شیرع

معنی کلمه شیرع در ویکی واژه

یا همان شیره‌انگور که طی فرایندی خاص از انگور تهیه می‌گردد. شهر بهار که در گذشته دهستان بهار نامیده می‌شد قطب انگور، هندوانه، خربزه ایران بود و تا سال ۱۳۵۵ باغات همچنان پا بر جا بود و قریب ۳۰ نوع انگور پرورش می‌یافت که اکنون جز دو سه مورد از آن در کل کشور یافت نمی‌شود. تولیدات انگوری عبارت بود از شیره‌انگور، مویزه، کشمش، ریچال‌انگور، ربع‌انگور، شیرشیرع.

جملاتی از کاربرد کلمه شیرع

رفسنجانی در گفتگو با جعفر شیرعلی نیا نویسنده کتاب «روایتی از زندگی و زمانه اکبر هاشمی رفسنجانی» می‌گوید در آن دو جلسه بیشتر نظامی‌ها صحبت کردند و مشخصا، قاسمعلی ظهیرنژاد رئیس وقت ستاد مشترک ارتش و محسن رضایی فرمانده وقت سپاه استدلال‌های خود را در مورد ورود به خاک عراق توضیح دادند. استدلال‌هایی که اکبر هاشمی رفسنجانی و دیگر مسئولان سیاسی نیز با آنها موافق بودند و نهایتاً روح‌الله خمینی را نیز متقاعد کردند.
عبدالحسین مفید معاون اطلاعاتی قرارگاه خاتم الانبیا در زمان جنگ، در گفتگوی سال ۱۳۸۸ با جعفرشیرعلی نیا، مورخ، توضیح می‌دهد که این تصمیم در دو جلسه شورای عالی دفاع در حضور روح‌الله خمینی گرفته شد یکی ۳ روز و دیگری ۱۷ روز بعد از تصرف خرمشهر و فرماندهان نظامی با جمع زدن آمار تلفات و خسارت‌های عراق در عملیات‌ها به نتیجه رسیده بودند که بیش از ۵۰ درصد توان ارتش عراق از بین رفته و یک حمله دیگر می‌تواند ضربه آخر به حکومت نیمه جان صدام باشد.
ز هیبت تو دل شیر آسمان همه وقت چنانکه شیرعلم روز باد در خفقان
حیله ...گان و حمله سردار چالش روباه دشت و شیرعرین است
کارخانه تولید پهپاد ابابیل-۲ (مدل شناسایی) توسط متخصصان صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور سرلشکر محمد باقری و شیرعلی میرزا و جمعی از فرماندهان عالی‌رتبه کشور تاجیکستان در اردیبهشت ۱۴۰۱ در شهر دوشنبه (پایتخت این کشور) افتتاح شد.
شیرعلی احمدزی (زاده ۱۳۵۸ ولسوالی مهمنددره ولایت ننگرهار) سیاستمدار افغانستان و نماینده مردم کوچی در دوره شانزدهم مجلس نمایندگان است. وی در مجلس شانزدهم نمایندگان افغانستان عضو کمیسیون کوچی‌ها، قبایل، امور مهاجرین و بیجاشدگان می‌باشد.
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نام شیرعلی احمدزی را از فهرست نهایی نامزدان انتخابات مجلس ۱۳۹۷ حذف کرد.