شوخ‌طبعی

معنی کلمه شوخ‌طبعی در لغت نامه دهخدا

شوخ طبعی. [ طَ ] ( حامص مرکب ) تیزطبعی. بذله گویی.

معنی کلمه شوخ‌طبعی در فرهنگ فارسی

خوش طبعی بذله گویی .

معنی کلمه شوخ‌طبعی در فرهنگستان زبان و ادب

{humour} [روان شناسی] توانایی درک یا بیان جنبه های طنزآمیز موقعیت ها

معنی کلمه شوخ‌طبعی در ویکی واژه

توانایی درک یا بیان جنبه‌های طنزآمیز موقعیت‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه شوخ‌طبعی

طنز یعنی بیان هنرمندانه و نقادانهٔ کژی‌ها و نادرستی‌ها به قصد اصلاح و نه تخریب. طنز فاخرترین گونهٔ شوخ‌طبعی نسبت به گونه‌های دیگرش هزل و هجو و فکاهی است. لطیفه‌ها عمدتاً از نوع فکاهی‌اند؛ اما آن‌جا که رنگ و بوی تمسخر قومی یا شخصی خاص می‌گیرند، به هجو متمایل می‌شوند. البته لطیفه‌های زیادی هم هستند که اقدام به انتقاد از فرد، گروه، جامعه و نظام خاصی می‌کنند که در دسته «طنز» قرار می‌گیرند.
شوخ‌طبعی‌های جبهه، به جمله‌های کوتاه طنزآمیزی که در گفتگوی رزمندگان ایرانی وجود داشته، گفته می‌شود. گستره واژگانی مانند: استتار، عملیات، پوتین، خشاب، چفیه، خاکریز، مین، ترکش و ضدهوایی مطابق با فضای مناطق جنگی و روحیهٔ گوینده بیان می‌شد.
بعد از مرگ آگریپینا، نرون جسد او را دید و اظهار داشت که او عالی هست و به گفته مورخان به جسد مادرش گفت: «او چقدر زیباست به زیبایی او ندیده‌ام». بدن او آن شب در یک نیمکت ناهار بود. در مراسم تشییع جنازه مادرش، نرون بدون شوخ‌طبعی، بی سخنی و ترسناک بود. وقتی خبرها مبنی بر درگذشت آگریپینا منتشر شد، بخشی از ارتش روم، سنا و افراد مختلف برای این که توجه نرون را جلب کنند برای او نامه‌های تبریک فرستادند که وی از توطئه‌های ماهرانه مادرش نجات یافته‌است.
او در شیوهٔ آهنگسازی، عناصری را از نوکلاسیسم، موسیقی آتونال و سریالیسم با تونالِ سنتی و کنترپوان ترکیب می‌کرد. وی در سَبکِ پُر جنب و جوش موسیقی خود، پیچیدگی فنی و جذابیت موسیقی را با شوخ‌طبعی، ابداعات ریتمیک، بسط و گسترش تم و زبان هارمونیک پیشرفته، می‌آمیخت.
ارویت استعداد درخشانی در شکار صحنه‌های جذاب دارد و شوخ‌طبعی‌اش را می‌توان در اغلب عکس‌هایش دید. از وی تعدادی کتاب منتشر شده که از آن میان می‌توان به مجموعه‌ای از عکس‌هایش از سگ‌ها و همچنین عکس‌هایی که در ساحل گرفته اشاره کرد.
پدر ادوارد، گرچه یک نظم دهنده خشن بود، به‌طور نمایشی مهربان بود، و مادرش با فرزندانش یک طرف خوشحال نشان می‌داد که چهره عمومی سخت گیرانه او را نادیده می‌گرفت. او توسط بچه‌هایی که به عنوان شوخ‌طبعی قدم‌های نان تست برای استاد فرانسوی خود درست می‌کردند، سرگرم شد و آنها را تشویق کرد که به او اعتماد کنند.
در یک نقد گذشته نگر «استیو هو ایی» برای آل میوزیک بیان کرد که: «اشعار بیشتر دربارهٔ «بزرگ شدن در جهنم» است تا «انتقاد از جامعه»؛ اما همچنین بیان کرد که آلبوم «تازگی ابتدایی حساب نشده» را دارا هست»؛ که این جمله ناشی از حس شوخ‌طبعی اوست، هرچند چیزی که او فکر می‌کنند در هاردکور رپ نایاب است.
ادی مورفی در ۸ سالگی پس از مرگ پدر و بیماری سخت مادرش، یک سال در پرورشگاه زندگی کرد و آن‌طور که خودش در گفت‌وگویی اظهار کرده روحیهٔ طنز و شوخ‌طبعی او در همان زمان شکوفا شد.[نیازمند منبع] روحیهٔ طنز و شوخ‌طبعی‌های ادی مورفی در برخی از آثارش مشهود است.
یکی دیگر از ویژگی‌های بارز سعدی، شوخ‌طبعی، نکته‌دانی و طنازی اوست. در آثار گوناگون او اعم از غزلیات، بوستان، گلستان و غیره، همه‌جا آثاری آشکار یا پنهان از نکته‌سنجی و طنز سعدی می‌توان یافت. وی مفاسد و معایب جامعهٔ خود را با طنز ملایمی به تصویر می‌کشد و از آن انتقاد می‌کند.
استنیس براتیون برادر کوچکترِ رابرت براتیون و برادر بزرگترِ رنلی براتیون است. او بعد از مرگ رابرت براتیون توسط دسیسه های سرسی[نیازمند منبع] (همسرش) طبق تمام قوانین، وارث رابرت براتیون و تنها پادشاه برحق وستروس بود. او بعد از مرگ پدر و مادرش دیگر اعتقاد به دین هفت اقلیم نداشت و در افکار غمبار غرق شد، او را فاقد حس شوخ‌طبعی توصیف کرده‌اند که حس عدالت‌خواهی و مسئولیت‌پذیریِ شدید اما منصفانه‌ای دارد. چه در درون افکارش و چه در دنیای بیرون وی یک فرماندهٔ نظامیِ زبردست اما بیش از حد محتاط است.