شفابخش

معنی کلمه شفابخش در لغت نامه دهخدا

شفابخش. [ ش ِ / ش َ ب َ ] ( نف مرکب ) شفابخشنده. شفادهنده. دارویی که تندرستی آورد. ( ناظم الاطباء ). شافی. شفادهنده. بهبودبخش. ( یادداشت مؤلف ) :
ای باد از آن باده نسیمی به من آور
کآن بوی شفابخش بود دفع خمارم.حافظ.|| نافع و سودمند. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه شفابخش در فرهنگ عمید

۱. شفابخشنده، شفادهنده.
۲. پزشکی که بیمار را از مرض برهاند.
۳. دارویی که مرض را رفع کند.

معنی کلمه شفابخش در فرهنگ فارسی

( صفت ) پزشک یا دارویی که دیگران را شفا دهد .

جملاتی از کاربرد کلمه شفابخش

لورد فرانسه، سال ۱۸۵۸. «برنادت سوبیرو» (جونز)، دختر دهقان‌زاده‌ای است که با اعضای خانواده‌اش در زندان شهر زندگی می‌کند. یک روز «برنادت» هنگام جمع کردن هیزم، «مریم باکره» (دارنل) را در غاری می‌بیند. «مریم مقدس» از او می‌خواهد که کف غار را بکند تا به آب شفابخش برسد …
فعالیت‌های منظم شنا به بازیابی سلامتی و در بسیاری از موارد بهبودی کامل کمک می‌کند. فعالیت در آب اساس کار خوب عضله قلب، سیستم غدد درون ریز بدن، فشار خون پایدار، گردش کامل خون در عروق است که نه تنها از بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌کند، بلکه یک اثر شفابخش قوی بدون هیچ گونه عوارض جانبی است.
چشمان تو بیمار و لبان تو شفابخش وین طرفه که بیماریش از عین شفا به
ای باد از آن باده نسیمی به من آور کان بویِ شفابخش بُوَد دفعِ خُمارم
این سوره، شفابخش هر درد و بیماری است.
تو طبیب عاشقانی عاشقان بیمار تو بی شفابخشی نخواهی مرگ بیماران خویش
گیرم که شفابخش شود لعل تو روزی آن روز که درمان نپذیرم چه توان کرد؟
در تشیع نیز نوشیدن «آب شفابخش» برای درمان بیماری‌ها وجود دارد
آفاق پر از زمزمه نام تو باشد نام تو شفابخش همه عاجز مضطر
ورگی، به معنی هدیه است و دریافت. وِرگی تقریباً معادل مفهوم نظر کرده شدن در زبان فارسی می‌باشد. فردی که صاحب ورگی می‌شود، به واسطه ائمه توانایی انجام اعمال خارق‌العاده، همانند پیشگویی یا شفابخشی، را بدست می‌آورد. بر مبنای اعتقاد عمومی در ارسباران، ورگی می‌تواند در گاهی موروثی بشود. برای مثال، در روستای وایان معرکه‌گیری در خانواده ناصری ارثی است. گاهی ورگی در عالم رؤیا اعطا می‌شود، و برخی اوقات در اجاقها. اعتقادٔ بر آن است که فرد نظر کرده نمی‌تواند از گرفتن ورگی اجتناب کند، علی‌رغم آنکه نظر کردگی در آغاز با بیماری و رنج همراه است.
با نیازی رو به ساقی کن اگر دلخسته ای کآب دست او شفابخش همه بیمارهاست
در سال ۲۰۰۸ باستان‌شناسان بریتانیایی تیموتی دارویل و جفری وین‌رایت بر اساس شواهد یافته‌شده از قبر کمانگیر آمسبوری اظهار کردند کارکرد اصلی استون‌هنج در شفابخشی افسانه‌ای سنگ‌های کبود امید به درمان دردها و به تعویق انداختن مرگ است.
آب این چاه هنوز پاک است و شفابخش شمرده می‌شود. اگر به تاریخ ساخت آرامگاه چشمهٔ ایوب نگاه کنیم، این ساختمان دربرگیرندهٔ ۳ بخش است که در ۳ دورهٔ گوناگون ساخته شده‌است. گورخانه، بخش نخستِ آرامگاه در سدهٔ دوازدهم در دوران ارسلان‌خان فرمانروای دودمان «قرا‌خانیان» ساخته شده‌است. برپایهٔ فرمان «ارسلان‌خان» روی گور، یک آرامگاه باشکوه و زیبا ساخته شده و بالای چاه با ایوان پوشیده شده‌است.
رواج همه کارها گشته سیم شفابخش بیمارها گشته سیم
شفابخش دل ما دردمندان لب لعل مسیحای تو باشد
در اوایل، اخلاق گرایان فمینیست، اقتصاددانان، دانشمندان علوم سیاسی و دانشمندان سامانه‌ها استدلال کردند که کار سنتی زنان (مثلاً تربیت کودک، مراقبت از سالمندان بیمار) و مشاغل (مثلاً پرستاری، تدریس) به‌طور ساختاری نسبت به مردان دست کم گرفته می‌شوند. برای مثال، تز جین جاکوبز در مورد «اخلاق نگهبان» و تضاد آن با «اخلاق معامله گر» تلاشی برای توضیح ارزش‌گذاری کم برای فعالیت‌های سرپرستی، از جمله وظایف محافظت از کودک، پرورش و شفابخشی می‌کند.
ز روی مهربانی از لب لعل شفابخشت علاج درد جای ناتوان کردی خوشت باشد
وآن شفابخش دام و دد، بگرفت دستم و رستم از گرفتاری