شکوهیدن

معنی کلمه شکوهیدن در لغت نامه دهخدا

شکوهیدن. [ ش ِ دَ ] ( مص ) ترسیدن. بیم بردن. واهمه کردن. ( ناظم الاطباء ) ( برهان ) ( آنندراج ).ترسیدن. ( غیاث ) ( فرهنگ جهانگیری ) ( فرهنگ فارسی معین ). واهمه کردن. ( فرهنگ فارسی معین ). ترسیدن. هراسیدن. شکهیدن. بیمناک شدن. ( یادداشت مؤلف ) :
اشتر گرسنه کسیمه خورد
کی شکوهد ز خار چیره خورد.رودکی.همیشه یعقوب از عیص همی شکوهیدی ازبهر آنکه عیص گفته بود هر کجا من یعقوب را ببینم ، بکشم. ( ترجمه تاریخ طبری بلعمی ).... گفت اصلح اﷲ الامیر واﷲ که من بددل نیم و از او نمی شکوهم ولیکن ترسم که اندر تو سخنی گوید و من احتمال نتوانم کرد. ( ترجمه تاریخ طبری بلعمی ). مردی بود از فرزندان هرون...حربتی داشت برفت و یکی مرد یافت با زنی خفته ، حربه ای بزد و هر دو بر هم بدوخت و بکشت... پس بنی اسرائیل بشکوهیدند. ( ترجمه تاریخ طبری بلعمی ).
نباید شکوهید از ایشان به جنگ
نشاید کشیدن ز پیکار چنگ.فردوسی.خورشید زر خویش به کوه اندرون نهد
کز دور چشم او بشکوهد زمنکری.فرخی.تواضع کرد بسیارو مرا گفت
ز من مشکوه و بی آزار بگذر.لبیبی.نه بشکوهد دل من زآن سپاهت
نه نیز امید دارد در پناهت.( ویس و رامین ).نه از مردم بترسی نه ز یزدان
نه از بندم شکوهی نه ز زندان.( ویس و رامین ).سخنی در گوش بنده افکنده که از آن سخت بشکوهید. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 379 ). خوارزمشاه چون لشکر سلطانی بدید اول بشکوهید. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 348 ). من به معما مصرح بازنمودم که این خداوند را کار ناافتاده بشکوهیده وگر ممکن گردد تا به لاهور عنان باز نخواهد کشید. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 685 ). به جواب که از سوری رسیده نسختی یافته اند ولیکن نیک می شکوهند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 485 ). قوم محمودی از این فروگرفتن علی نیک بشکوهیدند و دامن فراهم گرفتند. ( تاریخ بیهقی ). کسانی که خواجه از ایشان آزاری داشت نیک بشکوهیدند و بوسهل زوزنی بادی گرفت. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 149 ).
جهانداران ز خشم او شکوهند
چو غمازان شکوهند از عیاران.قطران ( از جهانگیری ).قول چون یار عمل گشت مباش ایچ به رنج
مرد چون گشت شناور نشکوهد ز حباب.ناصرخسرو.اسکندر عظیم بشکوهید از آن لشکر و فیلان بی قیاس. ( اسکندرنامه نسخه نفیسی ). دل شاه اسکندر پاره ای می شکوهید از آن سپاه و قامتهای ضخیم زنگیان. ( اسکندرنامه نسخه نفیسی ).

معنی کلمه شکوهیدن در فرهنگ معین

(شُ دَ ) (مص ل . ) محترم شدن .
(ش دَ ) (مص ل . ) ترسیدن .

معنی کلمه شکوهیدن در فرهنگ عمید

ترسیدن، واهمه کردن: جهانداران ز خشم او شکوهند / چو غمازان شکوهند از عیاران (قطران: ۲۳۸ ).
اظهار بزرگی و جاه وجلال کردن.

معنی کلمه شکوهیدن در فرهنگ فارسی

( شکوهید شکوهد خواهد شکوهید شکوهنده شکوهیده ) اظهار بزرگی و جاه و جلال کردن احتشام یافتن محترم شدن .

معنی کلمه شکوهیدن در ویکی واژه

محترم شدن.
ترسیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه شکوهیدن

و مقرّر گشت همگان را که کار وزارت قرار گرفت، و هزاهز در دلها افتاد که نه‌ خرد مردی بر کار شد. و کسانی که خواجه از ایشان آزاری‌ داشت، نیک بشکوهیدند . و بو سهل زوزنی بادی گرفت‌ که از آن هول‌تر نباشد و بمردمان می‌نمود که این وزارت بدو میدادند، نخواست و خواجه را وی آورده است و کسانی که خرد داشتند، دانستند که نه چنان است که او میگوید، و سلطان مسعود، رضی اللّه عنه، داهی‌تر و بزرگتر و دریافته‌تر از آن بود که تا خواجه احمد بر جای بود وزارت بکسی دیگر دادی که پایگاه و کفایت هر کسی دانست که تا کدام اندازه است. و دلیل روشن برین که گفتم آن است که چون خواجه احمد گذشته شد بهرات، امیر این قوم را میدید و خواجه احمد عبد الصّمد را یاد میکرد و میگفت که این شغل را هیچ- کس شایسته‌تر از وی نیست. و چون در تاریخ بدین جای رسم، این حال بتمامی شرح دهم. و این نه از آن میگویم که من از بو سهل جفاها دیده‌ام که بو سهل و این قوم همه رفته‌اند و مرا پیداست که روزگار چند مانده است، امّا سخنی راست بازمینمایم و چنان دانم که خردمندان و آنانکه روزگار دیده‌اند و امروز این را برخوانند، بر من بدین چه نبشتم عیبی نکنند که من آنچه نبشتم از این ابواب حلقه در گوش باشد و از عهده آن بیرون توانم آمد، و اللّه عزّ ذکره یعصمنی و جمیع المسلمین من الخطأ و الزّلل‌ بمنّه و فضله و سعة رحمته‌ .