شویش
معنی کلمه شویش در لغت نامه دهخدا

شویش

معنی کلمه شویش در لغت نامه دهخدا

شویش. [ ش ُ وَ ] ( اِخ ) ابن حیاش ،مکنی به ابورقاد. محدث است. رجوع به ابورقاد شود.

معنی کلمه شویش در فرهنگستان زبان و ادب

{elution} [شیمی، مهندسی بسپار] فرایند انتقال مادۀ جذب شده ازطریق شست وشوی آن با یک جریان مایع یا گاز

معنی کلمه شویش در دانشنامه عمومی

شویش ( به انگلیسی: Elution ) در شیمی تجزیه و تحلیل و ارگانیک، به معنای فرایند استخراج یک ماده از مواد دیگر با شستن با حلال است. همان طور که در شستشوی رزین های تبادل یونی باردار شده برای از بین بردن یون های اسیر شده، به کار می رود.
به عنوان مثال، در یک آزمایش کروماتوگرافی مایع، یک آنالیت در یک ستون کروماتوگرافی مایع، جاذب است. جاذب که فاز جامد دارد، همان مادهٔ پودری مانند است که روی یک سطح جامد پوشیده می شود. بر اساس ترکیب جاذب، آن می تواند وابستگی های مختلفی برای باقی ماندن بر روی سطح سایر مولکول ها داشته باشد و به اصطلاح، یک آفنیته شیمیایی صورت گیرد.
تشکیل یک بخش نازک بر روی سطح ذرات جاذب و سپس شویش، فرایند از بین بردن آنالیت ها از جاذب به وسیله یک حلال ( که با توجه به شرایط می تواند ترکیب های مختلفی باشد ) است که از آنالیت عبور می کند. همان طور که مولکولهای حلال شویش می کنند، یا از طریق ستون کروماتوگرافی به پایین می روند، می توانند توسط مجتمع جاذب و آنالیت عبور کنند یا می توانند مواد جداشده را با اتصال به جاذب در جای خود جابجا کنند. پس از اینکه مولکول های حلال، آنالیت را جابجا می کنند، می توان آنالیز را برای تجزیه و تحلیل از ستون انجام داد. به همین دلیل هرچه حلال از ستون خارج می شود، به طور معمول به یک آشکارساز تبدیل شده و اطلاعاتی برای تجزیه و تحلیل ترکیبی جمع آوری می شود.
پیش بینی و کنترل ترتیب شویش، جنبه اصلی روشهای کروماتوگرافی ستون است.
یک سری الواتروپیک لیست ترکیبات مختلف به منظور شستشوی قدرت برای یک جاذب خاص است. "قدرت شویش" یک حلال که تا حد زیادی دقیق اندازه گیری شده است، می تواند "آنالیزر" را از جاذبه ای که به آن وصل شده است بکشاند. این اغلب زمانی اتفاق می افتد که شویش گر در فاز ثابت جا می گیرد و ماده مورد آنالیز را جابجا می کند. چنین سری هایی برای تعیین حلال های لازم مورد نیاز برای کروماتوگرافی ترکیبات شیمیایی مفید هستند. ترتیب حلالها در یک سری الووتروپیک هم به مرحله ثابت و هم به ترکیب مورد استفاده جهت تعیین سفارش بستگی دارد.
شویش (صربستان). شویش ( به صربی: Ševiš ) یک منطقهٔ مسکونی در صربستان است که در پروکوپلیه واقع شده است. شویش ۲۳ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه شویش در ویکی واژه

فرایند انتقال مادۀ جذب‌شده ازطریق شست‌وشوی آن با یک جریان مایع یا گاز.

جملاتی از کاربرد کلمه شویش

آن تازه جوان به حال تشویش گفتا به جواب مادر خویش
ای ز دلها برده صد تشویش را نوبت تو شد بجنبان ریش را
ز نفست این همه تشویش و بیم است وگرنه ذات او سهل و سلیم است
شب دراز و دماغ از خیال در تشویش به خواب نیز نمی‌بینمش که را خواب است
شویش همه روزه پاس می‌داشت می‌خورد غم و سپاس می‌داشت
به تشویش قیامت در که یار از یار بگریزد محب از خاک برخیزد محبت همچنان دارد
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به تشویش، آوگوست استریندبری: یک عمر و لیلیهامر اشاره نمود.
که صباحی دو گذشتش به تمنای نشاط که بر او در غم و تشویش زند شامی چند
مهم‌ترین مبلغین احمدالحسن در ایران برخی از طلاب و روحانیونی هستند که به او پیوستند که برخی از آن‌ها زندانی شدند و برخی دادگاهی و در انتظار زندان هستند. اتهامات یمانی‌ها در دادگاه ویژه روحانیت عبارت است از: بدعت‌گذاری در دین، اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی.
این بیماری که در سال ۲۰۰۹ در رسانه‌های ایران مورد توجه قرار گرفت بیماری جدیدی نبوده و متخصصان این اخبار را غلط می‌دانند که می‌تواند منجر به تشویش اذهان عمومی شود.
عاشق از تشویش دنیا و غم دین فارغ است هرکه از سر بگذرد از فکر بالین فارغ است
«بار سنتهای تاریخ گذشته و تشویش‌های زندگی نوین به قدری بر دوش انسان امروزی سنگینی می‌کند که او پیش از اینکه به حالت آرامش و بی‌ذهنی مراقبه دست یابد، مجبور است به یک پاکسازی گسترده تن دهد.»
شکیبا کن ازهر غمی خویش را زدل دور کن رنج و تشویش را
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته است، می‌توان به اشغال‌شده، ناهار، تشویش، موج و قتل‌های ساندهام اشاره کرد.
گنجی در سال ۱۳۷۶ در پی سخنرانی در دانشگاه شیراز، مورد پیگرد قضایی قرار گرفت. او متهم شده بود که رهبر وقت جمهوری اسلامی را با هیتلر و موسولینی مقایسه کرده است و با اتهام تشویش اذهان عمومی، به ۱ سال حبس محکوم شد.
وارد شدن فرهنگ فرانسوی به مراکز علمی و ادبی در الجزایر باعث گسترش اضطراب و تشویش شدید شد بطوریکه اکثر مربیان و معلمین و استادان بسیار عالم این مراکز را بالاجبار ترک کردند. لازم است ذکر شود که تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان در سال ۱۸۳۰ در الجزایر بالغ بر۱۵۰ هزار یا بیشتر بود، همه مدارس قدیمی از این تسلط و کنترل فرانسوی‌ها در امان نماند بجز تعداد کمی مدارس کوچک و همین باعث شده که چندین نسل در الجزایر از تعلیم و آموزش محروم کردند.
تشویش و خوف و واهمه غم خوار بی کسان اندوه و رنج و حسرت و غم یار اهل بیت