شوید

معنی کلمه شوید در لغت نامه دهخدا

شوید. [ ش ِ ] ( اِ ) شِوِد. شویت. شبت. شبث. گیاهی است از تیره چتریان که یک ساله است و ارتفاعش بین 30 سانتیمتر تا یک متر متغیر است. این گیاه در اکثر نقاط آسیا و اروپای جنوبی و افریقا به طور خودرو میروید و غالباً کشت نیز میشود. ریشه اش راست و مخروطی مایل به سفید و ساقه اش استوانه یی بی کرک و دارای خطوط طولی است و در محل گره ها کمی فرورفتگی دارد. برگهایش متناوب و دارای بریدگیهای بسیار و بی کرک و گلهایش کوچک و زرد است. میوه اش کوچک و کمی مسطح و دوفندقه یی است. میوه شوید دارای اثر محرک است ، به علاوه بادشکن و مقوی معده و در ازدیاد شیر مؤثر است. از این میوه اسانسی استخراج میکنند. شبت. شِوِد. سذاب البر. رازیانج کاذب. دره. رزنه کاذب. والان کوچک. ( از فرهنگ فارسی معین ). رجوع به گیاهشناسی گل گلاب ص 235 شود.
- شویدپلو، شِوِدپلو؛ پلو که در آن برنج با شوید مخلوط و پخته شود.

معنی کلمه شوید در فرهنگ معین

(ش ) (اِ. ) = شبت . شود. شویت . شبث : گیاهی است از تیرة چتریان و یکساله ، ساقه - هایش راست و سبز رنگ و دارای برگ های ریز بریده وگل های چتری زردرنگ و تخم - های ریز. از جمله سبزی های خوردنی است .

معنی کلمه شوید در فرهنگ عمید

۱. (زیست شناسی ) گیاهی یک ساله با برگ های ریز معطر که به صورت خام و پخته خورده می شود.
۲. [عامیانه، مجاز] مو، موی سر.

معنی کلمه شوید در فرهنگ فارسی

گیاهی است از تیره چتریان که یک ساله است و ار تفاعش بین ۳٠ سانتیمتر تا یک متر متغیر است . این گیاه در اکثر نقاط آسیا ( از جمله ایران ) و اروپای جنوبی و افریقا به طور خود رو می روید و غالبا کشت نیز میشود ریشه اش راست و مخروطی مایل به سفید و ساقه اش استوانه یی بی کرک و دارای خطوط طولی است . و در محل گره ها کمی فرو رفتگی دارد . برگهایش متناوب و دارای بریدگی های بسیار و بی کرک و گلهایش کوچک و زرد رنگند . است . میوه شوید کمی مسطح و دو فندقه ای است . میوه شوید دارای اثر محرک است . به علاوه باد شکن و مقوی معده و در ازدیاد شیر موثر است . از این میوه اسانسی استخراج میکنند شبت شود شبث سذاب البر رازیانج کاذب دره رزنه کاذب و الان کوچک .

معنی کلمه شوید در دانشنامه آزاد فارسی

شِوید (dill)
شِوید
شِوید
شِوید
شِوید
شِوید
شِوید
گیاهی با نام علمی آنتوم گراوئولنس، از خانواده چتریان. دانۀ تند و برگ های معطر آن در آشپزی و پزشکی مصرف می شوند. شباهت فراوانی به رازیانه دارد و بدین جهت عده ا ی آن را رازیانۀ کاذب می نامند. از نظر غذایی مقوی معده، اشتهاآور، ضد سمّ، مسکن دل درد، ادرارآور، و خردکنندۀ سنگ کلیه و مثانه است. همچنین، ویتامین ای فراوانی دارد.

معنی کلمه شوید در ویکی واژه

شبت. شود. شویت. شبث: گیاهی است از تیرة چتریان و یکساله، ساقه -‌هایش راست و سبز رنگ و دارای برگ‌های ریز بریده وگل‌های چتری زردرنگ و تخم -‌های ریز. از جمله سبزی‌های خوردنی

جملاتی از کاربرد کلمه شوید

او نویسنده کتاب‌هایی است با عناوین: لمس بام دنیا:صعود مردی نابینا به مکانی فراتر از آنچه چشم قادر به دیدن آن است، و مزیت مشکلات: هر روز به کمک مشکلات خود، یک قدم به پیروزی نزدیک تر شوید.
احتمال روبرو شدن با یک آشنا وقتی که با کسی هستید که مایل نیستید با او دیده شوید، افزایش می‌یابد.
به من ده که شوید ز طبعم ملال سر دشمنان را کنم پایمال
«هنوز پهلوان حقیقی نشده‌اید!، باز هم باید کار کنید تا پهلوان حقیقی شوید!»
چون ز درد عشق بیدر مان شوید در هوای نیستی رقصان شوید
شوید همه آلایشم از تن یا رب چون طاس فلک مباد این طاس نگون!
از جلوه او، کیست ز دل دست نشوید؟ خار و خس این سیل، عنانداری دلهاست
چت روم‌ها به مرور زمان پیشرفته تر شدند و از آن چت روم‌های ابتدایی و ساده تبدیل شدن به چت روم‌هایی با امکانات زیاد که فراتر از چت کردن هستند. چت‌روم‌ها این امکان را به شما می‌دهند که به صورت ناشناس وارد چت شوید بدون اینکه از شما شماره تلفن یا ایمیل بخواند شما می‌توانید به صورت ناشناس با افرادی از سرتاسر دنیا چت و تبادل نظر کنید.
تا ز آب حیات آن عالم تن و جان از عدم فرو شوید
و رسول (ص) گفت، «خواهید که در بهشت شوید؟» گفتند، «خواهیم»، گفت، «امل کوتاه کنید و مرگ در پیش چشم خویش دارید پیوسته و از خدای تعالی شرم دارید چنان که حق وی است». پیری از ری نامه ای بنبشت به کسی که اما بعد، دنیا خواب است و آخرت بیداری و در میانه مرگ. و هرچه ما در آنیم همه اضغاث احلام و السلام.
بیا ساقیا در ده آن جام صاف که شوید ز دل رنگ و بوی گزاف
قالُوا إِنَّا تَطَیَّرْنا بِکُمْ گفتند ما بشما فال بد گرفتیم، لَئِنْ لَمْ تَنْتَهُوا اگر باز نشوید ازین سخن، لَنَرْجُمَنَّکُمْ شما را بسنگ بکشیم، وَ لَیَمَسَّنَّکُمْ مِنَّا عَذابٌ أَلِیمٌ (۱۸) و بشما رسد از ما عذابی دردنمای.
کمال گرایی می تواند ترس و اضطراب شما را افزایش دهد. لازم است بدانید که همه اشتباه می کنند و این اشکالی ندارد. تنها باید مطمئن شوید که تمام تلاش خود را می کنید و یک کمال گرا نیستید.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است می‌توان به با آقای کالاهان آشنا شوید، کرکس، کلید و خیابان کورونیشن اشاره نمود.
ور بشوید درون وی سر و تن نو شود روزگار مرد کهن
دلی کو ذوق نادانی چشد هر دفتر دانش که بندد نقش کلک عقل شوید ز آب نیسانش
شما باید برای امتحان آماده شوید، مطالعه کنید و در یک دوره کافی داشته باشید. معمولا مطالعه شب قبل از امتحان استرس را افزایش می دهد.