شهان

معنی کلمه شهان در فرهنگ اسم ها

اسم: شهان (پسر) (فارسی) (تلفظ: shahan) (فارسی: شهان) (انگلیسی: shahan)
معنی: پادشاهان

معنی کلمه شهان در ویکی واژه

جمع شه، شاه اصطلاحی که ممکن است از دو بخش شه - آن تشکیل شده باشد. هنرها که آید شهان را به کار/ بیاموختش نامور شهریار «فردوسی»

جملاتی از کاربرد کلمه شهان

گوهری گر تو را به دست آید به شهان ده که گنج را شاید
این مایه لعنتست کابله دل‌های شهان خلد نترسد
باغ رضوان گورستان فعلی و فعال اصفهان و تخت فولاد گورستان قدیمی و تاریخی اصفهان است که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین آرامگاه‌های ایران نیز شناخته می‌شود. این آرامگاه از تکیه‌های مختلفی تشکیل شده که چهارده تکیه همانند: تکیه سید العراقین، تکیه میر فندرسکی و تکیه آقا حسین خوانساری مربوط به دوره صفوی است؛ و نزدیک به سی تکیه و مسجد همانند: تکیه میر محمد صادقی که جزئی از تکیه سادات محسوب می‌شود تکیه شهشهانی، تکیه واله، مسجد رکن الملک، تکیه میر فندرسکی و تکیه کلباسی (ابوالمعالی) از دوره قاجار هستند. همچنین شش تکیه نیز همچون تکیه لسان الارض از تکیه‌های گلستان شهدای اصفهان محسوب می‌شوند.
به حصار از فزع و بیم تو رفتند شهان تو شها از فزع و بیم که رفتی به حصار؟
شهان به خدمت او از عوار پاک شوند بر آن مثال که سیم نبهره اندر گاه
شهشهانی بعد از انقلاب به عنوان نخستین دادستان عمومی تهران شروع به فعالیت کرد ولی بعد از یک سال در اعتراض به نداشتن اختیارات قضائی و ماجرای دستگیری و آزادی محمد منتظری استعفا داد. در همان زمان وی از سوی مصطفی چمران معاون نخست‌وزیر دولت موقت به عضویت در ساواک متهم شده و از خروج او از کشور و صدور گذرنامه اش جلوگیری شد. او پس از استعفا به سمت معاون قضایی دادستان کل کشور منصوب شد.
میر شمس شهشهانی بعد از انقلاب تا تیرماه ۱۳۵۸ عضو هیئت تصفیه وزارت دادگستری بود.
ابوالفضل میرشمس شهشهانی وکیل، حقوقدان و نخستین دادستان تهران بعد از انقلاب بود که بعد از یک سال از سمت خود استعفا کرده و به سمت دادستان قضایی کل کشور منصوب شد.
قابل ذکر است که سیاوش شهشهانی، ریاضیدان ایرانی، دورهٔ دکترای خود را تحت راهنمایی اسمیل
ابروی کجت که دل برو مشتاقست محراب شهان و قبلهٔ آفاقست
وانکه بازی و هزل را بگذاشت رایت بخت چون شهان افراشت
شهشهانی در حال حاضر به امر وکالت اشتغال دارد.
یکی گردد بپیروزی دو خانه؟ بمردی باشدش ملک شهانه
فخر همه شهانی و کس نیست فخر تو شاه همه جهانی و کس نیست شاه تو
شهشهانی در تأسیس جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران مشارکت داشته و در سال ۱۳۶۹ و بعد از نامه ۹۰ امضایی دستگیر و به همراه بسیاری دیگر از امضا کنندگان نامه مدتی را در زندانهای انفرادی می‌گذراند. او در مواردی مانند حمایت از زندانیان ملی مذهبی، اعتراض به رفتارهای دولت و … از امضا کنندگان بیانیه‌های مربوطه بود.
کجا آن سر تاج شاهنشهان کجا آن دلاور گرامی مهان
تو شهی شهان همه چاکرت تو مهی مهان همه بر درت