شولگی

معنی کلمه شولگی در ویکی واژه

دومین سلطان سلاله سوم اور به سال ۲۱۰۳ تا ۲۰۵۶ پیش از میلاد و پس از استقلال از سیطره کوتیان بر بین‌النهرین.[۱] شاه شولگی مرکب از دو بخش شول - گی. یاکوبسون عقیده دارد شولگی پیش از اوتوهگال سلطنت داشته است.
↑ در دنیای قدیم اخبار حول‌انگیزی وجود داشت تحت عنوان هجوم اقوام شمال که این پدیده با یورش قبایل کوتیان به ببن‌النهرین تطابق دارد‌.

جملاتی از کاربرد کلمه شولگی

سازندهٔ این قرص الکساندر شولگین انگلیسی آمریکایی بود که آن را در سال ۱۹۷۶ جهت درمان برخی اختلالات روانی ساخته بود. اما امروزه به یک ماده مخدر روانگردان ممنوعه تبدیل شده است.
در زمان حاکمیت شولگی (۲۰۹۴ تا ۲۰۴۷ پیشا دوران مشترک) از فرمانروایان سلسله سوم اور، بسیاری از ادبیات به سومری تصنیف شد. امروزه این آثار نه به واسطهٔ لوح‌های نوشته‌شده در همان زمان، بلکه از طریق برنامه درسی کاتبان در تمدن بابل شناخته می‌شوند. در سدهٔ هجدهم پیشا دوران مشترک و در زمان حاکمیت حمورابی، سومری زبانی مرده در میان گویشوران محسوب می‌شد اما جایگاه نوشتاری خود را حفظ کرد. تقریبا هر آنچه از ادبیات سومری (از جمله پنج شعر گیلگمش) باقیمانده است به واسطه لوح‌هایی است که شاگردان کاتبی در مدرسه‌های تمدن بابل نگاشته‌اند.
یکی از اولین کسانی که به سازمان الکسیف پیوست واسیلی شولگین معروف بود که بعداً تحت نظر دنیکین به عضویت جلسه ویژه درآمد.