شهربانو

معنی کلمه شهربانو در لغت نامه دهخدا

شهربانو. [ ش َ ] ( اِ مرکب ) ملکه. بانوی شهر. ( یادداشت مؤلف ) :
بشوهر بود بانو را یکی شاه
بزرگ و نامور در کشور ماه
به پیری بارور شد شهربانو
تو گفتی در صدف افتاد لؤلو.( ویس و رامین ).
شهربانو. [ ش َ ] ( اِخ ) شهربانویه. مشهور آن است که وی دختر یزدگرد پادشاه ایران بوده است و در خلافت عمر اسیر شد وبه نکاح امام حسین ( ع ) درآمد و امام زین العابدین ( ع ) ازو متولد شد. نام هایی دیگر نیز بدو داده اند از جمله شاه زنان. رجوع شود به بحثی در باره شهربانو ( فصلی از کتاب چراغ روشنی در دنیای تاریک ) :
نالش بکر خاطرم ز قضاست
گله شهربانو از عمر است.خاقانی.یعنی که نقاب شهربانو
فاروق عجم ستان گشاید.خاقانی.لیکن تتبعات اخیر نشان داده است که این شهرت را اصلی نیست و یزدگرد را دختری بنام شهربانو نبوده است. برای اطلاع بر مآخذ داستان شهربانو رجوع به ربیع الابرار زمخشری و قابوس نامه و مجمل التواریخ شود.

معنی کلمه شهربانو در فرهنگ عمید

بانوی شهر، بانوی بزرگ، ملکه.

معنی کلمه شهربانو در فرهنگ فارسی

طبق روایت مشهور و قول بعض مورخان مانند یعقوبی یکی از دختران یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی . وی بحباله نکاح حسین بن علی ۴ در آمد و از آنان زین العابدین ۴ متولد گردید و بدین طریق ایمه شیعه ازامام چهارم ببعد از طرف فاطمه برسول ص و از طرف مادر بخاندان شاهنشاهی ایران انتساب مییابند . نام این دختر در روایات مختلف بصورتهای گوناگون آمده و اشهر شهربانو است توضیح محققان معاصر بدلایل و قراین این روایت را درست نمیدانند.
ملکه بانوی شهر .

معنی کلمه شهربانو در فرهنگ اسم ها

اسم: شهربانو (دختر) (فارسی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: šahr bānu) (فارسی: شهربانو) (انگلیسی: shahr banu)
معنی: ملکه، نام همسر امام حسین ( ع ) و مادر امام سجاد ( ع )، ( در قدیم ) همسر پادشاه، ( اَعلام ) دختر یزدگرد سوم آخرین شاه ساسانی، که گفته می شود پس از اسیر شدن به دست مسلمانان، به عقد امام حسین ( ع ) در آمد و امام زین العابدین ( ع ) فرزند اوست، بقعه ای به نام بی بی شهربانو در شهرری به آرامگاه او معروف است، ( در اعلام ) نام یکی از سه دختر یزدگرد که امیرالمومنین ( ع ) او را به پسرش امام حسین ( ع ) داد، بانوی شهر، نام یکی از دختران یزدگرد پادشاه ساسانی و همسر حسین ( ع )

معنی کلمه شهربانو در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:بی بی

معنی کلمه شهربانو در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] شهربانو یا «شاه زنان»، که طبق برخی روایات، همسر امام حسین(ع) و ایرانی بوده است.
به اعتقاد برخی از تاریخ نگاران و محدثان، شهربانو پس از ورود اسلام به ایران به همسری امام حسین(ع) درآمد و ثمره این ازدواج امام سجاد(ع) بود. بنابر نقل قول معتبرتر مادر امام سجاد(ع) در هنگام تولد امام (ع)، رحلت کرده است.
برخی روایات و منابع تاریخی او را دختر یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی دانسته و برخی صرفا به ایرانی بودن وی اشاره کرده اند. برخی نیز در این که چنین شخصی همسر امام حسین بوده باشد، اظهار تردید کرده اند.
[ویکی فقه] شهربانو (ابهام زدایی). شهربانو ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • شهربانو همسر امام حسین، یکی از همسران امام حسین (علیه السلام) و مادر امام سجاد (علیه السلام)• شهربانو مادر محمد بن ابی سعید، ام ولد و نام فرزندش محمّد بن ابی سعید بن عقیل و از جمله اسرای کربلا
...

معنی کلمه شهربانو در ویکی واژه

از شجاعترین زنان تاریخ و دختر یزدگرد سوم بود که [[حسین بن علی]] را خواستگاری نمود و همسرش شد . حسین بن علی او را سوار بر اسبی به عنوان یک سفیر مخفی و چریک به ایران فرستاد تا شیعیان را بسیح نماید و یاری حسین به عربستان بیاورد . ولی این رسالت نیمه کاره ماند زیرا یزید از لین واقعه مطلع شده و به سرعت به قتل عام شیعیان کوفه و یاران حسین پرداخت و حسین نیز قبل از رسیدن ایرانیان کشته شد . ولی سپاه شیعیان ایرانی بعد ها رسیدند و بنیاد بنی امیه را برانداختند .[۱] به روایتی شهر بانو به غاری در کوهی اطراف تهران پناه برد و هرگز از آنجا خارج نشد و همان کوه را مقبره وی میدانند که به کوه بی بی شهر بانو[۲] معروف است .
↑ علی اکبر خانجانی ، فرهنگ خانجانی ،نمونه ای از فرهنگ عرفانی لغات،1383 ، صفحه 48
↑ نصرت‌الله مشکوتی، فهرست بناهای تاریخی و اماکن باستانی ایران، تهران ۱۳۴۹، صفحهٔ ۲۱۵

جملاتی از کاربرد کلمه شهربانو

به پیری باروَر شد شهربانو؛ تو گُفتی دَر صدف اُفتاد لؤلو.
شهربانووار چون رفتی به راه من عمروار احتسابش کردمی
شهربانو با دو چشم اشکبار در حرم بنشسته با حال فگار
شهربانوی پیر گشته حزین علی‌اصغر آن دو رخ پر چین
الهه منصوریان به همراه خواهرش شهربانو در طی یک برنامه ضبط شده محاوره محور درخصوص ماجرای چادری شدنشان گفتند که الهام چرخنده بازیگر سینما با وعده‌های مالی شامل خانه و خودرو به اضافه صد میلیون تومان وجه نقد به ازای هر نفرشان به پیش آنها آمد و از آنها خواست تا با هدف تبلیغات چادری شوند. آنها اظهار کردند پس از انجام اعمالی که درخواست شده بود و علی‌رغم استفاده از چادر با گذشت چند سال خبری از وفای عهد چرخنده نشد و چیزی دریافت نکردند.
تا لاله چون حسین علی غرفه شد بخون گل همچو شهربانو بدریده پیرهن
زیارتگاه بی‌بی شهربانو در سمت چپ ، مدخل روستا ، روی تپه‌ای باستانی و در میان گورستان قرار دارد . بنای آن به صورت مربع مستطیل ، از خشت و آجر ساخته شده ، گنبد آن کوتاه ، از نوع عرقچینی است.
بود نام ماده اهربمن‌، پری شهربانوی بتان در دلبری
که این شهربانوی فرخنده فر به عاشور پنهان شد ازهر نظر
بی‌بی شَهربانو نام آرامگاهی است در شهر ری. طبق کتیبه موجود در آن و باور مردم مقبره شهربانو همسر امام سوم شیعیان حسین بن علی و مادر امام چهارم شیعیان سجاد است.
آرامگاه بی‌بی‌شهربانو در شهر ری (در جنوب تهران) واقع شده است. بنا بر کتیبه موجود در آن و اعتقادات مردم، شهربانو همسر امام سوم شیعیان حسین بن علی و مادر امام چهارم شیعیان سجاد است.
حاج آقا محسن در سال ۱۳۲۵ قمری و در سن ۷۸ سالگی در اراک درگذشت. مدفن وی که آن زمان در ضلع شمالی شهر قرار داشت، امروزه به آرامگاهی تبدیل شده که به موجب توسعه شهر، در میان آن قرار دارد و مورد بازدید مردم شهر قرار می‌گیرد و در قبرستان قدیمی اراک در مجاورت مصلی بیت‌المقدس اراک قرار دارد. در آرامگاه وی، قبور میرزا ابوالقاسم عراقی (پدر) و شهربانو بیات (مادر) نیز قرار دارد.
شهربانو و زینب گریان مانده در فعل ناکسان حیران
نکوتر بود و خَوشْتر شهربانو؛ به چشم و لب، روان را درد و دارو.
مگر شهربانوی جفت امام کنیزی ورا بود شیرین به نام