شهبانو

معنی کلمه شهبانو در لغت نامه دهخدا

شهبانو. [ ش َ ] ( اِ مرکب ) شاه بانو. بانوی شاه. ملکه.

معنی کلمه شهبانو در فرهنگ معین

(شَ ) (اِمر. ) ملکه ، همسر شاه .

معنی کلمه شهبانو در فرهنگ عمید

بانوی شاه، ملکه.

معنی کلمه شهبانو در فرهنگ فارسی

شاه بانو، بانوی شاه، ملکه
( اسم ) شهربانو ملکه . توضیح طبق فرمان محمد رضا شاه پهلوی ( ۱۳۴٠ ه . ش ) ملکه ایران بلقب فوق خوانده شد ٠

معنی کلمه شهبانو در فرهنگ اسم ها

اسم: شهبانو (دختر) (فارسی) (تلفظ: shah banu) (فارسی: شَهبانو) (انگلیسی: shah banu)
معنی: شاه بانو ملکه، همسر شاه

معنی کلمه شهبانو در ویکی واژه

ملکه، همسر شاه.

جملاتی از کاربرد کلمه شهبانو

چو او بود شهبانوی داریوش شهنشه از او بود در عیش و نوش
امامزاده بی بی شهبانو مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام - دوره صفوی است و در شهرستان مهدی‌شهر، دهستان پشت کوه، روستای ملاده، ابتدای جاده اصلی شهید محمودیان، نزدیک پل واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در ۱۸۷۶ ملکه ویکتوریا لقب شهبانوی هندوستان را نیز گرفت.
در جشن گشایش این برج که در سمت غرب شهر تهران جای دارد، محمدرضا شاه پهلوی و همسرش شهبانو فرح پهلوی حضور داشتند و منشور حقوق بشر کوروش بزرگ (نخستین نوشته حقوق بشر از کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی) برای نخستین بار در این مکان پرده‌برداری شد.
سر میز رفتند شاه و سران چو شهبانوان و همه افسران
او پسر بزرگتر از دو پسر شناخته شدهٔ شهبانو ولف‌ثریت و اتلرد یکم (پادشاه وسکس از ۸۶۵ تا ۸۷۱) بود.
آن در شهر وست مینستر متولد شد. وی دومین فرزند و تنها دختر ملکه الیزابت و شاهزاده فیلیپ و دومین نوهٔ جرج ششم و الیزابت، شهبانوی مادر است. او دوران کودکی را با والدینش در کاخ باکینگهام سپری نمود و در مدرسهٔ سلطنتی تحصیل نمود. وی چند سال پس از اتمام دوران تحصیلی خود ازدواج کرد.
اِسپَرگَپِش (زاده (نادانسته) - مرگ ۵۳۰ پیش از میلاد) سپهبد ایرانیان ماساگت و پسر شهبانوی شورشی ماساگتها، تهم‌رییش بود. بیشتر آنچه دربارهٔ اسپرگپش در تاریخ گفته شده، از تاریخ هرودوت آورده شده‌است. اسپرگپش بخشی از نیروی ماساگتها در نبرد با کوروش بزرگ بود. به جز رویارویی او با کارزار کوروش بزرگ در سیردریا از زندگی وی چیزی دانسته نیست. اسپرگپش در این نبرد به دست پارسیان افتاد و پس از حبسی کوتاه، کوروش بزرگ وی را بخشود و به او آزادی داد.
کوه نور، با وزن ۱۰۵٫۶ قیراط (۲۱٫۱۲ گرم)، یکی از بزرگ‌ترین الماس تراش‌خوردهٔ جهان است. این الماس در گذشته ۱۸۶٫۰۶۲۵ قیراط برابر ۳۷٫۲۱ گرم وزن داشت که در تراش سال ۱۸۵۴ وزن آن کاهش یافت. این الماس امروزه بر روی تاج الیزابت، شهبانوی مادر قرار دارد. کوه نور مشهورترین الماس غیرقابل ارزش‌گذاری جهان است.