شمت

معنی کلمه شمت در لغت نامه دهخدا

شمت. [ ش َم ْ م َ ] ( ع اِ ) شمة. شمه. ( یادداشت مؤلف ). پاره ای و جزیی و بخشی از چیزی : چند نکت دیگر بود.... و من شمتی از آن شنوده بودم بدان وقت که به نشابور بودم. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 104 ). اکنون شمتی از محاسن عدل که پادشاهان را ثمین تر حلیتی و نفیس تر موهبتی است یاد کرده شود. ( کلیله و دمنه ). || شم. بوی. عطر :
شمت حزمش اگر باد برد تحفه به ابر
در شود درشکم ابر هوا قطر مطر.سنایی.
شمة. [ ش َم ْ م َ ] ( ع اِ ) واحد شم. ( ناظم الاطباء ). یک بار بوییدن. ( غیاث ) ( آنندراج ). رجوع به شم شود.

معنی کلمه شمت در فرهنگ معین

(شَ مَّ ) [ ع . شمة ] (اِ. ) ۱ - (مص م . ) واحد شم : یکبار بوییدن . (اِ. ) ۲ - بوی اندک . ۳ - مقدار کم ، اندک .

معنی کلمه شمت در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - ( مصدر ) واحد شم : یکبار بوییدن . ۲ - ( اسم ) بوی اندک . ۳ - مقدار کم اندک : شمتی از احوال خود بیان کرد .

معنی کلمه شمت در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۱(بار)
شمات و شماتت: شاد شدن به بلالی دشمن (راغب) . هارون به موسی گفت: دشمنان را به جهت من شادمان مکن. (که آنهاببینند تو مرا عتاب و مؤاخذه می‏کنی و از گرفتاری من شاد شوند) تشمیت عاطس آن است که وقت عطسه کردن کسی او را دعا کنیم و یرحمک اللّه بگوئیم در اقرب از ابوعلی نقل می‏کند: آن دعا ایت تا شخص به حال شماتت نیافتدو راغب گفته: گوئی آن ازاله شماتت به وسیله دعاست مثل تمرین در ازاله مرض. این لفظ در قرآن فقط یکبار آمده است.

معنی کلمه شمت در ویکی واژه

شمة
واحد شم: یکبار بوییدن.
بوی اندک.
مقدار کم، اندک.

جملاتی از کاربرد کلمه شمت

درستی بسیاری از پیروزی‌های هوا به هوای مورد ادعا در جنگ کره با در دسترس قرار گرفتن داده‌های بیشتر، به‌طور فزاینده ای مورد بحث قرار گرفته است، این امر نشان دهنده آن است که در موارد ادعا شده از هر دو طرف بیش از حد اغراق شده است. تحقیقات انجام شده توسط رابرت اف دور، جان لیک و وارن تامپسون ادعا برد نسبت پیروزی اف-۸۶ برابر با ۲:۱ دارد. گزارش اخیر رند کورپوریشن در «تحقیق اخیر» جنگ اف-۸۶ علیه میگ-۱۵ بر فراز کره اشاره کرده و به این نتیجه رسیده است که نسبت واقعی تلفات به هواپیمای سرنگون شده دشمت برای اف-۸۶ در مجموع ۱٫۸:۱ بوده و احتمالاً ۱٫۳:۱ برای میگ‌هایی که خلبانانی از شوروی داشته‌اند، بوده است. با این حال، این نسبت تعداد هواپیماهای دیگر (شامل بی-۲۹، ای-۲۶، اف-۸۰،
روز ششم ماه شعبان پس از سه روز اقامت در خرم‌آباد تنکابن، تعداد جنگلی‌ها به یکصد و هشتاد نفر رسید که همگی به همراه دکتر حشمت و هشت نفر قزاق به رشت حرکت داده شدند.
ترک چشمت چرا به دل مایل گرنه مست است و برده بوی کباب
در این نوبت انتصاب، عمادالدوله خود در کرمانشاه اقامت نمود و پسرش، بدیع‌الملک میرزا حشمت‌السلطنه را از جانب خویش به حکومت کردستان فرستاد.
خاک گردد ز خشمت اختر خصم خور و خیزت ز خنجر خاره
از آن باده که چشمت می فروشد کجا شوریده ای هشیار باشد
چشمت چو به قتل من کشد تیغ طبعش ز بهانه می گریزد
بر اساس آموزه‌های مندایی نفس واقعی انسان نَشَمتا (مندایی: ࡍࡉࡔࡉࡌࡕࡀ) نام دارد و جایگاه اصلی‌اش در عالم نور است. این مفهوم برابر فروشی در دین زرتشتی است. روحانیون بلندپایه مندائی اگرچه در عالم نور نبوده و در زمین یعنی عالم مطراثا بسر می‌برند ولی باید از پیوند و وابستگی به عالم خاک برکنار بوده و به آلما دنهورا درپیوند باشد. هنگامی که فردی می‌میرد اگر انسانی نیک بوده‌باشد و نشمتای وی به پلیدی‌ها آلوده نشده‌باشد اجازه ورود به آلمادنهورا را می‌یابد و از این رو این عالم نور در دین مندایی حکم بهشت و جایگاه ابدی درگذشتگان نیک را دارد.
اکباتان به داشتن یکی از بهترین آکادمی‌های جوانان در فوتبال ایران شهرت داشت و چند بازیکن مستعد را به فوتبال ایران معرفی کرده بود. این تیم یکی از جوان‌ترین تیم‌های لیگ آزادگان بود که پیش از مالکیت حسین هدایتی میانگین سنی ۲۳ سال داشت.[نیازمند منبع] پس از آن، آکادمی جوانان استیل آذین توسط حشمت مهاجرانی سرمربی سابق تیم ملی ایران به‌طور کامل بازسازی شد.
هر شکاری شود از چنگل شهباز گرفت جز دو چشمت که دل از وی نتوان باز گرفت
که می‌گوید که گردون آن چنانست که چشمت دید یا عقل تو دانست
چه فتنه‌ای تو ندانم که چشمت از مردم به غمزه دین و دل و عقل و هوش غارت کرد
آسیاب آقازاده مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان زبرخان، ۲۰۰ متری شمال‌شرقی حشمتیه واقع شده و این اثر در تاریخ ۳ دی ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۶۶۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
وه که هر شب با چنان فریاد کاندر کوی تست خواب در چشمت ندانم بر چه سان آید همی
پسر را به خون دادی از بهر تخت که مه تخت بیناد چشمت مه بخت
چشمت اگر به دولت بیدار می پرد بر چشم خویش خواب فراغت حرام کن