شیروانی

شیروانی

معنی کلمه شیروانی در لغت نامه دهخدا

شیروانی. [ شیرْ ] ( ص نسبی ) منسوب و متعلق به ملک شیروان. ( ناظم الاطباء ). از مردم شیروان. ( از یادداشت مؤلف ). رجوع به شیروان شود.
شیروانی. [ شیرْ ] ( حامص مرکب ) شغل شیروان. شیربانی. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به شیروان شود.
شیروانی. ( اِ ) خرپشته ای که به روی سقف خانه بنا می کنند. ( ناظم الاطباء ). سقفی پوشیده از تنکه آهن یا آهن سفید و حلبی به شکل خرپشته. ( یادداشت مؤلف ). || نوعی خیمه چهارگوشه. ( فرهنگ فارسی معین ).
شیروانی. [ شیرْ ] ( اِخ ) دهی است از بخش شاهپور شهرستان خوی. سکنه آن 172 تن و آب آن از چشمه و باران. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 4 ).

معنی کلمه شیروانی در فرهنگ معین

(ص نسب . ) ۱ - پوششی که با چوب ، حلب و آهن روی سقف بعضی از خانه ها سازند. ۲ - نوعی خیمة چهارگوش .

معنی کلمه شیروانی در فرهنگ عمید

پوششی که با چوب و حلبی بر روی سقف بعضی از خانه ها درست می کنند.
از مردم شیروان.

معنی کلمه شیروانی در فرهنگ فارسی

پوششی که باچوب وحلبی برروی سقف بعضی ازخانهااست
( صفت ) ۱ - منسوب به شیروان از مردم شیروان . ۲ - پوششی که با چوب حلب آهن سفید بر روی سقف بعضی از خانه ها سازند . ۳ - نوعی خیمه چهار گوشه .

معنی کلمه شیروانی در دانشنامه عمومی

شیروانی (روستا). شیروانی، روستایی است از توابع بخش کوهسار و در شهرستان سلماس استان آذربایجان غربی ایران. زبان مردم این روستا کردی کرمانجی است و از روستاهای کرد نشین ایران محسوب می شود. .
این روستا در دهستان شپیران قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۱۹۹نفر ( ۱۹۰ خانوار ) شایان ذکر است که اهالی اینروستا بدلیل نداشتن امکانات وکار مناسب بیشتر به شهرها مهاجرت کرده وتنها 40خانوار درروستا باقی مانده اند بیشتر ساکنان قبلی شیروانی در مناطق محروم شهری در سخت ترین کارها مشغول به کار برای امرار معاش هستند . وهنوز اینروستا از نبود جاده مناسب و مدرسه راهنمایی رنج میبرد . بوده است.

معنی کلمه شیروانی در دانشنامه آزاد فارسی

از گویش های کُردی کُرمانجی که در شیروان خراسان به آن سخن می گویند و به قوچانی و جابانی نزدیک است. واکه های شیروانی عبارت اند از: مصوت های مرکب /ay/، /uy/ و /aw/ و نیمه مصوت /w/. تغییر و تبدیل ها: تبدیل /a/ به /e/ در ev «لَب»؛ تبدیل /b/ به /v/؛ حذف صامت /d/ در zu «زود»؛ حذف صامت /z/ پایانی در ru «روز/خورشید». مضاف الیه پس از مضاف می آید و نشانة آن کسره است. صفت بعد از موصوف است و نشانة آن براساس هماوایی با مصوت آخر /-e/ یا /-i/ و در مورد جمع /-a/ است. همچون دیگر گویش های کردی صرف فعل حالت ارگیتو دارد: dim az we «او مرا دید»، برخی از واژگان شیروانی: bri «ابرو»، xue «نمک»، xwaye «خدا»، daw «دوغ»، derang «دیر»، qol «کوتاه»، baz «گوسفند»، hiv «ماه/مهتاب»، و gujji «سگ».
50010800

معنی کلمه شیروانی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] شیروانی (ابهام زدایی). شیروانی ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • حیدرعلی شیروانی، از علمای قرن دوازدهم هجری قمری و متخصص در فقه، تفسیر، حدیث و کلام• زین العابدین شیروانی، زین العابدین شیروانی از عارفان و درویشان نعمت اللهی• محمد شیروانی، از علمای قرن یازدهم هجری قمری• علی شیروانی ، از علما و محققین معاصر
...

معنی کلمه شیروانی در ویکی واژه

(خانه‌سازی): پوششی که با چوب، حلب و آهن روی سقف بعضی از خانه‌ها سازند.
نوعی خیمه چهارگوش. شیروانی ممکن است از اصطلاح قدیم‌تر شیروان اقتباس شده باشد همچنین اصطلاح اخیر نیز باید به‌صورت شیربان بوده باشد.
(خانه‌سازی): خرپشته‌ای که به روی بام و سقف خانه می‌سازند. سقفی پوشیده از تنکه‌ی آهن یا آهن سفید و حلبی به شکل خرپشته
محافظ شیر، مسئولیت نگهبانی و محافظت شیرها را در قفس یا بند برعهده گرفتن.

جملاتی از کاربرد کلمه شیروانی

اسمش آقا محمدتقی. مردی است متورّع و متقی. پیوسته طبعش به تجارت مایل و راغب و معاش مقرری را از آن ممر طالب است. غنی طبعی است درویش و فقیری صداقت کیش. با عرفا و علمای زمان موأنس و مجالس و خود نیز از سالکان مسلک عرفان و ناهجان منهج ایقان است و اظهار اخلاص و ارادت به جناب حاجی زین العابدین شیروانی می‌نماید. از اوست:
شیروانی پس از آزادی میهن را سه روز در هفته منتشر می‌کرد. پس از آنکه مظفر فیروز به سفارت ایران در مسکو تعیین شد، شیروانی سلسله اعلام جرمهایی علیه او تهیه کرد و به دادگستری داد و سرانجام در اثر پافشاری و تعقیب او، پرونده به جریان افتاد و فیروز برکنار شد.
اسدزاده در سال ۱۳۷۷، در فیلم کوتاه دایره ساخته محمد شیروانی بازی کرد که این فیلم منتخب منتقدان بین‌المللی جشنواره کن در سال ۱۹۹۹ میلادی شد.
میرزا ابوطالب بنان‌السلطان (۱۲۷۱خ اصفهان - ۱۳۴۷خ) که نام خانوادگی شیروانی برگزید، روزنامه‌نگار، وکیل دادگستری و نماینده مجلس شورای ملی بود. او در مقام قانونگذار بارها کوشید خرید و فروش مشروبات الکلی را در ایران ممنوع کند اما هیچگاه موفق نشد.
بزرگی این پادشاه یکی آن بود که از ظلمت قلعتی‌، آفتابی بدین روشنی که بنوزده درجه رسید، جهان را روشن گردانید؛ دیگر چون بسرای امارت رسید اولیا و حشم و کافّه مردم را بر ترتیب و تقریب و نواخت براندازه بداشت، چنانکه حال سیاست و درجه ملک آن اقتضا کرد، و در اشارت و سخن گفتن بجهانیان معنی جهانداری‌ نمود و ظاهر گردانید؛ اول اقامت تعزیت برادر فرمود و بحقیقت بدانید که این رمه را شبانی آمد که ضرر گرگان و ددگان‌ بیش‌ نبینند، و لشکری که دلهای ایشان بشده بود، ببخشش پادشاهانه همه را زنده و یک دل و یک دست کرد و سخن متظلّمان و ممتحنان‌ شنید و داد بداد؛ چشم بد دور که نوشیروانی‌ دیگر است.
در همان روز دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اعتراض کردند و شعارهای «دانشگاه زنده است»، «سرکوب دانشجویان را متوقف کنید» و «دانشجو می‌میرد خفت نمی‌پذیرد» سر دادند.
در این روز در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز نیروهای امنیتی حضور گسترده‌ای داشتند.
که خواهی زد در ایام جوانی به دولت نوبت نو شیروانی
همان سهم او سهم اسفندیاری همان عدل او عدل نوشیروانی
که از امتم بادشاهی بیاید پدید آورد عدل نوشیروانی
گر مذهب تناسخ اثبات گرددی من گویمی تو بی شک نوشیروانیا
وگر چرخ زنجیر عدل از مجرد نبندد به آیین نوشیروانی
اولین آهنگی که جرارد نوشت «آفاق و گردان درها» نام داشت که بیانگر احساسات او در روز ۱۱ سپتامبر بود. جرارد در آن زمان نمی‌توانست هم بخواند و هم گیتار بنوازد. پس به یاد یکی دیگر از دوستان دبیرستانی افتاد و به‌زودی رِی تورو به آن‌ها ملحق شد (گرچه سه سال بود که دست به گیتار نزده بود). «مریم مقدس» (اسم قبلی‌اش «چاقوهای بیشتری بیاور» بود) و «اتاقکها» اولین آهنگ‌هایی بودند که در اتاق زیرشیروانی پلیسیر ساخته و ضبط شدند. مایکی که برادر جوان‌تر جرارد -با تفاوت سنی ۳ سال- بود، از کارهای اولیه گروه خوشش آمد و به عنوان بیسیست در گروه شروع به کار کرد. سه ماه بعد گروه موفق شدند اولین آلبوم‌شان را ضبط کنند که یک سال بعد منتشر شد.
بزین العابدین شیروانی رسید این خرقه با رسم و نشانی
دلش نوشیروانی کز سعادت نفس را کرده زنجیر عدالت
رو انصاف ده زانکه انصاف بفراشت سریر جم و تاج نوشیروانی