شفیق

معنی کلمه شفیق در لغت نامه دهخدا

شفیق. [ ش َ ] ( ع ص ) مهربان. ( منتهی الارب )( ناظم الاطباء ) ( مهذب الاسماء ) ( آنندراج ). دلسوز. رحیم. ( فرهنگ فارسی معین ). || نصیحت گر. آزمندبر نصیحت. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). دوست ناصح. ( دهار ). || رحیم و مهربان و دل رحم. ( از ناظم الاطباء ). مشفق. رئوف. عطوف. پرمهر. صمیمی. ( یادداشت مؤلف ) :
یار بادت توفیق روزبهی باد رفیق
دوستت باد شفیق دشمنت غیشه و نال.رودکی.پس سلیمان گفت شو ما را رفیق
در بیابانهای بی آب ای شفیق.مولوی.وگر بر رفیقان نباشی شفیق
به فرسنگ بگریزد از تو رفیق.( بوستان ).- رفیق شفیق ؛ دوست مهربان. ( ناظم الاطباء ) :
اگر رفیق شفیقی درست پیمان باش
حریف حجره و گرمابه و گلستان باش.حافظ.|| تسلی دهنده و دارای محبت و مهربانی و نیکخواه و خیراندیش. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه شفیق در فرهنگ عمید

مهربان، دلسوز.

معنی کلمه شفیق در فرهنگ فارسی

مهربان، دلسوز
( صفت ) مهربان دلسوز رحیم .

معنی کلمه شفیق در فرهنگ اسم ها

اسم: شفیق (پسر) (عربی) (تلفظ: šafiq) (فارسی: شفيق) (انگلیسی: shafigh)
معنی: مهربان، دلسوز

جملاتی از کاربرد کلمه شفیق

پی‌ تسلی وی گفت زینب دل خون به گریه کای ثمر قلب و ای شفیق فواد
بودم ازیشان یکی اکنون رفیق جان بفدایش، چه رفیقی شفیق!
افغانستان و ایران در سال‌های اخیر که مشکل کمبود آب رودخانه هیرمند و خشک شدن دریاچه هامون به دلیل ساخت سد کجکی وجود دارد بر سر تقسیم آب رودخانه هیرمند در منطقه سیستان اختلاف نظر دارند. اگرچه هردو بر توافقنامه امضا شده توسط امیرعباس هویدا و محمد موسی شفیق (نخست‌وزیرهای وقت هر دو کشور) در مورد تقسیم حق آب هیرمند تأکید دارند.
حسنی مبارک پس از منحل کردن کابینه، ژنرال عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات مصر را به عنوان معاون خود و احمد محمد شفیق، وزیر هوانوردی را به عنوان نخست‌وزیر منصوب کرد. این برای نخستین بار در طول حکومت ۳۰ ساله مبارک است که وی معاونی را برای خود انتخاب می‌کند.[نیازمند منبع] براساس قانون اساسی مصر در صورت استعفاء یا فوت رئیس‌جمهور، وظایف وی را جانشین او بر عهده خواهد گرفت.
گر ترا هست دلا در ره غم میل رفیق بطلب جام شفق گون که رفیقست شفیق
در سال ۱۳۲۲ اشرف برای همراهی فوزیه عازم مصر شد که در آنجا با احمد شفیق آشنا شد، این آشنایی به ازدواج منجر شد که البته چند سالی بیشتر دوام نیافت و این زوج در سال ۱۳۲۹ یعنی نه سال پیش از طلاق رسمی یکدیگر را ترک کردند. ثمرهٔ این ازدواج دو فرزند به نام‌های شهریار شفیق (که پس از انقلاب ۱۳۵۷ ترور و کشته شد) و آزاده شفیق بود. احمد شفیق مدتی رئیس کل شرکت هواپیمائی کشوری می‌شود و بعدها به تجارت می‌پردازد و مدتی بعد بر اثر سرطان فوت می‌کند.
تا که چکد از سحاب، قطره ژاله تا که دمد لاله و شفیق، ز اغبر
تو پیری در درون داری حقیقت ندیده پیر خود گوید شفیقت
رابرت ریسکین رفیق شفیق فرانک کاپرا بود و بسیاری از آثار عالی کاپرا به قلم اوست. فیلمنامه را ریسکین بر مبنای داستانی نوشته کلارنس بادینگتون کلند به نام کلاه اپرا به نگارش درآورد. پایان‌های خوش در این فیلم کاپرا هم وجود دارد ولی با این حال تبحر کاپرا آنقدر بالاست که هیچگاه ما هیچگاه به تکراری بودن آثار او اذعان نمی‌کنیم.
چه بوتراب و جنید و شفیق و شبلی باش دو دیده بر ره فرمان ایزد وهاب
پس از پیروزی انقلاب و اصلاح قانون اساسی انتخابات ریاست جمهوری مصر برگزار شد وطی ان محمد مرسی با پیروزی بر احمد شفیق به عنوان نخستین رئیس‌جمهور برآمده از رأی مردم و پنجمین رئیس‌جمهور تاریخ مصر شناخته شد.
الکترونیک صنعتی کتابی از سیریل لندر با ترجمهٔ محمد باقر معتمدی‌نژاد، سید طاهر میرفاضلی، حسین شفیقی شهری است که در سال ۱۳۷۲ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.
در۱۶ آذر ۱۳۵۸ شهریار شفیق پسر اشرف پهلوی و یکی از افرادی که غیاباً توسط وی محکوم به مرگ شده بود در پاریس ترور شد.
آزاده شفیق در ۲۲ فوریه ۲۰۱۱ برابر ۳ اسفند ماه سال ۱۳۸۹ به‌علت ابتلا به بیماری سرطان درگذشت. از وی یک فرزند پسر بنام کامران برجای مانده‌است
دانم که شفیق اند طبیبان همگی، لیک مرهم که نه معشوق نهد دشمن ریش است
اسماعیل گاسپرالی یک مجله جدید برای زنان به نام عالم نسوان منتشر کرد که مدیر تحریر آن دخترش شفیقه بود و همچنین یک نشریه برای کودکان به نام عالم سبیان (دنیای کودکان) منتشر کرد. اسماعیل یکی از بنیانگذاران اتحادیه مسلمین بود که در سال ۱۹۰۷ ایجاد شد. هدف این سازمان کمک به اتحاد روشنفکران قوم‌های مسلمان و ترک در امپراتوری روسیه بود. او همچنین یکی از بانیان اصلی کنگره مسلمان روسیه بود. هدف این کنگره ایجاد ارتباط به منظور اصلاحات اجتماعی و مذهبی در میان مسلمانان روسیه بود.
اسامه رشید (عربی: اسامه جبار شفیق رشید؛ زادهٔ ۱۷ ژانویهٔ ۱۹۹۲) یک بازیکن فوتبال عراقی‌تبار اهل هلند است.
هر آنکس را که حیدر خود شفیق است خداوندش بمعنی دان رفیق است
ببین خزان و بهار جهان و عبرت گیر که در مواعظ و پندست روزگار شفیق
همسر و هم کار و انباز و شفیق غیر زادن در همه کاری رفیق