شیخی

معنی کلمه شیخی در لغت نامه دهخدا

شیخی. [ ش َ / ش ِ ] ( حامص ) شیخوخت. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به شیخوخت و شیخوخة شود.
شیخی. [ ش َ / ش ِ ] ( ص نسبی ) منسوب است به شیخ. ( از انساب سمعانی ). || منسوب بمذهب و طریقت شیخیه ( مقابل شیعی و آن به شیخ احمد احسائی پیرو شیخیه منسوب است ). رجوع به احمد احسائی و شیخیه شود. || ( اِخ ) نام طایفه ای در کرمان ، پیروان شیخ احمد احسائی مقابل بالاسری. ( یادداشت مؤلف ).
شیخی. [ ش َ] ( اِخ ) لقب و یا تخلص عده بسیاری از شعرای ترکیه است ازجمله شیخی چلبی مولانا یوسف سنان گرمیانی که خمسه نظامی را به ترکی ترجمه کرده است. برای اطلاع بیشتر از شرح حال وی رجوع به دائرةالمعارف اسلامی شود.
شیخی. [ ش َ ] ( اِخ ) عبداللطیف بن نصر الشیخی و عبداﷲبن شیخی بن محمدبن عبدالجلیل. محدثانند، منسوب به شیخ میهنی. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه شیخی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - منسوب به شیخ . ۲ - منسوب به فرقه شیخیه پیرو شیخیه .

معنی کلمه شیخی در ویکی واژه

می گویند.

جملاتی از کاربرد کلمه شیخی

اسکندر چلاوی معروف به اسکندر شیخی فرزند کیا افراسیاب چلاوی، از شاهان چلاویان طبرستان بوده‌است که پس از تبعید مرعشیان به فرارود، تیمور حکومت شهر آمل را به او داد. وی سرانجام توسط سربازان تیمور کشته شد.
وان دگر را دام شیخی شد ریا شید وزرقش کرده دور از کبریا
علاوه بر تکواندو، شیخی در رشته‌های دیگری همچون والیبال، کاراته، هندبال و سافت‌بال نیز فعالیت داشته و در رویدادهای مختلف ورزشی حضور یافته است.
شنیدم که شیخی به بغداد بود زمستان به راهی گذر مینمود
چه کنی خانقه کون رها کن شیخی بندهٔ خدمت او باش که خدمت آنست
عیسی اندر مهد بر دارد نفیر که جوان ناگشته ما شیخیم و پیر
احمد آهنگی که به دلیل شیوع کروناویروس در ایران، به ویروس کرونا مبتلا شده بود، صبح روز ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ در بیمارستان رازی رشت درگذشت. او پس از «الهام شیخی» دومین قربانی ویروس کرونا در بین ورزشکاران ایرانی است.
دل ز دین خویشتن آزاد کرد نه ز کعبه نه ز شیخی یاد کرد
الهام شیخی یک هفته در یکی از بیمارستان‌های شهر قم بستری بود. در بیمارستان تست کرونای وی مثبت اعلام شد. او در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۸ به علت ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. پیکر الهام شیخی در بهشت معصومهٔ قم، ردیف ۲۸ به خاک سپرده شد.
ز شیخی جانم آمد بر زبانم بطاقت آمد از این کار جانم
ابواسحاق، ابراهیم بَغَوی (۱۰۷۷ - اوت ۱۱۵۳م) (نسب: ابراهیم بن محمد بن ابراهیم حَمَوی بَغَوی) محدث و صوفی ایرانی خراسانی در نیمهٔ اول سدهٔ ششم هجری بود. زادگاهش بغشور، روستایی میان میان سرخس و هرات بوده است. ابوسعد سمعانی او را را «شیخی نیکوکار، پاکدامن، خوش‌سیما، بس‌پرستنده، از صوفیان رباط استاد ابونصر بغوی «ذکر کرده است. از ابوالعباس دلال رازی حدیث فراگرفت. سمعانی یادکرده است که پیکر مردهٔ او را در راهِ زادگاهش، بغشور در جمای‌الاول سال ۵۴۸ق/ اوت ۱۱۵۳م دیده است، پس آنکه بارها او را زنده در ترس از حملات غُزان دیده است.
با همه گیر شدن جنبش بابی و سپس بهائی در ایران، آباده همواره یکی از قطب‌های این گرایش دینی بوده‌است. کسروی در کتاب تاریخ مشروطه ایران در ذیل بخش «جنگ‌های بابیان» از مبارزهٔ آنها با نیروهای دولتی گزارش می‌دهد و از آن بنام جنگ آباده یاد می‌کند. از آنجایی که قبل از جنبش بابیگری حرکت دیگری به نام شیخیگری نیز وجود داشته، می‌توان تصور کرد که هنوز هم تعدادی حتی شیخیان شهروندان این شهر هستند.[نیازمند منبع]
شیخی بود مریدان را استاده رها کردی، دست بسته در خدمت. گفتند «ای شیخ، این جماعت را چرا نمی‌نشانی؟ که این رسم درویشان نیست این عادت امرا و ملوک است» گفت: «نی، خمش کنید! من می‌خواهم که ایشان این طریق را معظم دارند تا برخوردار شوند اگرچه تعظیم در دل است ولکن اَلظَّاهِرُ عِنْوانُ الْباطِنِ». معنی عنوان چیست؟ یعنی که از عنوان نامه بدانند که نامه برای کیست و پیش کیست، و از عنوان کتاب بدانند که در اینجا چه باب‌هاست و چه فصل‌ها. از تعظیم ظاهر و سر نهادن و به پا ایستادن معلوم شود که در باطن چه تعظیم‌ها دارند و چگونه تعظیم می‌کنند حق را و اگر در ظاهر تعظیم ننمایند معلوم گردد که باطن بی‌باک است و مردان حق را معظّم نمی‌دارد.»
در سال‌های ۱۹۸۱–۸۲، جام امیر و جام شیخی جاسم را بار دیگر تحت حاکمیت حسن عثمان به دست آوردند. در طول این دوره، بدر بیلال و حسن متار، که هر دو آنها در یک دیدار در لیگ برتر بودند، تیم را به پیروزی در هر دو فینال هدایت کرد. السد همچنین موفق به رکورد جام حذفی ام وی شد و با شکست الشامال ۱۶–۲، بزرگترین پیروزی ثبت شده در تاریخ این مسابقات، موفق شد. آنها تقریباً در سال ۱۹۸۷ یک سه‌گانه داخلی را به اتمام رسانده‌اند، اما در سال جاری در جام حذفی امیر، الاهلی را ۲–۰ از دست دادند.
ظهیرالدوله به هنگام در گذشت ۲۱ دختر و ۲۰ پسر از خود برجای گذاشت. یکی از فرزندان او عباسقلی‌خان بود که جانشین پدر در کرمان گردید. فرزند دیگر او رستم‌خان با گوهر خانم دختر فتحعلی شاه ازدواج کرد. دیگر فرزند او حاج محمدکریم‌خان کرمانی است که از شاگردان شیخ احمد احسائی و سید کاظم رشتی بود و بعدها از پیشوایان برجستهٔ شیخیه گردید.
اما دامنه‌ی فعالیت‌های این بانوی پرتلاش به عرصه ورزش محدود نمی‌شود. شیخی با ارتقای سطح علمی خود، گامی مثبت در جهت توسعه ورزش ایران برداشته و موفق به اخذ مدرک دکتری فیزیولوژی ورزش شده است.
نشِناسند جز بَرایِ طلا شیخی و صوفی و بَهایی را
الهام شیخی، (زادهٔ ۱۳۷۵ – درگذشتهٔ ۷ اسفند ۱۳۹۸ در قم) بازیکن سابق تیم‌های فوتسال زنان قم بود. او در پی شیوع کروناویروس در ایران به علت ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. الهام شیخی را یکی از اولین مبتلایان به کرونا در ایران می‌دانند.
هرکه پیش از فنا کند شیخی قند او را اثر بود تلخی
شیخ بر ایمان من، طعنه اگر زد، چه باک کافر شیخیم ما، لیک مسلمان دوست