شکست خوردن

معنی کلمه شکست خوردن در لغت نامه دهخدا

شکست خوردن. [ ش ِ ک َ خوَرْ / خُرْ دَ ] ( مص مرکب ) انهزام. شکست یافتن. شکست دیدن. مغلوب شدن. ( یادداشت مؤلف ). منهزم شدن. ( زمخشری ) ( ناظم الاطباء ). انهزام یافتن و متفرق و پریشان گشتن. ( ناظم الاطباء ).
- امثال :
جنگ را یک تن میکند شکست را یک تن میخورد. ( امثال و حکم دهخدا ).
دوثة: اقبان ؛ شکست خوردن از دشمن. اکصاص. کفاء؛ شکست خوردن قوم. عبعبة. کشف. هب. هبوب. ( منتهی الارب ). || چاک خوردن. ترک برداشتن. شکاف پیدا کردن بنا و غیره. ( از یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه شکست خوردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) مغلوب شدن شکست یافتن .

معنی کلمه شکست خوردن در ویکی واژه

fall

جملاتی از کاربرد کلمه شکست خوردن

منطقه آلبانی از دیرباز، مورد توجه قدرت‌های بزرگ بود. نخست، یونانیان در دوران پیش از ظهور مسیحیت به این منطقه حمله کردند و منطقه را تحت سلطه خود درآوردند. ایلیری‌ها در مناطق جنوبی و حاشیه دریای آدریاتیک، از یونانی‌ها شکست خوردند. یونانی‌ها، مستعمرات خود از جمله شهرهای اپیدامنوس و آپولونیا (جنوب آلبانی) را در سده هفتم پیش از میلاد بنا کردند. مبارزه ایلیری‌ها با یونانی‌ها در آب‌های دریای آدریاتیک سده‌ها ادامه داشت. دزدان دریایی ایلیر، مانع از برقراری امنیت و نظم مطلوب یونانی بودند.
تسئوس او را دزدید. آمازون‌ها برای نجات او به آتن حمله کردند اما شکست خوردند. فرزند آنتیوپ از تسئوس پسری به نام هیپولوتوس بود.
این شهر محل پیروزی مهم در برابر قاجاریان بوده‌است. در سال ۱۸۱۸ جنگی میان قاجاریان ایران و نیروهای امپراتوری درانی افغانستان رخ داد. و قاجاریان در این جنگ شکست خوردند.
در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۶، استوکس با بلکبرن روورز با قرار داد سه ساله به توافق رسید. او اولین گل خود را در اولین بازی که در نهایت ۴–۱ شکست خوردند، مقابل نوریچ سیتی در ۶ اوت ۲۰۱۶ به ثمر رساند و همچنین در ادامه در جام اتحادیه دو گل دیگر در مقابل منزفیلد تاون به ثمر رساند. در ژوئیهٔ ۲۰۱۷، بلکبرن و استوکس برای فسخ قرارداد به توافق رسیدند.
در جنگ‌های ناپلئونی، بریتانیا مجبور شد تا هزینه زیادی را برای پیروزی صرف کند. در طول این جنگ‌ها، بریتانیا تحت محاصره بدی قرار گرفت و این کشور نیز در پاسخ به مستعمرات کشورهایی که توسط ناپلئون فتح یا با وی متحد شده بودند، حمله می‌کرد. در نهایت، فرانسه و ناپلئون توسط ائتلاف کشورهای اروپایی در سال ۱۸۱۵ شکست خوردند و این بریتانیا بود که در مذاکرات پس از جنگ‌ها بیشترین سود را برد. فرانسه مجبور شد تا جزایر ایونی، مالت، موریس، سن لوسیا و توباگو را به بریتانیا بدهد و گینه و کیپ از هلند و ترینیداد از اسپانیا نیز به حاکمیت امپراتوری بریتانیا درآمدند.
ایشان یک بار هم در انتخابات مجلس در خوانسار و گلپایگان شرکت کردند و در رقابت با دکتر عبداله معظمی (که رئیس وقت مجلس بودند) شکست خوردند
افسردگی معمولاً به دلیل فقدان (از دست دادن چیزی یا کسی) یا شکست خوردن است.
نخستین بار از دارا پسر قابوس در سال ۳۸۳ هجری، در زمان نبرد ابوعلی سیمجور با امیر نوح سامانی نام برده شده‌است. او در ابتدا در جبههٔ سیمجور حضور داشت و متحد او بود؛ ولی در میانه‌های جنگ، در حالی که قدرت برتر کارزار بودند، به سمت لشکریان سامانی رفت و لشکریان سیمجور با از دست دادن روحیهٔ خود، شکست خوردند. دارا سپس به دربار سامانیان رفت و تا زمان بازگشت قابوس به قدرت، ملازم امیر سامانی بود. پس از آن که قابوس حکومت خود را بازیافت، دارا نزد او بازگشت و حکومت طبرستان در اواخر سال ۳۸۸ هجری، به او سپرده شد.