شن و ماسه
معنی کلمه شن و ماسه در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه شن و ماسه
بخش اعظم این استان پوشیده از تپههای شن و ماسه است و سکنهای ندارد، از اینرو، اکثر ساکنان این استان در امتداد درهٔ ساورة و انشعابات آن زندگی میکنند. از نظر معادن طبیعی، معادن زغال سنگ در شمال این استان، در حدود ناحیهٔ بشار و ناحیهٔ القنادسة قرار دارند و معادن مس نیز در جنوب استان، در جبال بن تقینه جای دارند.
یکی دیگر از مشارکت کنندگان، برنده جایزه اقتصاد نوبل ۱۹۷۹ تئودور شولتز، در میان اولین کسانی بود که اقتصاد توسعه را به عنوان مشکلی که مستقیماً به کشاورزی مربوط بود بررسی کرد. شولتز همچنین در ایجاد اقتصادسنجی به عنوان ابزاری برای استفاده در تحلیل تجربی اقتصاد کشاورزی بسیار مؤثر بود. وی در مقاله برجسته خود در سال ۱۹۵۶ اشاره کرد که تجزیه و تحلیل عرضه کشاورزی ریشه در «جابجایی شن و ماسه» دارد، و این بدان معنی است که به درستی انجام نشده است.
معادن کوچک دیگری نیز در شهرستان وجود دارد که از آن جمله میتوان به معادن سنگ آهن هماتیت، منگنز، باریت و شن و ماسه اشاره کرد.
اصلیترین کاربرد آسفالت در ساخت جادهها است (نزدیک به ۷۰٪)، که در آن از ترکیب شن و ماسه و قیر برای ساخت بتن آسفالتی استفاده میشود.
یکی از اولین کاشیهای حرارتی توسط ناسا برای محافظت از تخریب شاتل در راه بازگشت به زمین استفاده شدهاست. این کاشیها از ماده ای به نام الآی-۹۰۰ ساخته شدهاست که اسفنجی از شن و ماسهٔ بسیار سنگین کوارتز است. الآی-۹۰۰ دارای چگالی ظاهری ۱۴۴٫۲ کیلوگرم بر متر 3 (9 پوند/فوت 3)است. به همین دلیل بود که آن را الآی-۹۰۰ نامیدند. بدنه این کاشی دارای ۹۴ درصد حجمی هواست و جنس آن از سیلیس ذوبی یا شیشهٔ سیلیکای ۹۹/۹ درصد میباشد به همین دلیل هنگام لمس کردن خنک هستند. تلفیق تخلخل و جنس سیلیس ذوبی کمک میکند تا لبههای کاشی در اثر لمس کردن سریعاً خنک شوند. این فناوری دارای کاربردهای بسیار فوقالعاده ای است.
او پس از کار در ارتش اسرائیل یک کسب و کار حمل و نقل را به راه انداخت. کامیونهایی به خدمت گرفت و رانندگانی استخدام کرد تا شن و ماسه را به مکانهای ساختمانسازی در اسرائیل حمل کنند. همچنین در یارکا کارخانهٔ سیمان داشت. در ۱۹۵۷، به ایران برگشت و کسب و کار ساختمانی خود را توسعه داد و بر ساخته شدن بسیاری از ساختمانهای دولتی نظارت کرد. او از روابط نزدیکی با، محمدرضا شاه پهلوی برخوردار بود.
به پشتهای از گل و لای و شن و ماسه که در عمق کمی زیر آب قرار گرفته باشد آبتَل میگویند. آبتلها معمولاً برای کشتیرانی خطرناک هستند.
چگالی آسفالت فشرده بسته به میزان قیر و دانه بندی شن و ماسه در بازهٔ ۲٫۲ تا ۲٫۵ تن بر متر مکعب است.