شکسته شدن

معنی کلمه شکسته شدن در فرهنگ معین

( ~ . شُ دَ ) (مص ل . ) ۱ - خرد شدن . ۲ - پریشان شدن . ۳ - پیر و تکیده شدن .

معنی کلمه شکسته شدن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - شکافتن خرد شدن . ۲ - پریشان شدن مضطرب گشتن . ۳ - مانند پیران شدن مسن به نظر آمدن .

معنی کلمه شکسته شدن در ویکی واژه

خرد شدن.
پریشان شدن.
پیر و تکیده شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه شکسته شدن

وهنی افتاد تا شکسته شدند چند کس زان میانه بسته شدند
بهبود کیفیت فیزیکی و شیمیایی خاک را باعث می‌گردد چون از طرفی به دلیل داشتن ریشه‌های عمیق باعث شکسته شدن لایه‌های نفوذ ناپذیر زیرین خاک و از طرفی دیگر به دلیل غدد تثبیت ازت، باروری خاک را باعث می‌شود. ضمناً به علت داشتن همین ریشه‌های عمیق و قدرت استقرار بالا، جهت جلوگیری از فرسایش آبی و بادی خاک در شیب‌های تند قابل استفاده‌است.
در صورت طرح یک اشکال آیین‌نامه‌ای، سخنرانی نماینده قطع می‌شود و قبل از ادامه روند پارلمان اشکال آیین‌نامه‌ای باید رفع شود. در صورتی که اشکال آیین‌نامه‌ای وارد نباشد رئیس مجلس اشکال را رد می‌کند. در واقع تذکر آیین‌نامه‌ای می‌تواند هر چند بار که لازم باشد توسط نمایندگان استفاده شده و سخنرانی نماینده مجلس یا نمایندگان دیگر را قطع کند. اگر چه در صورتی که یک نماینده تنها با نماینده دیگر یا فرد دیگری که به مجلس فراخوانده شده مخالف باشد٬ نمی‌تواند تذکر آیین‌نامه‌ای بدهد. تذکر آیین‌نامه‌ای تنها برای اعتراض به شکسته شدن یکی یا چندین مورد از قوانین آیین‌نامه مجلس قابل استفاده است.
تذکر آیین‌نامه‌آی اشکال یا موضوعی است که در هنگام ارائه یک لایحه یا طرح در پارلمان مطرح می‌شود. در صورتی که به نظر رسد که یکی از قوانین پارلمان شکسته شده نمایندگان می‌توانند نسبت به این تخلف اعتراض کنند یا توجه دیگران را نسبت به شکسته شدن قوانین جلب کنند. تذکر آیین‌نامه‌ای روند جاری مجلس را متوقف می‌کند و حتا ممکن است تصمیمی که پیش از ارائه تذکر گرفته شده‌است را ملغی کند زیرا که تصمیم در نتیجه تخلف در قوانین گرفته شده‌است.
در بعضی از گلسنگ‌ها، قارچ‌هایی هستند که هاگ تولید می‌کنند. بسیاری از انواع گلسنگ‌ها در نتیجه شکسته شدن تکه‌های بسیار ریز آن به وسیله باد به نقاط جدیدی حمل می‌شوند یا به وسیله قسمت ویژه ای از آن که به آسانی قطع گردیده‌است، گلسنگ دیگری را به وجود می‌آورند و به این صورت تکثیر می‌شوند.
سپه سر به سر دل شکسته شدند همه یک ز دیگر گسسته شدند
روستاییان ارمنی در یکی از جنگ‌های نادر شاه با عثمانی‌ها که در منطقه یغوارد روی داد. با سد کردن راه بازگشت عثمانی‌ها موجبات درهم شکسته شدن آن‌ها را فراهم کردند.
عملیات سوسنگرد که از آن تحت عناوینی همانند «آزادسازی سوسنگرد» (عملیات آزادسازی سوسنگرد) یا «شکست حصر سوسنگرد» نیز یاد می‌شود، در پایان با شکسته شدن حصر سوسنگرد و آزادسازی این شهر در سال ۱۳۵۹ همراه شد.
بجنک، لشکرت این باراگر شکسته شدند از آن شکست بیفزودشان محلّ و خطر
در سال ۱۸۴۹، همزمان با ورشکسته شدن نماینده یک شرکت کشتیرانی در استکهلم که پدر استریندبرگ در آن مشغول کار بود، اگوست استریندبرگ به دنیا آمد. استریندبری در ۱۸۴۹ خانواده‌ای فقیر در استکهلم به دنیا آمد و در طول زندگی خود به حرفه‌های گوناگونی همچون معلمی، بازیگری، روزنامه‌نگاری، و کتابداری پرداخت.
گر آسمان بودم مملکت، سپاه انجم بدست عشق شکسته شدن ظفر دانم
متأسفانه اکنون بناهای کریم خانی در آباده به کلی تخریب شده‌است. در دوران پهلوی از مرکز اصلی آن یعنی خانه مسکونی شاه اسماعیل، به صورت مدرسه (مدرسه فردوسی) استفاده می‌شده‌است. حدود ۱۳۶۰ شهردار وقت حمام وکیل را به دلیل شکسته شدن سقف آن خراب کرد و مسجد وکیل را نیز در حدود ۵۰ سال پیش به سبب گسترش حسینیه آباده خراب نموده‌اند. محله ای که این بناها در آن قرار داشته‌است با نام قلعه کهنه نامیده می‌شده‌است.
ظروف مهر و موم شده با روش القایی باقی مانده قابل توجه روی ظروف پلاستیکی از خود آستر، از شکسته شدن محصول جلوگیری می‌کنند. شرکت‌های دارویی آسترهایی را خریداری می‌کنند که به‌طور عمدی بقایای فیلم آستر / فویل را روی بطری‌ها باقی می‌گذارند. شرکت‌های غذایی که از مهرهای القایی استفاده می‌کنند، پس مانده آستر را نمی‌خواهند زیرا ممکن است در هنگام توزیع، خود محصول تداخل ایجاد کند. آنها، به نوبه خود، بر روی محصول اعلام می‌کنند که برای محافظت از آنها، به روش القایی مهر و موم شده‌است. به مصرف‌کننده اطلاع دهید که هنگام خروج از کارخانه مهر و موم شده‌است و قبل از استفاده باید مهر و موم سالم را بررسی کند.
کافران زان سبب شکسته شدند هم به بد کشته زار و بسته شدند
در آن رزم زاول گُرُه یکسره شکسته شدند از سوی میسره
زین شکسته شدن، دلم بشکست کار ایام، جز شکستن نیست
در ۱۳ نوامبر ۲۰۲۱ تنها سه روز قبل از بیست و یکمین سالروز درگذشت احمد کایا چند نفر از دوستداران وی که برای دیدن مزارش به گورستان پرلاشز پاریس رفته‌بودند با انتشار ویدئویی خبر تخریب سنگ مزار او را منتشر کردند. هویت عاملان و زمان دقیق تخریب سنگ مزار احمد کایا مشخص نیست، اما در ویدئوی منتشرشده مشخص است که زمان زیادی از شکسته شدن سنگ نگذشته است.