نوشته احمد کسروی شود.

معنی کلمه شیروخورشید در فرهنگ معین

(رُ خُ ) (اِمر. ) نقش شیری ایستاده و شمشیر در دست که خورشیدی از پشتش می دمد و تا پیش از انقلاب اسلامی نشان رسمی دولت ایران بود.

معنی کلمه شیروخورشید در فرهنگ فارسی

شکلی مرکب از صورت شیری که در پنجه راست شمشیری دارد و بر پشت او آفتاب میدرخشد و آن شعار و نشان رسمی دولت ایران بود. توضیح راجع به تاریخچه پیدایش شیر و خورشید تاریخچه شیرو خورشید.کسروی تبریزی. نشریه خاور تهران ۱۳٠۹ ه.ش . منشا نقش شیروخورشید . مجتبی مینوی . در [ یاد نامه دینشاه ایرانی . بمبئی ۱۹۴۸ م . ص ۱٠۶ - ۸۵ ) درفش ایران و شیرو خورشید سعید نفیسی از انتشارت مجله شیر و خورشید سرخ تهران ۱۳۲۸ تاریخ قاجاریه . مستوفی . ج ۱ ص ۱۶۱
نشان رسمی دولت ایران درزمان پهلوی، که عبارت بود، ازصورت ایستاده شیرباشمشیردردست راست وخورشید، که درپشت آن میدرخشد

معنی کلمه شیروخورشید در ویکی واژه

نقش شیری ایستاده و شمشیر در دست که خورشیدی از پشتش می‌دمد و تا پیش از انقلاب اسلامی نشان رسمی دولت ایران بود.

جملاتی از کاربرد کلمه شیروخورشید

ساواک در گزارش‌های خود می‌نویسد:در طی این رخداد ۴۸ نفر مجروح و یک نفر کشته شده‌است. روزنامه کیهان هم به نقل از مقامات مسئول کرمان اعلام کرد یک نفر در این حادثه کشته شده‌است. روزنامه اطلاعات در گزارش خود دربارهٔ این حادثه تعداد مجروحین را ۴۸ نفر اعلام می‌کند که در بیمارستانهای شیروخورشید سرخ، راضیه فیروز، ۲۴ اسفند و مهرابی بستری گردیده‌اند.
۳. پرچم شیروخورشیدنشان در زمینهٔ سفید و دارای لبه‌های سبز و سرخ: در کتاب پرچم‌های ملت‌های دریایی چاپ ۱۸۹۹ م از سوی «دپارتمان نیروی دریایی ایالات متحده» تصویر پرچم دریایی ایران بدین گونه آمده است. این پرچم شبیه پرچم کاخ شهرستانک در نقاشی مسعود غفاری می‌باشد.
افزون بر چند پرچم مشکوک بدون شیر و خورشید منسوب به ایران که از جدول‌های سدهٔ هجدهم میلادی گرفته شده‌اند و پیش‌تر دربارهٔ آنها توضیح داده شد، چند طرح گوناگون از پرچم شیروخورشیدنشان در کتاب‌ها و جدول‌های پرچم سده‌های نوزدهم و آغاز سدهٔ بیستم دیده می‌شود.[نیازمند منبع]