شفافیت

شفافیت

معنی کلمه شفافیت در لغت نامه دهخدا

شفافیت. [ ش َف ْ فا فی ی َ ] ( از ع ، مص جعلی ، اِمص ) شفاف بودن. تابانی و درخشانی. شفافی. ( یادداشت مؤلف ). و رجوع به شفاف و شفافی شود.

معنی کلمه شفافیت در فرهنگ فارسی

شفاف بودن تابانی و درخشانی

معنی کلمه شفافیت در فرهنگستان زبان و ادب

{transparency} [هنرهای تجسمی] قابلیت جسمی که نور را از خود عبور می دهد

معنی کلمه شفافیت در دانشنامه عمومی

شفافیت (آلبوم کیم پتراس). شفافیت ( به انگلیسی: Clarity ) میکس تیپ آغازین و اولین پروژه ی تمام قد توسط خواننده آلمانی کیم پتراس می‎ باشد که در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد. نه تا از ترانه های میکس تیپ مبتدا در آوریل ۲۰۱۹ از قبل منتشر شده بودند. این میکس تیپ توسط مید این چاینا، آرون جوزف، برندن هاملین، جاسیفر، الیور و بن بیلیونز تولید شده است. از لحاظ موسیقیایی این میکس تیپ عناصر سینث - پاپ، بابل گام پاپ، هیپ هاپ، آراندبی معاصر، گلم راک و ایمو پاپ را در خورد جای داده است. پتراس اظهار داشته است که این پروژه «سفر شخصی وی در طی ۲ سال گذشته» می باشد، این میکس تیپ با استقبال گسترده از سوی منتقدان نیز مواجه شد.
شفافیت (فیلم). «شفافیت» ( انگلیسی: Transparency ( film ) ) فیلمی در ژانر درام و جنایی است که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به لو دایموند فیلیپس، استلا وارن، و دبورا کارا اونگر اشاره کرد.

جملاتی از کاربرد کلمه شفافیت

مراحل بررسی و بازبینی دارویی توسط آژانس دارویی اروپا به‌سبب عدم شفافیت و احتمال تعارض منافع مورد انتقاد بوده‌است. به عنوان مثال «لوئیس برینت» یک پزشک دانمارکی در جریان بررسی این آژانس بر روی یکی از کارهای خودش، متوجه شد که هیچ نام و نشانی از «متخصصان» بررسی‌کننده اطلاعات منتشر نمی‌شود و این موضوع مخفی نگه داشته می‌شود. جزئیات بررسی‌ها و عقاید مخالف منتشر نمی‌گردد و این نشان می‌دهد که این «متخصصان»، همگی یک نظر واحد و یکسان دارند. به نظر او این مسئله، غیرعلمی و غیردموکراتیک است.
آمریکن سایکولوژیست وفادار به شفافیت است و با هدف تسهیل بررسی، تکرار و بازرسی گزارشهای پژوهشی، سیاست شفاف سازی را در دستور کار خود قرار داده‌است.
شرکت مکافی در گزارش ۲۰۱۳ نوشت که پیچیدگی فنی انانیموس در حال کم شدن بود، و در حال از دست دادن حامیانش به دلیل ناهماهنگی و عدم شفافیت در عملیات‌ها بود.
دیواره‌های شفاف:ایروژل‌ها به شدت اشعه فرو سرخ راجذب می‌کنند و کمترین ضریب هدایت گرمایی در میان جامدها را دارا می‌باشد که از آن‌ها به عنوان یک عایق حرارتی شفاف استفاده می‌شود که مانعی برای انتقال نور خورشید و انتقال حرارت مناسب است. %۹۱ از تابش ورودی در سطح زمین نهفته‌است که طول موج‌های ۴۰۰–۲۰۰ نانومتر می‌باشد که در آن شفافیت ایروژل‌ها کمتر از شیشه معمولی است. با این وجود در مقایسه با شیشه ایروژل‌ها یک عایق حرارتی منحصر به فردند که برای تجمع کارامد تر انرژی خورشیدی و حفظ گرمای ارائه شده از سیستم‌های گرمایشی استفاده می‌شوند.
3. شفافیت متغیر: برخی از شیشه‌های دکوراتیو دارای شفافیت متغیر هستند. این به معنای این است که شدت نور عبوری از آن‌ها تغییر می‌کند و می‌توان در اثر تغییرات نوری و زاویه‌های مختلف تأثیرات بصری جالبی ایجاد کرد.
یک شب، جیمز فریب داده می‌شود تا با کلونی از خودش وحشیانه رفتار کند، که او گمان می‌کرد یک کارآگاه پلیس باشد که در ابتدا او را دستگیر کرده بود. در یک لحظه شفافیت و وحشت، جیمز پاسپورت مخفی خود را پس می‌گیرد و سعی می‌کند فرار کند، اما گروه توریستی او را مورد حمله قرار می‌دهند و او را از اتوبوسی که او را به فرودگاه می‌برد، می‌ربایند. گابی فاش می‌کند که او را رقت‌انگیز می‌بیند و این گروه از او برای سرگرمی خود سوء استفاده می‌کنند، به این امید که او را به یک توریست قاتل تبدیل کنند. او به یک بیابان نزدیک فرار می‌کند. گابی هنگام فرار به پای او شلیک می‌کند.