ششه

ششه

معنی کلمه ششه در لغت نامه دهخدا

ششه. [ ش َ ش ِ/ ش َ ش َ / ش ِ ش ِ ] ( اِ مرکب ) شش روز اول ماه شوال. ( ناظم الاطباء ). شش روز بعد از عید فطر را گویند. ( ازبرهان ) ( آنندراج ) ( از انجمن آرا ). شش بندان. شش یندان. رجوع به شش یندان و شش بندان شود. || روزه داشتن در شش روز اول شوال. ( از برهان ) ( از آنندراج )( ناظم الاطباء ). روزه داشتن در شش روز بعد از عید رمضان که سنت است و آن را شش بندان گویند. ( از انجمن آرا ). || در خلخال سی و شش روز از بهار گذشته ( پنجم اردیبهشت ) را گویند که شش تا شش روز است و عوام معتقدند که در آن روز انقلابی در هوا پدید آید.

معنی کلمه ششه در فرهنگ معین

(شَ شَ یا ش ش ) (اِمر. ) شش روز بعد از عید رمضان ، که روزه داشتن در آن شش روز سنت است .

معنی کلمه ششه در فرهنگ فارسی

شش روز بعد از عید رمضان که روزه داشتن در آن شش روز سنت است .
شش روز اول ماه شوال شش روز بعد از عید فطر را گویند .

معنی کلمه ششه در دانشنامه عمومی

ششه (بانه). ششه یک روستا در ایران است که در دهستان ننور شهرستان بانه واقع شده است. ششه ۱۱۴ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه ششه در ویکی واژه

شش روز بعد از عید رمضان، که روزه داشتن در آن شش روز سنت

جملاتی از کاربرد کلمه ششه

مقبرۀ خواجه ربیع بنایی باشکوه در باغی وسیع و مصفا، بر کنارۀ کشف رود و در حاشیۀ شمالی شهر مشهد واقع است. این مقبره دارای گنبدی به ارتفاع ۱۸ متر بر روی بنایی چهار ایوانی است. گنبد بنا دو پوششه و پوشیده از کاشی‌های زیبای فیروزه‌ای و درون بنا هم مزین به نقاشی‌های طلایی رنگ است.
به یکی حمله من افتادی خیل دشمن ز ششهزار نشست
از کار افتادگی جزو پوششهای بیمه ای در بیمه تأمین اجتماعی و بیمه‌های عمر و پس‌انداز می‌باشد.
اسپیسرهای فلزی از انواع مفتول‌ها یا میلگردها با ضخامت‌های معین ساخته می‌شوند. این قطعات باید به شکل مناسب طوری طراحی شوند که می‌لگرد به راحتی بر روی آن سوار شود. باید توجه داشت که پایه‌های این اسپیسرها باید به اندازه مناسب با کاور پلاستیکی یا پوششهای مقاوم پوشش داده شوند. تولید و شکل‌پذیری سخت اسپیسرهای بتنی و فلزی باعث گران شدن این قطعات می‌شود، علاوه بر اینکه شکل این اسپیسرها ساده بوده و بخش گیره میلگرد آن شامل یک مفتول آرماتوربندی می‌باشد که این مسئله مانع از این می‌شود که میلگرد به خوبی بر روی اسپیسر قرار گیرد.
ز آن پس بسال ششصد و پنجاه و ششهمی مستعصم از قضای الهی مثال یافت
و گفت: هر جزوی از اجزاء تو باید که در حق جزوی دیگرمحو باشد که دویی در راه دین شرکست تا نه زبان داند که دیده چه دید و نه نیز دیده زبان را داند تار از خود بگوید تا هرچه نسبت بتو دارد در شواهد الهیت محو شود وحدیث محو و فقر می‌گویند اینست ظلمی عظیم دیگر را نفی می‌کنند و خود را اثبات نشان آنکه مرد را به صحراء حقیقت آورده باشند آنست که پوششها از پیش دیدهٔ او برداشته باشند که او ورای همه چیزها باشد نه چیزی ورای او.
من ندارم طاقت آن تاب آن که آن فزون آمد ز کوششهای جان
دورة تکوین علم آموزی مدرن در ایران (از ۱۲۸۵ش تا ۱۳۱۳ش). در این دوره مدارس عالی تشکیل شدند و کوششهایی برای قانونمندشدن آموزش عالی جدید صورت پذیرفت. همچنین، بر همکاری بین‌المللی و نیاز به مشارکتِ بخش غیردولتی در آموزش عالی در متن قوانین تأکید شد. تأسیس مراکز تربیت معلم و سایر مراکز آموزش عالی که در آنها معلمان خارجی نیز اشتغال داشتند، به این دوره تعلق دارد.
دست بر دوش بخیلی چون زند حاتم شود این کرامت قطره‏ای از بحر بخششهای اوست
بساط عمر تو چون سال دور آدم باد بکام و همت تو ششهزار و نهصد واند
کوششها را می‌توان در راستای بومی کردن روش‌های مطالعهٔ تاریخی در حوزه مطالعات اسلامی ارزیابی نمود.
ششه می‌گیر و روز عاشورا تو نتانی به کربلا بودن
کوششهایش را می‌توان در چند زمینه دسته‌بندی کرد: نخست آثار علمی او در حوزه اسلام‌شناسی که شمار زیادی از این آثار با این حوزه پیوند خورده است؛ زمینه‌هایی همچون تاریخ حدیث، تاریخ قرائات، تاریخ فقه، تاریخ فرق اسلامی، خوارج‌شناسی، شیعه‌شناسی، تاریخ تصوف، مطالعات نهج البلاغه و جز آن. وی مقالات متعددی در این زمینه‌ها تألیف نموده است.
چهل امیر ز هندوستان در آن سپه است بزیر رایتشان سی و ششهزار سوار
هست هفتاد و دو علت در بدن از کششهای عناصر بی رسن
نفس کل در ششهزار و اند سال از بهر تو نقش های فانی انگیزد ز نیرنگ بقا
احمد نخشبی رهبری نهضت اسماعیلیان را در فرارود در دست داشت. او در کوششهای خود برای گسترش اندیشهٔ اسماعیلی کامیابی‌های بسیاری به دست آورد چنان‌که بسیاری از بزرگان سامانی بدو پیوستند، در این میان می‌توان از کسانی چون «حاجب کل» یا همان منشی ویژهٔ امیر و همچنین از رئیس دیوان گنجوری (خزانه) نام برد. کار بدانجا کشید که امیر نصر سامانی نیز به مکتب ایشان پیوست.