شوت
معنی کلمه شوت در لغت نامه دهخدا

شوت

معنی کلمه شوت در لغت نامه دهخدا

شوت. ( انگلیسی ، اِ ) در اصطلاح بازی فوتبال ، ضربه سریع و تند به توپ و شوت کردن ، فرستادن توپ است باضربه تند و محکم به سوی دروازه. توپ تیزی که بازیکن با پا و ضربه شدید به سوی «گُل » زند. || ندرتاً بمعنی «دم » و «پک » استعمال شود، مثلاً شوت چپق زدن ، بمعنی کشیدن چپق و دود گرفتن و پک زدن بدان مورد استعمال دارد. ( از فرهنگ عامیانه جمال زاده ).
شوت. [ ش ِ وِ ] ( اِ ) شِوِد. شِبِت. شبث. نام گیاهی است. رجوع به مترادفات کلمه شود.
شوت. [ ] ( اِخ ) نام محلی کنار راه خوی به ماکو میان پالاتوکن و قزل داغ در 9800متری خوی. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه شوت در فرهنگ معین

[ انگ . ] (اِ. ) ۱ - ضربه ، پرتاب ، شلیک (فره ). ۲ - (عا. ) پرت ، بی خبر، نادان . ، ~زباله روشی برای دفع زباله در برج های مسکونی .

معنی کلمه شوت در فرهنگ فارسی

شود نام گیاهی است شبت

معنی کلمه شوت در دانشنامه عمومی

شوت (گرانش). شوت ( به انگلیسی: Chute ) یک سطح شیب دار، ناودان، کانال، یا مجرای عمودی است که اشیاء در آن به دلیل گرانش به سوی پایین حرکت می کنند.
شوت در زمین شناسی به تنگهٔ رودخانه، یا دره ای با شیب تند گفته می شود که آب با سرعت زیاد در مسیر آن حرکت می کند. شوت های مصنوعی نیز با عملکردی مشابه نمونهٔ طبیعی آن، برای تسهیل حمل و نقل الوارها به پایین رودخانه ها در صنعت قطع درختان جنگلی، ساخته می شدند که به آن ها سرسرهٔ الوار ( به انگلیسی: Timber slide ) یا مجرای کندهٔ درخت ( به انگلیسی: Log flume ) گفته می شده است. استفاده از این روش دیگر رایج نیست. شوت های مصنوعی را همچنین می توان از ویژگی های حوضچه های آرامشی برخی سدها به حساب آورد. برخی از انواع سیستم های آبیاری و تأمین آب از گرانش یا به عبارت دیگر از شوت استفاده می کنند، که aqueducts، puquios و acequias از این دسته هستند.
• شوتِ زباله در ساختمان های بلند آپارتمانی به ویژه آپارتمان های مسکونی برای جمع آوری زباله در محلی که معمولاً در پایین ساختمان قرار دارد استفاده می شود. رایج ترین نمونه شوت زباله، برای زباله خشک استفاده می شود.
• شوتِ نامه در برخی ساختمان ها برای جمع آوری نامه های کارکنان استفاده می شود. مثال قابل ذکر استفاده از شوت نامه، ساختمان بیمه آسیا است.
• شوتِ رخت شویی برای جمع آوری و انتقال لباس های کثیف به مرکز رخت شویی هتل، بدون نیاز به استفاده از آسانسور و پله، در همهٔ طبقات هتل نصب می شود.
• شوتِ فرار برای تخلیه ساختمان های بلند و تجهیزات معدن استفاده می شود.
• شوتِ بنّایی برای تخلیهٔ ایمن و سریع نخاله های ساختمانی در هنگام ساخت و ساز و بنایی ساختمان های بلند استفاده می شود.
معنی کلمه شوت در فرهنگ معین
معنی کلمه شوت در فرهنگ فارسی

معنی کلمه شوت در دانشنامه آزاد فارسی

شوت (Chott)
(یا: شط، یا پائولوس تریتونیس) مجموعه ای از دریاچه های نمک به طول حدود ۴۰۰ کیلومتر. از خلیج قابس، در تونس، تا بسکره، در الجزایر، گسترش یافته است.

معنی کلمه شوت در ویکی واژه

(عامیانه) پرت، بی‌خبر، نادان.
ضربه، پرتاب، شلیک (فرهنگستان ایران)
روشی برای دفع زباله در برج‌های مسکونی.

جملاتی از کاربرد کلمه شوت

بوسه اگر همی دهی، بر لب خود حواله کن رشوت تست جان من از پی این حواله را
آرپینه آشوتی هوهانیسیان (ارمنی: Արփինե Աշոտի Հովհաննիսյան؛ زادهٔ ۴ دسامبر ۱۹۸۳) سیاست‌مدار اهل ارمنستان است که ۴ سپتامبر ۲۰۱۵ از تاریخ تا تاریخ ۱۱ مه ۲۰۱۷ در دولت هوویک آبراهامیان و دولت کارن کاراپتیان سمت وزیر دادگستری ارمنستان را برعهده داشت. هوهانیسیان همچنین نماینده دوره‌های پنجم و ششم مجلس ملی جمهوری ارمنستان بوده‌است.
پشوتن بشد نزد اسفندیار سخن رفت هرگونه از کارزار
ولیکن پشوتن شناسد که شاه چه فرمود تا من برفتم به راه
آشوت ساقاتلیان (تولد ۱۲۹۲ خورشیدی) بانکدار، عضو اتاق بازرگانی تهران، مدیرعامل بانک تجارت خارجی ایران و از مدیران بانک ملی ایران
استان نواکشوت شمالی (به عربی: ولایة نواکشوط الشمالیة) یکی از استان‌های کشور موریتانی است. استان نواکشوت شمالی ۳۰۶ کیلومتر مربع مساحت و ۳۶۶٬۹۱۲ نفر جمعیت دارد.
سپه را همه بر پشوتن سپرد یکی جام زرین پر از می ببرد
آشوت کولیایی یسائیان (ارمنی: Աշոտ Կոլյայի Եսայան؛ زادهٔ ۷ ژانویهٔ ۱۹۵۹) سیاست‌مدار اهل ارمنستان است که از تاریخ ۱۹۹۱ تا تاریخ ۱۹۹۵ در دولت وازگن مانوکیان، دولت گاگیک هاروتیونیان، دولت خسرو هاروتیونیان و دولت هراند باگراتیان سمت وزیر کار و تأمین اجتماعی ارمنستان را برعهده داشت.
پشوتن که کهتر برادر بدش به هر کار دستور و یاور بدش
آشوت کوچاریان (Աշոտ Ստեփանի Քոչարյան؛ زادهٔ ۸ ژوئن ۱۹۵۷) یک دیپلمات اهل ارمنستان است که از تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۹ تا تاریخ ۴ مارس ۲۰۱۶ در سفیر ارمنستان در لبنان و از تاریخ فوریه ۲۰۰۵ تا تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۹ سفیر ارمنستان در هند بود. وی پیشتر از تاریخ مه ۲۰۰۳ تا تاریخ فوریه ۲۰۰۵ دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور ارمنستان بود.
او بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۲۰۰۵ در بیش از ۷۰ فیلم بازی کرد و برندهٔ جوایزی همچون جایزه کوشوت شده‌است.
شیف تاکنون جوایز متعدد و افتخارات بسیار کسب کرده‌است؛ ازجمله برندهٔ جایزهٔ گرمی، جایزهٔ کشوت، جایزهٔ گرامافون، مدال موتسارت، و «جایزهٔ باخِ» آکادمی سلطنتی موسیقی (لندن) شده‌است.
بیامد پشوتن ز ایوان شاه زنان را بیاورد زان جایگاه
آشوت لوونی مانوکیان (Աշոտ Լևոնի Մանուկյան؛ زادهٔ ۸ آوریل ۱۹۶۸) یک سیاستمدار اهل ارمنستان است که از تاریخ ۲۵ مه ۲۰۱۷ تا تاریخ ۱۴ مه ۲۰۱۸ در دولت کارن کاراپتیان سمت وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان را برعهده داشت.
چنین گفت پس با پشوتن که من نجویم همی زین جهان جز کفن
پشوتن بیامد همی با سپاه چنین گفت کای نامبردار شاه
ور زاهدی و نداده‌ای رشوت یابیش درست همچو دیواری
«شما اختیار نکردید این غزنوی اختیاری کرد و برفتیم و خدای عز و جل راست آورد. چرا چنین کردید؟ همانا صدقه شما را رشوتی فرستاده بود که اختیاری نکنید!»
وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون جایزه شوتینگ استارز شده است.