شوینده

معنی کلمه شوینده در لغت نامه دهخدا

شوینده. [ ی َ دَ / دِ ] ( نف ) شستشوی کننده وغسل دهنده. ( ناظم الاطباء ). غاسل. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه شوینده در فرهنگ عمید

ویژگی کسی که چیزی را می شوید.

معنی کلمه شوینده در فرهنگ فارسی

( اسم ) کسی که چیزی را می شوید .

معنی کلمه شوینده در فرهنگستان زبان و ادب

{detergent} [پزشکی] مادۀ تمیزکنندۀ مصنوعی

معنی کلمه شوینده در دانشنامه آزاد فارسی

شوینده (detergent)
عاملی پاک کننده، دارای فعالیت سطحی. شوینده های متداول از ترکیب چربی ها (اسیدهای چرب و هیدروکربن ها) با اسید سولفوریک تولید می شوند. دو دسیل بنزن سولفونات از این جمله است. مولکول های این مواد زنجیرهای طویلی دارند که دارای ساختاری شبیه ساختار مولکول های صابون اند، یعنی گروه نمکی موجود در یک سر آن به دُم دراز هیدروکربنی متصل است. شوینده ها نسبت به صابون این مزیت را دارند که با یون های کلسیم و منیزیوم موجود در آب سخت نمک نامحلول تولید نمی کنند و از این رو کف صابونی ندارند. برای پاک کردن چرک، که معمولاً با چربی و روغن به مواد می چسبد؛ «دُم» هیدروکربنیِ محلول در چربی ها در قطرات چربی یا روغن نفوذ می کند، در حالی که «سر» مولکول، که در آب محلول و در چربی نامحلول است، در آب باقی می ماند و از آن جا که نمک است، یونیده می شود. درنتیجه، قطرات روغن دارای بار منفی می شوند و اتم دیگر را دفع می کنند. از این رو به حالت تعلیق در می آیند و با چرک ها شسته، و از ماده، مثلاً پارچه، بدن و اشیای دیگر، خارج می شوند. شوینده ها اولین بار در آلمان و طی جنگ جهانی اول، از قطران زغال سنگ ساخته شدند. شوینده های مصنوعی آلی پس از جنگ جهانی دوم کاربرد فزاینده ای یافتند. مادۀ اصلی پودرهای شویندۀ خانگی، که برای شست و شو با آب داغ مناسب اند، الکیل بنزن است. ممکن است سفیدکننده، براق کننده (سفیدکنندۀ نوری)، پربوراتهایی که اکسیژن لکه بر آزاد می کنند، و مواد ازبین برندۀ سختی آب هم به شویندها اضافه کنند. شوینده های بی زیان برای محیط زیست فاقد فسفاتها یا سفیدکننده هایند. مادۀ اصلی مایع ظرف شویی اپوکسی اتان (اکسید اتیلن) است. شوینده هایی که با آب سرد عمل می کنند، مخلوطی از الکل های گوناگون و جزء دیگری اند که تنش سطحی آب را کاهش می دهد تا مایع به درون نسوج نفوذ کند و چرک را برطرف سازد. وقتی این عوامل فعال سطحی (سورفک تنت ها) از فرآیندهای عادی فاضلاب خارج شوند، کف مزاحمی در رودخانه ها ایجاد می کنند. فسفات هایی که در بعضی از شوینده ها وجود دارند نیز سبب غنی شدن رودخانه ها و دریاچه ها از کود فسفاته می شوند و درنتیجه، خزه ها در این محل ها به سرعت رشد می کنند. بنا به شواهدی که از ایتالیا گزارش شده اند، شوینده های بدون فسفاتی که در آن ها از زئولیت ها به جای فسفات استفاده کرده اند نیز سبب آلودگی محیط زیست می شوند. از ۱۹۸۹ تاکنون، دریای آدریاتیک، در ساحل ایتالیا، از گندآب گستردۀ کف آلودی آکنده شده است و کف قهوه ای رنگ آن بوی بسیار نامطبوعی دارد. به نظر دانشمندان ایتالیایی این امر ناشی از زئولیت ها و اسیدهای پلی کربوکسیلیکی است که به جای فسفات ها به کار رفته اند. این اسیدها سطح زئولیت ها و ذرات رسی موجود در آب را می پوشانند و آن ها را شناور نگه می دارند. همچنین، موجودات ذره بینی و مولکول های آلی به این اسیدها می چسبند و کفی سمی تولید می کنند.

معنی کلمه شوینده در ویکی واژه

مادۀ تمیزکنندۀ مصنوعی.

جملاتی از کاربرد کلمه شوینده

آریل برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ در بازار انگلستان عرضه شد و اولین ماده شوینده با آنزیم‌های ضد لکه بود.
روی آمال را بآب نوال دست افضال تست شوینده
سعی در پوشیدن لباس‌های نخی شود و از تماس پوست با محرک‌ها خودداری شود. محرک‌هایی مانند بنزین، مواد شوینده، لوسیون‌های بدن. از مرطوب‌کننده برای نرم کردن پوست استفاده شود زیرا این مواد باعث جلوگیری از حساسیت‌های پوستی می‌شود. از گرمای زیاد و عرق کردن دوری شود زیرا تعرق باعث تحریک پوست و خارش آن می‌شود.
شنبه ۸ مرداد، شماری از کارگران کارخانه مواد شوینده داروگر تهران در برابر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رسیدگی به درخواست‌هایشان تجمع اعتراضی برپا کردند.
دشمنش کز آتش دل زرد شد چون شنبلید لاله وش عارض بخوناب جگر شوینده باد
از تماس و ترکیب هر گونه مواد نظیر سوخت، آب، روغن، گرد و غبار، شوینده‌ها با محلول خودداری گردد
ساقی بده آن باده که اکسیر وجود است شوینده آلایش هر بود و نبود است
ای خداوندی که فلک و ملک را نگاهدارنده تویی، ای بزرگی که از ماه تا مااهی دارنده تویی، ای کریمی که دعا را نیوشنده تویی و جفا را پوشنده تویی، ای لطیفی که عطا را دهنده تویی و خطا را برازنده تویی ای یکتایی که در صفت جلال و جمال پاینده تویی، عاصیان را شوینده تویی و طالبان را جوینده تویی.
وه چه مه! شوینده عصیان خلق از نامه ها وه چه مه! خواهنده عذر گناه خاص و عام
گروه صنعتی گلرنگ در سال ۱۳۸۲ به ریاست هیئت‌مدیره محمد کریم فضلی و مدیرعاملی مهدی فضلی، تأسیس شد. در سال ۱۳۸۴ شرکت پدیده شیمی پایدار با هدف تولید و عرضه محصولات شوینده و بهداشتی تأسیس شد.
علم او همچو آب شوینده نام او همچو باد پوینده
گروه صنعتی پاکشو، از شرکت‌های تابعهٔ هلدینگ گروه صنعتی گلرنگ طی جلسهٔ هیئت پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار تهران به تاریخ ۱۵ دی ۹۲ موفق به کسب پذیرش، با سرمایهٔ ۷۰۰ میلیارد ریال به عنوان بزرگ‌ترین شرکت در زمینهٔ تولید و پخش محصولات بهداشتی، شوینده و شیمیایی شد و سهام آن در بازار داد و ستد می‌شود.
از تماس و ترکیب هر گونه مواد نظیر سوخت، آب، روغن، گرد و غبار، شوینده‌ها با محلول خودداری گردد.
عیب ست بد اب پاک شوینده عیب صاحب هنری همچو تو گوینده عیب
شیخ الاسلام انصاری گفت رحمه اللَّه: وقت آنست که جز از حقّ در آن نگنجد و مردان در آن سه‌اند: وقت یکی سبک است چون برق، و وقت یکی پاینده، و وقت یکی غالب. آنچه چون برق است غاسل است شوینده، و آنچه پاینده است شاغل است مشغول دارنده، و آنچه غالب است قاتل است کشنده. آنچه چون برق است از فکرت زاید، و آنچه پاینده است از لذّت ذکر آید و آنچه غالب است از سماع و نظر خیزد، آنچه برق است دنیا فراموش کند تا ذکر آخرت روشن شود، و آنچه پاینده است از آخرت مشغول دارد تا حقّ معاین گردد، و آنچه غالب است رسوم انسانیّت محو کند تا جز از حقّ نماند.