شهدای

معنی کلمه شهدای در فرهنگ فارسی

جمع شهید

جملاتی از کاربرد کلمه شهدای

راتب‌زاد روز یکشنبه هفتم سپتامبر در سن ۸۲ سالگی در آلمان درگذشت و پیکر وی در مراسمی در منطقه شهدای صالحین کابل به خاک سپرده شد.
ای حسین ای که شدی کشته ز شمشیر مخالف ای که سالاری و سر حلقهٔ خیل شهدایی
الف حاجی‌اف در خیابان شهدای باکو به خاک سپرده شد.
یک سال پس از حوادث بعد از انتخابات هوادارن دولت، تجمعی در مهدیه تهران به مناسبت «بزرگداشت شهدای فتنه» برگزار کردند که کاظم صدیقی در آن «شهدای پس از انتخابات» را «مظلوم‌ترین شهدای دوران انقلاب تاکنون» دانست.
زیر قدم تو شد خاک سر فیض تا بشنود از تو شهدایی و عبیدی
با شهدای کربلا لاف وفا هر آنکه زد گرنه شهید گریه شد مدعی است بیوفا
اولین شهید زن در دوران انقلاب شهیده معصومه زارعیان از جهرم است که در راهپیمایی دهم فروردین ۱۳۵۷ پس از بزرگداشت چهلم شهدای تبریز به شهادت رسید و کوچکترین شهید دوران انقلاب شهید محمد اسدی است که در روز ۲۷ آذر ماه ۱۳۵۷ در تظاهرات مردم روستای موسویه بخش کردیان جهرم در آغوش مادرش مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
ابوالفرج معافی در کتاب جلیس و انیس حکایت کرده است، روزی ابواسحاق مزید بنشسته بود. یارانش بنزدش آمدند و گفتند: ای ابواسحاق، آیا شود که امروز ما را به عقیق، قبا و قبور شهدای احد بری؟ بینی که امروز، روزی نیک است.
در کتیبه‌ای متعلق به سال ۵۱۲ میلادی در کلیسایی که مرقد شهدای مسیحی داشت، اشارات به الله به هر دو زبان عربی و آرامی یافت می‌شود. کتیبه با عبارت «با کمک الله» شروع می‌شود.
امامزاده اسماعیل یکی از اماکن مذهبی سرشناس شهر شهریار تهران با هنر آینه‌کاری و نورپردازی درونی و بیرون از ساختمان از جاذبه‌های گردشگری مذهبی شهرستان شهریار است. این مکان در پارک-بلوار انقلاب در نزدیکی میدان جهاد مقابل پارک-میدان شهدای گمنام واقع شده‌است. سازمان اوقاف و امور خیره مطابق شواهد این مکان را آرامگاه فرزند موسی کاظم معرفی کرده‌است. این مکان دارای فضای سبز داخلی، محوطه‌ای دارای سقف و تزئینات برای آرامگاه شهدای جنگ ایران و عراق و مدرسه علمیه نیز می‌باشد.
مرکز آموزشی ۰۱ شهدای وظیفه نزاجا از واحدهای مراکز آموزش نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با نام پادگان آموزشی ۰۱ و پادگان ۰۱ نیز شناخته می‌شود در شرق تهران واقع در استان تهران است. این مرکز اولین مرکز آموزشی نزاجا و از لحاظ امکانات و تجهیزات و تحصیلات مشمولان، مجهزترین آموزشگاه نزاجا در سطح ایران است. همچنین بیشترین افسران وظیفه‌ای که در دوران جنگ کشته شده‌اند از افسران دانش آموختهٔ این آموزشگاه نظامی بوده‌اند.
مسجد امام حسن بصری یکی از آثار تاریخی است که از عهد ایلخانان به وجود آمده و بر روی تپه کوچک مشرف به گلزار شهدای بندر طاهری وجوددارد.
از شش جهت و چارطرف روح فزایی تا مقتل شاهنشه خیل شهدایی
گشت شهدای فدت زاهد و این نیست عجب زان که با شید چو پیوست الف شیدا شد
آرامگاه شهدای هفتم تیر یا آرامگاه ۷۲ تن آرامگاهی در قطعه ۲۴ قبرستان بهشت زهرا در جنوب تهران است که جمعی از مقامات و مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ازجمله سید محمد بهشتی، محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر در آن به خاک سپرده شده‌اند. معمار، طراح و سازندهٔ این بنا میرحسین موسوی، سیاستمدار ایرانی است.
امامزاده عباس چهار دانگه با قدمت صفویان به شمارهٔ ثبت ۱۰۸۰۶ در تاریخ ۱۳۸۲/۱۱/۰۲ به ثبت آثار ملی ایران رسید. این امامزاده در شهرستان اسلامشهر، بخش چهاردانگه، دهستان چهاردانگه، بین گورستان و بوستان شهدای چهاردانگه قرار دارد.