شوکه

شوکه

معنی کلمه شوکه در لغت نامه دهخدا

شوکه. [ ک َ / ک ِ ] ( اِ ) ناوچه آهنی باشد که زر و سیم گداخته را در آن ریزند تا شوشه شود. ( برهان ) ( جهانگیری ) ( از ناظم الاطباء ) :
بجنبانم عَلَم چندان در آن دو گنبد سیمین
که سیماب از سر حمدان فروریزد در آن شوکه.عسجدی.

معنی کلمه شوکه در فرهنگ معین

(شُ کِّ ) [ فر. ] (ص . ) دچار شوک شده .

معنی کلمه شوکه در فرهنگ عمید

ناوچۀ آهنی که سیم و زر گداخته را در آن می ریزند تا شمش شود.
خار.
ویژگی کسی که دچار شوک شده.
* شوکه شدن: (مصدر لازم ) [عامیانه] دچار شوک شدن.

معنی کلمه شوکه در فرهنگ فارسی

( اسم ) واحد شوک یکی خار . یا شوکه بیضائ . ۱ - باد آورد . ۲ - کنگر خر .
ناوچه آهنی باشد که زر و سیم گداخته را در آن ریزند تا شوشه شود .

معنی کلمه شوکه در دانشنامه عمومی

شوکه (راس الخیمه). شوکه یک منطقهٔ مسکونی در امارات متحده عربی است که در امارت رأس الخیمه واقع شده است. شوکه ۴۲۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه شوکه در ویکی واژه

دچار شوک شده.

جملاتی از کاربرد کلمه شوکه

در ۳ نوامبر ۲۰۰۸ اعلام شد که وی این مجموعه را ترک خواهد کرد. شاندا ریمز بعداً توضیح داد که «متأسفانه ما تا همین الآن هم با سحر و جادو برای نقش او نوشتیم و این شخصیت زیاد نمی‌تواند در آناتومی گری بماند». برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این بود که به‌خاطر همجنسگرا بودن شخصیت اریکا هان، او این مجموعه را ترک کرده، ولی او خودش بعداً توضیح داد که «اتفاقاً از این که او هم‌جنسگرا بوده خیلی خوشحال شده و از این که از مجموعه کنار گذاشته شده، خیلی شوکه شده‌است.»
عیان ز شوکه رمان بآنهمه شوکت سهام زرین در کیش پهلوان مکی
همچوما خاک‌شوکه زرگردی زانکه ما خاک وادی طلبیم
سالهای آخر عمر او با تراژدی همراه بود و در گوشه‌نشینی سپری شد. مرگ مادرش و مشکلاتی که با همسرش داشت، باعث شد پسرش خودکشی کند و شوکه شدیدتری به ادموندو وارد شد.
طریق عشق جانان بی بلا نیست توهم لاشوکه در حق هست لانیست
این دنیای غدار چه خواهی کردن وین شوکهٔ پرخار چه خواهی کردن
عیش خواهی صید آفت شوکه مانند هلال چرخ ابرومی‌کند برچشم ساغرتیغ را
در ۳۰ مه ۱۹۹۴ خبر دردناک و شوکه‌کننده منتشر شد، درست ۱۰ سال پس از فینال جام باشگاه‌های اروپا ۱۹۸۴، زمانی که دی بارتولومی و رم برابر لیورپول شکست خوردند.
گدای پیر مغان راز خسروی چه تفاخر که ملک و شوکت شانس بدیده شوکه نشانست
لینکون که با حملهٔ ژنرال لی از هم پیمانان از ایالت مریلند شوکه شده بود، مک کلان را دوباره به کار فرا خواند و از او خواست تا برای جنگ آنتی تم در سپتامبر ۱۸۶۲، نیروهای اطراف واشینگتن را به موقع فرا خواند. پس از پیروزی اتحادیه در این جنگ بود که لینکون توانست اعلامیه آزادی را منتشر سازد.
در المپیک تابستانی ۱۹۶۰، پوما با پرداخت پول به آرمین هری دونده دو سرعت ۱۰۰ متر آلمان، از وی خواست که کفش‌های پوما را در مسابقات بپوشد. پیش از این هری با آدیداس وارد قرارداد شده بود، اما پس از این پیشنهاد از آدولف تقاضای پول کرد که این پیشنهاد رد شد. این ورزشکار آلمانی در حالی که کفش‌های پوما به پا داشت قهرمان مسابقات شد و مدال طلا بدست آورد. اما در مراسم پایانی با کفش‌های آدیداس حاضر شد که باعث شد هر دو برادر داسلر این این موضوع شوکه شوند. هری به این قصد و امید از هر دو برند استفاده کرد تا شاید بتواند از دو برادر پول بگیرد، اما این مسئله باعث عصبانیت شدید آدولف شد و آدیداس مسابقات المپیک را تحریم کرد.
دیگر حرم مکّه: وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً. سه دیگر گفتار اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم. آهوی دشتی و مرغ هوایی که سایه حرم بر فرق وی افتاد از خصمان ایمن گشت، قال النّبیّ (ص): «مکة حرام بتحریم اللَّه، لا یختلی خلاها و لا یعضد شوکها و لا ینفّر صیدها».
ای آه اثر باخته آتش نفسی چند خون شوکه زدست توکباب است دل ما
«اذْهَبْ إِلی‌ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی‌» (۲۴) بفرعون شوکه او بس شوخ و بی‌راه و ناپاکست.
فِی سِدْرٍ مَخْضُودٍ السدر شجر النبق و المخضود الذی لا شوک له و الخضد القطع کانه قطع شوکه و یجوز فی العربیة ان یقال هذا شجرة مخضودة الشوک و لم یکن لها شوک اصلا یجب خضده کقوله عز و جل: مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّی و هو عسل لم یکن فیه شمع قط یحب تصفیته منه. و قال ابن کیسان: هو الذی لا اذی فیه. قال: و لیس شی‌ء من ثمر الجنة فی غلف کما یکون فی الدنیا من الباقلی و غیره بل کلها مأکول و مشروب و مشموم و منظور الیه.
در میدراش ذکر شده‌است که او دختر آشر نبود بلکه دخترخوانده او بود و او در زمانی که آشر با مادرش ازدواج کرد سه ساله بود. بر اساس یکی دیگر از میدارشها او اولین فردی بود که یعقوب را از زنده بودن یوسف آگاه کرد. او اینکار را در حین نواختن چنگ انجام داد تا خبر یعقوب را که مسن بود شوکه نکند. بر اساس سنت یهودی محل دفن او در پیربکران در شهری نزدیک اصفهان است. این محل دارای یک کنیسه و قبرهای زیادی است که نزدیک به ۲۰۰۰ سال قدمت دارند. در بین مردم این منطقه این محل به استراخاتون یا سارا خاتون معروف است.