شعبان

شعبان

معنی کلمه شعبان در لغت نامه دهخدا

شعبان. [ ش َ ] ( ع اِ ) نام ماه هشتم از ماههای تازیان. ج ، شَعبانات ، شَعابین. ( از اقرب الموارد ) ( از ناظم الاطباء ). نام ماهی که دردوره جاهلی عاذل می گفتند. ( از السامی فی الاسامی ) ( منتهی الارب ). نام ماه شعبان بدان جهت که شتاب می گذرد. ( از منتهی الارب ). وَعِل ، نام شعبان در نزد قدما. ( از اقرب الموارد ). وعل. ( منتهی الارب ). نام ماهی است چون در این ماه خیر کثیر منشعب می گردد و ارزاق عباد منشعب می شوند و تمامی امور مقدره عالم علیحده علیحده می شوند لهذا به این اسم مسمی گشت. ( از غیاث اللغات ) ( از آنندراج ). ماه هشتم از ماههای قمری عرب پس از رجب و پیش از رمضان ، و هلال آن را به گل بینند و روز سوم آن عید مولود حسین بن علی ( ع ) و روز پانزدهم آن عید تولد امام دوازدهم و پانزدهم آن ایام البیض است که اعمال مستحبه ای دارد. ( یادداشت مؤلف ) :
زیشان جز از محال و خرافات کی شنود
آدینه ها و عید نه شعبان و نه رجب.ناصرخسرو.کس دگر باره به این دم نرسد
می بخور گرچه مه شعبان است
بخدا ار بحقیقت نگری
مه شعبان و صفر یکسان است.انوری.... در آخر شعبان بخورم چندان می
کاندررمضان مست بیفتم تا عید.( منسوب به خیام ).- غزال شعبان ؛ نام حیوان کوچکی است. ( از ناظم الاطباء ).
شعبان. [ ش َ ] ( اِخ ) نام قبیله ای از حمیر در یمن. ( از ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ).
شعبان. [ ش َ ] ( اِخ ) نام موضعی در شام. ( از ناظم الاطباء ).
شعبان. [ ش َ ] ( اِخ ) نام آبی مر بنی ابی بکربن کلاب را. ( منتهی الارب ) ( از معجم البلدان ) ( از ناظم الاطباء ).
شعبان. [ ش َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان کسبایر بخش حومه شهرستان بجنورد.سکنه آن 287 تن. آب آن از چشمه و محصول آنجا غلات وبن شن و میوه است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
شعبان. [ ش َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان خدابنده بخش قیدار شهرستان زنجان. سکنه آن 307 تن و آب آن از چشمه سار و محصول آنجا غلات و بن شن است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).
شعبان. [ ش َ ] ( اِخ ) ابن اسحاق اسراییلی ، معروف به ابن حافی متطبب. او راست : رساله ای در دخان ( تنباکو ) و آن را از اسپانیایی ( تألیف موروس ) به عربی ترجمه کرده است. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه شعبان در فرهنگ معین

(شَ ) [ ع . ] (اِ. ) ماه هشتم از سال قمری .

معنی کلمه شعبان در فرهنگ عمید

ماه هشتم از ماه های سال هجری قمری، بین رجب و رمضان.

معنی کلمه شعبان در فرهنگ فارسی

ناصرالدین اشرف ابن حسین بن ناصربن قلاون یکی از پادشاهان ممالک بحری (جل. ۷۶۴ ه.ق./ ۱۳۶۳ م.- ۷۷۸ ه.ق./ ۱۳۷۶ م. ) وی در مقابل حملات عماره پادشاه قبرس به سفاین طرابلس شام و اسکندریه دفاع کرد .
ماه هشتم ازماههای قمری بین رجب ورمضان، شعابین
( اسم ) ماه هشتم از سال قمری عرب و اسلام ماه بین رجب و رمضان .

معنی کلمه شعبان در فرهنگ اسم ها

اسم: شعبان (پسر) (عربی) (تلفظ: shaban) (فارسی: شعبان) (انگلیسی: shaban)
معنی: نام ماه هشتم از سال قمری

معنی کلمه شعبان در دانشنامه عمومی

شعبان (چاراویماق). شعبان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چاراویماق جنوب غربی بخش مرکزی شهرستان چاراویماق واقع شده است. این روستا ۱۲۵ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه شعبان در دانشنامه آزاد فارسی

شَعبان
(یا: شعبان المعظم) نام ماه هشتم در گاه شماری (تقویم) هجری قمری اعراب، پس از رجب و پیش از رمضان. در دورۀ جاهلی عاذل نامیده می شد. گفته اند چون در این ماه خیر فراوان و روزی بندگان تقسیم (منشعب) می شود آن را «شعبان» نامیده اند. ولادت امام حسین (ع) در سوم، ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) در چهارم، ولادت حضرت امام زین العابدین (ع) در پنجم، و ولادت حضرت قائم (عج) در پانزدهم این ماه واقع شده است. شب پانزدهم ماه شعبان را شب برات (لیلة البرات) می خوانند؛ روایت است که در این شب به ارادۀ خداوند «براتی» برای رهایی مؤمنان از آتش دوزخ نوشته می شود. همچنین گفته اند که در این شب فهرست کسانی که درطی سال بعد می باید از دنیا بروند، از سوی حضرت حق تسلیم ملک الموت (عزرائیل) می شود. ایام البیض نیز که اعمال مستحبی برای آن قائل شده اند، مقارن با پانزدهم شعبان است.

معنی کلمه شعبان در ویکی واژه

ماه هشتم از سال قم

جملاتی از کاربرد کلمه شعبان

مهدی شعبانی در مقاله‌ای این کتاب را مفصلاً نقد و بررسی کرده‌است.
شعبان جعفری رئیس شورای اسلامی شهر بندر انزلی با اشاره به جزئیات آتش‌سوزی هتل ایران در بندر انزلی اظهار کرد ساعت ۲۲:۳۰ پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ خبر آتش‌سوزی ساختمان تاریخی هتل ایران به مرکز دریافت اخبار سازمان آتش‌نشانی گزارش شد.
آن شمس ولایت که فروغی است از او مهر شد مه شعبان، بگه نیمه نمودار
گفت چون آگه از این روزه سی روزه شدم بود شعبان که بپر کردن صد کوزه شدم
به شعبان مه ای ندیم‌، دل و جان منور است بسی این خجسته ماه دلاویز و دلبر است
محمدجعفر جعفری لنگرودی، محمدتقی شریعتی، عبدالجواد فلاطوری، احمد مهدوی دامغانی، حسن ملکشاهی، مهدی محقق، محمدرضا شفیعی کدکنی، محمدرضا حکیمی، سید هادی غضنفری خوانساری، سید علی حجت هاشمی خراسانی، احمد امین شیرازی، سید محسن موسوی گرگانی، محمدکریم پارسا،شعبان نخستین رودسری، سید علی سیستانی، حسین وحید خراسانی، ابوالقاسم خزعلی و محمدرضا نکونام.
ابن درید در ۱۸ شعبان ۳۲۱ق در بغداد درگذشت.
نیمه شعبان که بر او آفرین رشک گلستان ارم شد زمین
صدور حکم جهاد توسط او در اول شعبان ۱۳۳۶ قمری/حدود ۲۱ اردیبهشت ۱۲۹۷ علیه انگلیس، در جنگ جهانی اول، زمینه ساز مبارزات مردم جنوب و به ویژه قشقائی‌ها ضد اشغالگران محسوب می‌شود.
در سن ۲۰ سالگی با «ممد ریش» آشنا شد. ممد ریش با درباریان مظفرالدین شاه آشنایی داشت و از این طریق او هم توانست با بستنی آشنا شود. زمانی که رضا شاه به قدرت رسید، اکبر ملایری و ممد ریش زمان را برای گشایش نخستین بستنی فروشی ایران مناسب دیدند و نخستین بستنی فروشی خود را با کمک مالی برادر خود (شعبان ملایری) در خیابان ری نبش خیابان ادیب الممالک افتتاح کردند. دو سال بعد ممد ریش از این کار دست کشید اما اکبر کماکان مصمم به ادامه این راه بود.
خورشید ازل سیم ماه شعبان چون خواست شود ز برج عصمت تابان
ازارسی شعبانعلی، روستایی است از توابع بخش بابل‌کنار شهرستان بابل در استان مازندران ایران.
آمد مه روزه طلب، ما گشنه ایم و تشنه لب این تشنگی از مانرفت،شعبان ما شعبان نشد
غالباً مست چنان خفته‌یی اندر شعبان کز مه روزه و از روزه ترا نیست خبر
از مشاهیر این روستا می‌توان محمد علی شعبانی را نام برد.
هماره تا به شب و روز نیمه شعبان سخن بهای سرو شعر نرخ جان گیرد
شاهی کز او به نیمه شعبان طالع چو بدر شد رخ نیکو
نسب کاملش «شمس‌الدین ابوالخیر محمد بن عبدالرحمان بن محمد بن ابی‌بکر ابن عثمان بن محمد سخاوی» ذکر شده است. ریشهٔ خانوادگی‌اش از سخا (کفر الشیخ) بود اما زادگاه خودش قاهره، در ژانویه ۱۴۲۸/ ربیع‌الاول ۸۳۱ بود. از ابن حجر عسقلانی دانش آموخت و از شاگردان برجسته‌اش به شمار می‌رفت. پس از درگذشت استادش، به شهرهایی از مصر سفر کرد؛ سپس به شام و حجاز بارها رفت: بار نخست در ۸۷۰ حج گذارد، بار دوم در ۸۸۵ق، بار سوم در ۸۹۶ق. تا سال ۸۹۸ق در مکه بماند. درگذشتش در مدینه، در ۱۰ مه ۱۴۹۷/ ۲۸ شعبان ۹۰۲ق بود.
از جمله اقدامات وی در این سال بازسازی ضریح حرم علی بن موسی الرضا و نصب ضریح جدید در نیمه شعبان ۱۳۷۹ هجری قمری نصب نمود.
بداست نیمه شعبان خجسته میلادش به سال دو صد و پنجاه و پنج یا که چهار