شوشتری

معنی کلمه شوشتری در لغت نامه دهخدا

شوشتری. [ ت َ ] ( ص نسبی ، اِ ) منسوب به شوشتر. || از مردم شوشتر. || لهجه مردم شوشتر. || آنچه در شوشتر بعمل آید: دیبای شوشتری. ( فرهنگ فارسی معین ). || شُشْتَری. قسمی جامه. قسمی فرش. ثوب تستری. ثیاب تستریه. ( یادداشت مؤلف ) :
نگر ز سنگ چه مایه به است گوهر سرخ
ز خستوانه چه مایه به است شوشتری.معروفی.تاکه گردد که و کهسار چو تختی ز گهر
دشت و هامون چو بساطی شود از شوشتری.فرخی.بربسته گل از شوشتری سبز نقابی
و آلوده به کافور و به شنگرف بناگوش.ناصرخسرو.- شوشتری باف ؛ بافنده پارچه شوشتری. که پارچه شوشتری بافد :
در مدحت صدر تو منم شوشتری باف
دیگر شعرا آستری باف چو نساج.سوزنی.|| نام گوشه ای از دستگاه همایون. ( ردیف موسیقی ایران ص 6 و 47 ). رجوع به دستگاه همایون شود.
شوشتری. [ ت َ ] ( اِخ ) جعفربن حسین بن علی شوشتری نجفی. عالم و فقیه و در موعظه و ارشاد مردم یدی طولی ̍ داشت. از شاگردان صاحب فصول و صاحب ضوابط و صاحب جواهر و شیخ انصاری و شریف العلماء بود. در پایان عمر برای زیارت مشهد رضا ( ع ) به ایران آمد و در تهران ناصرالدین شاه او را مورد احترام و تکریم قرار داد.وی در مسجد ناصری ( مسجد عالی سپهسالار ) امامت کرد. در هنگام بازگشت به عتبات در سال 1303 هَ. ق. در کرند کرمانشاه درگذشت و جنازه او را به نجف بردند. او راست : اصول الدین یا الحدائق فی الاصول. خصائص الحسنیة.مجالس البکاء. منهج الرشاد. ( از فرهنگ فارسی معین ).
شوشتری. [ ت َ ] ( اِخ ) سیدنوراﷲ فرزند شریف مرعشی ( شهید ثالث ). از نویسندگان شیعه امامیه و معروف به مبارزه با اهل تسنن و قاضی لاهور بود و در نتیجه اتهام به زندقه به دستور جهانگیرخان وی را به تازیانه بستند تا جان سپرد ( در سال 1019 هَ. ق. 1610/ م. ). او راست : مجالس المؤمنین. احقاق الحق. ( از دائرةالمعارف اسلام ). و رجوع به قاضی نوراﷲ شوشتری شود.

معنی کلمه شوشتری در فرهنگ عمید

۱. از مردم شوشتر.
۲. لهجۀ مردم شوشتر.
۳. تهیه شده در شوشتر.
۴. (اسم ) [قدیمی] نوعی پارچه یا فرش که در شوشتر بافته می شد: نگر ز سنگ چه مایه بِه است گوهر سرخ / ز خستوانه چه مایه بِه است شوشتری (معروفی: شاعران بی دیوان: ۱۴۴ ).
۵. (اسم ) (موسیقی ) گوشه ای در دستگاه همایون.

معنی کلمه شوشتری در فرهنگ فارسی

جعفر ابن حسین بن علی شوشتری نجفی عالم و فقیه ( ف. کرند ۱۳٠۳ ه.ق . ) وی در موعظه و ارشاد مردم یدی طولی داشت . از شاگردان صاحب فصول و صاحب ضوابط و صاحب جواهر و شیخ انصاری و شریف العلمائ بود. در پایان عمر برای زیارت مشهد رضا ۴ بایران آمد و در تهران ناصر الدین شاه او را مورد احترام و تکریم قرار داد و وی در مسجد ناصری ( مسجد عالی سپهسالار ) امامت کرد. در هنگام بازگشت بعتبات در کردند درگذشت و جنازه او را به نجف بردند . او راست : اصول الدین یا الحدائق فی الصول خصائص الحسنیه مجالس البکا ئمنهج الرشاد.
( صفت ) منسوب به شوشتر ۱ - از مردم شوشتر . ۲ - لهجه مردم شوشتر . ۳ - آن چه در شوشتر به عمل آید : دیبای شوشتری . ۴ - یکی از گوشه های همایون .

معنی کلمه شوشتری در دانشنامه آزاد فارسی

از گویش های جنوب غربی، رایج در شوشتر خوزستان. همخوان ها همان همخوانی های فارسی است به اضافه w. واکه های a ou به -i تبدیل می شود، مانند xin «خون»، zuni «زانو»، xarbize «خربزه». /d/ به /z/ و /k/ به /g/ تبدیل می شوند، مانند gala «کلاغ» gombaz «گنبد». تبدیل /b/ آغاز و پایانی به o/w/ow.
50010800

معنی کلمه شوشتری در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] شوشتری (ابهام زدایی). شوشتری ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • اسدالله شوشتری، از فقیهان اصولی و محقق امامیه و مؤلف مقابس الانوار• جعفر شوشتری، از علمای قرن سیزدهم و چهاردهم هجری قمری و صاحب کتاب الخصائص الحسینه• سید علی شوشتری، از عرفا و فقهای شیعه در قرن سیزدهم هجری قمری• قاضی نور الله شوشتری، از علمای بزرگ شیعه در قرن دهم و یازدهم هجری قمری• محمدتقی شوشتری، از علمای قرن چهاردهم هجری قمری• محمدامین شوشتری، از علمای منتفذ و مجاهد شیعه عراق در قرن سیزدهم و چهاردهم هجری• ملامحمد بن صادق خطای شوشتری، متخلص به خطا، نویسنده و شاعر و موسیقی شناس و سیاح ایرانی• بدرالدین محمد بن اسعد یمانی شوشتری، تستری یا شوشتری، عالم و فقیه در قرن هشتم و دارای آثاری در فقه و اصول ، کلام ، منطق و فلسفه
...
[ویکی شیعه] شوشتری (ابهام زدایی). شوشتری، ممکن است به یکی از این افراد اشاره داشته باشد:

معنی کلمه شوشتری در ویکی واژه

از مردم شوشتر.
لهجه مردم شوشتر.
تهیه‌شده در شوشتر.
[قدیمی] نوعی پارچه یا فرش که در شوشتر بافته می‌شد: ◻︎ نگر ز سنگ چه مایه بِه است گوهر سرخ / ز خستوانه چه مایه بِه است شوشتری (معروفی: شاعران بی‌دیوان: ۱۴۴).
(موسیقی) گوشه‌ای در دستگاه همایون.

جملاتی از کاربرد کلمه شوشتری

تجدید بنا و بازسازی این مقبره در سال ۱۲۸۷ قمری به دستور شیخ جعفر شوشتری و به دست استاد حسن معمار، از معماران مشهور شوشتر انجام شد.
هاشمی رفسنجانی به نقل از علی شوشتری، معاون قضایی و جانشین مسئول سازمان زندان‌ها، تعداد اعدام شدگان را حدود ۱٫۷۰۰ نفر عنوان می‌کند؛ اما در برخی از منابع، آمار زندانیان عقیدتی، سیاسی اعدام شده، ۴٬۴۸۲ تن، اعلام شده‌است.
ایا شکسته سر زلف ترک کاشغری شکنج تو علم پرنیان شوشتری
محمد تقی شیخ شوشتری معروف به علامه شوشتری یا محقق شوشتری، که در بین مردم شوشتر مشهور به شیخ شوشتری و حاج شیخ بود، یکی از روحانیون معاصر شیعه است که در ساخت حدیث پژوهی، رجال، تفسیر و تشریح و… فعالیت‌های بسیاری انجام داده است.
لازم است ذکر شود که مصحح و محقق بسیاری از آثار علامه شوشتری، استاد علی اکبر غفاری بوده است.
زیرا که بر پلاس نه خوب آید بر دوخته ز شوشتری پاره
برد پیکرت شکیب ز دیبای شوشتری خم ابروان تو چو شمشیر حیدری
در سال ۱۲۴۶ ه‍.ق در هند متولد شد. نام اصلی وی مهدی است. سبب شهرت به میرحامد حسین هندی آن است که پدرش مدعی شد «پیش از آنکه خبر تولد فرزندش را بشنود، در خواب جد خود «سید حامد حسین» را دیده بود.» میر حامد حسین در هفت سالگی آموزش را در مکتب آغاز کرد. پس از مقدمات دروس ابتدائی، مقامات حریری و دیوان متنبی را نزد سید برکت علی صاحب، نهج البلاغه را در محضر نزد علامة علی الاطلاق آیة الله العظمی مفتی سید عباس شوشتری لکهنوی آموخت. سپس به فراگیری علوم عقلی نزد سید مرتضی خلاصة العلماء، علوم شرعی نزد سید محمد سلطان العلماء و برادر او «سید حسین سید العلماء» پرداخت.
غرّه این محرم‌ روز پنجشنبه بود. پیش از روز کار همه راست کردند چون‌ صبح بدمید چهار هزار غلام سرایی در دو طرف سرای امارت‌ بچند رسته‌ بایستادند؛ دو هزار با کلاه دو شاخ‌ و کمرهای گران ده معالیق‌ بودند و با هر غلامی عمودی سیمین، و دو هزار با کلاه چهارپر بودند و کیش‌ و کمر و شمشیر و شغا و نیم لنگ‌ بر میان بسته و هر غلامی کمانی و سه چوبه تیر بر دست. و همگان با قباهای دیبای شوشتری‌ بودند. و غلامی سیصد از خاصّگان‌ در رستهای صفّه نزدیک امیر بایستادند با جامه‌های فاخرتر و کلاههای دو شاخ و کمرهای بزر و عمودهای زرّین. و چند تن آن بودند که با کمرها بودند مرصّع بجواهر، و سپری‌ پنجاه و شصت بدر بداشتند در میان سرای دیلمان‌، و همه بزرگان درگاه و ولایت‌داران‌ و حجّاب‌ با کلاههای دو شاخ و کمر زر بودند، و بیرون سرای مرتبه‌داران بایستادند. و بسیار پیلان بداشتند. و لشکر بر سلاح‌ و برگستوان و جامه‌های دیبای گوناگون با عماریها و سلاحها بدو رویه‌ بایستادند با علامتها تا رسول را در میان ایشان گذرانیده آید.
بهر زیبا رخان دیبا پوش جنس دیبای شوشتری دارم
بدخل شوشتر ارزد سه بوسه از لب تو چو مست بگذری اندر قبای شوشتری
این گوشه نیز از توابع شوشتری است. نام آن به بهبهان در استان خوزستان اشاره دارد.
مستدرک الاخبار الدخیلة کتابی از شیخ محمدتقی شوشتری است که در سال ۱۳۵۸ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.
تا که گردد که و کهسار تو تختی ز گهر دشت و هامون چوبساطی شو از شوشتری
علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی به نقل از علی شوشتری، معاون قضایی و جانشین مسئول سازمان زندان‌ها، تعداد اعدام‌شدگان را حدود ۱۷۰۰ نفر عنوان می‌کند.
ای ترک خلخی که ز رومی عذار تو کاخ از حریر شوشتری به بود ز چین
محمداسماعیل شوشتری (زاده ۱۳۲۸) سیاستمدار و قاضی ایرانی است که به مدت ۱۶ سال وزیر دادگستری بوده و از این حیث با سابقه‌ترین وزیر دادگستری بعد از انقلاب اسلامی است. وی برادر کوچکتر عبدالقائم شوشتری است.
این هنوز اول آن است که بر صفحهٔ ملک جسته از شوشتری کلک ملک خط جواز
اگر بشوشتری در ، پری ندیده کسی پس او پری نبود در قبای شوشتری