شهربازی

شهربازی

معنی کلمه شهربازی در فرهنگستان زبان و ادب

{amusement park, fun fair} [گردشگری و جهانگردی] محوطه ای غالباً باز با انواع سرگرمی ها، مانند چرخ وفلک و اتاق تیراندازی

معنی کلمه شهربازی در دانشنامه عمومی

شهربازی پارکی است که از وسایل سرگرمی و تفریحی و همچنین سواری برای سرگرم کردن گروه بزرگی از مردم تشکیل شده است که نسبت به پارک های ساده یا زمین های بازی داخل شهری، امکانات سرگرم کنندهٔ بیشتری دارند. به طور کلی ۲ نوع شهربازی وجود دارد: شهربازی سرپوشیده و سر باز که در شهربازی های سرپوشیده دستگاه های الکترونیکی و رایانه ای موجود می باشد.
تم پارک، پارک موضوعی یا پارک تفریحی ( به انگلیسی: theme park ) نیز به مجموعه ای از مسیرهای گردشگری و دیگر سرگرمی ها گفته می شود که با هدف گرد هم آوردن گروه کثیری از مردم کنار هم چیده شده اند. این پارک ها حول محور یک یا چند موضوع خاص مثل غرب وحشی یا شخصیت های کارتون های دیزنی لند ساخته می شوند.
اکثر وسایل شهربازی مورد استفاده در فضای بازی سرپوشیده از نوع الکترونیکی یا گیمی هستند. و کاربر در ازای بازی با هردستگاه به مقدار جایزه ای که بدست آورده است تیکت دریافت می کند. این تیکت ها در بخش دریافت جوایز می تواند به کاربر کمک کند.

معنی کلمه شهربازی در ویکی واژه

محوطه‏ای غالباً باز با انواع سرگرمی‌ها، مانند چرخ‏وفلک و اتاق تیراندازی.

جملاتی از کاربرد کلمه شهربازی

شهربازی «روبوکیدز» در ولنجک تهران که از آن به عنوان «اولین شهربازی رباتیک ایران» نام برده می‌شود به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری شماری از زنان در این شهربازی، پلمب گردید.
زیربنای مجتمع تجاری معادل ۸۵۰۰۰ متر مربع است و شامل ۱۵۰۰ باب واحد تجاری، یک کافی شاپ، یک رستوران فست فود، شهربازی، آب‌نما جامپینگ، سالن نمازخانه و سالن اجتماعات، پارکینگ طبقاتی، مجموعه‌های اداری مرتبط، بازار چینی‌ها، نمایندگی‌های معتبر لوازم خانگی و پوشاک مارک، ۵ بانک رسمی و آژانس‌های هواپیمایی و … می‌باشد.
استدلال کیفی شکلی از استدلال مبتنی بر قضاوت عقلانی است که با موفقیت قطعی تحلیل می‌شود. این نوع از استدلال به جهت تغییرات در کمیتهای به هم مرتبط می‌پردازد. به عنوان مثال، اگر قیمت یک سهام افزایش یابد، مقدار سهامی که قرار است به فروش برسد، کاهش خواهد یافت. اگر اکوسیستمی حاوی گرگ و بره باشد و تعداد گرگ‌ها کاهش یابد، میزان مرگ و میر بره‌ها نیز کاهش خواهد یافت. این تئوری در ابتدا توسط یوهان د کلیر، که یک جسم در حال حرکت بر روی ترن هوایی شهربازی را مورد بررسی قرار داد، تدوین شده‌است. نظریه استدلال کیفی در بسیاری از حوزه‌ها مانند فیزیک، زیست‌شناسی، مهندسی، محیط زیست و غیره کاربرد دارد. این نظریه پایه ای برای بسیاری از برنامه‌های عملی، نقشه‌برداری قیاسی و درک متن است.
یک زن جوان روس و پسرش به لندن می‌رسند و انتظار دارند تا نامزدش را ملاقات کند. زمانی که او نمی‌آید آن‌ها بر طبق حق پناهندگی شان به یک شهر کوچک ساحلی می‌روند و رابطه بین زن و مدیر یک شهربازی محلی گسترش می‌یابد. (با بازی پدی کانسیدین)
سیتی سنتر اصفهان مرکز رفاهی معروف‌ترین مرکز گردشگری رفاهی تجاری این شهر می‌باشد. شهربازی سرپوشیده هم در این مجموعه است.
او توسط مارلین که دوست مادرش بود و قسم خورده بود از الی محافظت کند به مدارس های نظامی فرستاده شده. الی در آنجا با دختری به نام رایلی آشنا شد. آنها دوستان صمیمی هم بودند تا زمانی که هر دوی آنها در شهربازی متروکه توسط مبتلایان گاز گرفته می‌شوند و تصمیم می‌گیرند به صبر کنند تا مبتلا شوند ( الی و رایلی هم علاقه عاطفی داشتند)
مجموعه اردوگاه کشوری شهید بهشتی اصفهان با وسعت هفتاد هکتار واقع در شهرابریشم که دارای دریاچه مصنوعی، شهربازی، خوابگاه، تله کابین و زمین فوتبال می‌باشد، به عموم مردم خدمات ارائه می‌دهد.
دختر جوانی که در یک شهربازی کار می‌کند به کمک دوست پسرش، به طرز بامزه ای محتوای صندوق پول را می دزد. این زوج جوان با هم به کانادا گریخته و در روستای زادگاه پسر که یک اجتماع سنتی و خودمختار مسیحی است، اقامت می‌کنند. تفاوت‌های فرهنگی دختر و جامعه سنتی، مشکلات بامزه ای ایجاد می‌کند…
شهربازی شهر رؤیاها در دامنه کوه نخودی در شرق اصفهان
باغ جوان بوستان مشتاق پارک سپاهان‌شهر باغ غدیر باغ فدک کوه نخودی کوه قایمیه پارک رجایی (بوستان هشت بهشت) شهربازی‌های ملک‌شهر آبشار صفه سیتی سنتر شهر عجایب وحید سیمرغ و … از معروف‌ترین مکان‌های تفریحی دیگر اصفهان است. ۵ مجموعه فرهنگی باغ بانوان در شهر اصفهان فعال است تا سال ۱۳۹۵.اصفهان یک باغ وحش در پارک کوه صفه دارد.باغ فدک اصفهان و باغ غدیر دو پارک نسبتاً بزرگ در شهر هستند.