شیت
معنی کلمه شیت در لغت نامه دهخدا

شیت

معنی کلمه شیت در لغت نامه دهخدا

شیت. [ ی َ ] ( از ع ، اِ )شیة. هر رنگ مخالف رنگ عمده یک شی ٔ. || علامت. نشان. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به شیة شود.
شیت. ( ص ) بیمزه. تفه. بیخوا. ویر. بی نمک. شیل. بی طعم. ( یادداشت مؤلف ). || که چاشنی از ترشی و شیرینی و غیره ندارد. ( یادداشت مؤلف ).
- شیت شدن ؛ بیمزگی با شیرینی زننده پیدا کردن.
- شیت و لیوه ؛ از اتباع است بمعنی لوس و نُنُر.بی ملاحت و بی نمک در اطوار. لیت و لیوه. ( یادداشت مؤلف ).
- شیت و ویر؛ بی نمک ، خصوصاً سپید. ( یادداشت مؤلف ): شیربرنج شیت ؛ شیربرنج بی نمک.
شیة. [ ی َ ] ( ع مص ) وشی. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). نگار کردن جامه. ( تاج المصادر بیهقی ). رجوع به وشی شود. || بسیار شدن. ( تاج المصادر بیهقی ).
شیة. [ ی َ ] ( ع اِ ) نشان و رنگ اسب و جز آن که مخالف سایر اندام باشد. ج ، شیات. منه قوله تعالی : لا شیة فیها ؛ ای لیس فیها لون یخالف سائر لونها، و یقال : ثور اَشْیَه ؛ یعنی گاو چپار، کما یقال : فرس ابلق و تیس اذراء. ( منتهی الارب ). هر رنگی که مخالف با قسمت اعظم بدن اسب ویا حیوان دیگری باشد. و یا آنکه به معنی سفید است که در چارپایان باشد. ج ، شیات. و نسبت به آن شَوی . ( از اقرب الموارد ). نشان. ( مهذب الاسماء ) ( ترجمان القرآن جرجانی ). || گوسپندان. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه شیت در فرهنگ معین

(یَ ) [ ع . شیة ] (اِ. ) ۱ - هر رنگ مخالف رنگ عمدة یک شی ء. ۲ - علامت ، نشان ، ج . شیات .

معنی کلمه شیت در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - هر رنگ مخالف رنگ عمده یک شئ . ۲ - علامت نشان جمع : شیات .
هر رنگ مخالف رنگ عمده یک شیئ علامت نشان .

معنی کلمه شیت در دانشنامه عمومی

شیت (طارم). روستای شیت از توابع بخش چورزق شهرستان طارم در استان زنجان می باشد. روستای شیت از روستاهای نمونه گردشگری و دارای ظرفیت های زیبا و طبیعی است.
این روستا دارای ۲۴۰ خانوار و قریب به هزار نفر جمعیت دارد. معیشت روستا شامل: کشاورزی، باغداری، دامداری، زنبورداری و قالیبافی و زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانی است .
جاذبه های دیدنی و گردشگری روستا: چشمه سارها، قلعه شیت، رودخانه چهار فصل، غار سیدباغی، ییلاق دولا و ییلاق نَراب، سنگ های دختر و پسر، امامزاده سید محمد ماهوری شیت.
شیت (نکا). شیت روستایی در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نکا در استان مازندران واقع است. این روستا از نظر تقسیمات شهری در بخش هزارجریب و دهستان استخر پشت می باشد . جمعیت این روستا حدود ۱۲۰۰ نفر می باشد .
معنی کلمه شیت در فرهنگ معین

معنی کلمه شیت در ویکی واژه

شیة
هر رنگ مخالف رنگ عمدة یک شی ء.
علامت، نشان ؛
شیات.

جملاتی از کاربرد کلمه شیت

نبد ز لوح مشیت بزرگتر لوحی که نقش‌بند ازل صورتش‌کند تصویر
دمید صبح مشیت رسی روز اجل ولی هنوز من از جهل در شب تارم
مطرب، ز خموشیت به رنجم خون شد دل و جانِ نکته سنجم
بی صورت و نقشبند صورت بر حسب مشیت و ضرورت
لقمۀ نان خوشیتن نخورد ور دو هفته ز ناشتا باشد
در آن نفس که طریق حیات بسته شود گشایشیت نباشد ز خویش و بیگانه
نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند گفت، کارزار استقلال که به دلیل پاندمی کرونا متوقف شده قرار است در اوایل بهار ۲۰۲۲ و اگر پاندمی اجازه دهد، از سر گرفته شود.
در تاریخ ۴ ژوئیه ۲۰۱۷، وی قرارداد با میلان را تا سال ۲۰۲۰ تمدید کرد و بلافاصله تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۸ به صورت قرضی به ترنانا در سری بی پیوست. او اولین بازی حرفه ای خود را در ۱۷ سالگی، در ۲۶ اوت ۲۰۱۷، در بازی مقابل امپولی انجام داد. او در فصل اول بازی‌های خود را با ۲۰ بازی د سری بی به پایان رساند و در مجموع ۴۰ بازی انجام داد به و ۱ کلین شیت انجام داد.
اشیت-لو-پتیت ۷٫۲۵ کیلومترمربع مساحت و ۳۳۶ نفر جمعیت دارد و ۱۲۳ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
خمش کن تا که قلماشیت گویم ولکن لا تطالبنی بمعناه
به راز دار محبت چه احتیاج قسم لبی که مهر خموشیت بر دهن دارد
الشیتسا ۵۳٬۷۲۱ کیلومتر مربع مساحت و ۷۰۴ نفر جمعیت دارد و ۴۵۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
ای من اخبرک بانّی افشیت السّر؟. «قال» النّبی، (ص): نَبَّأَنِیَ الْعَلِیمُ بسرائر عباده و ضمائر قلوبهم.
نظرسنجی آسوشیتدپرس که در ۵ تا ۹ مه۲۰۱۱ انجام شد، گزارش داد که اکثریت ۵۹درصد از آمریکایی‌ها با جنگ مخالف هستند و ۳۲ درصد از آمریکایی‌ها به شدت با آن مخالف هستند. ۳۷درصد از آمریکایی‌ها طرفدار جنگ بودند که کمترین سطح حمایت تا به امروز است. اکثریت ۸۰درصد آمریکایی‌ها تصمیم رئیس‌جمهور باراک اوباما برای پایان دادن به تمام عملیات‌های جنگی ایالات متحده تا سال۲۰۱۴ و آغاز خروج نیروها در ماه ژوئیه را تأیید می‌کنند و ۵۲درصد نیز به شدت پایان عملیات جنگی را تأیید می‌کنند. ۱۵٪مخالف، با ۸٪ «به شدت» مخالفت کردند. اکثریت ۸۳درصد آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که سرعت اعلام‌شده عقب‌نشینی تقریباً درست است یا خیلی کند است، در حالی که ۱۵درصد فکر می‌کنند خیلی سریع است.
آبشار کشیت در بخش کشیت از توابع شهرستان گلباف استان کرمان واقع است.