ششمین

معنی کلمه ششمین در لغت نامه دهخدا

ششمین. [ ش َ / ش ِ ش ُ ] ( ص نسبی ، اِ ) ششمی. هر چیز که در مرتبه شش واقع شده باشد. ( ناظم الاطباء ). رجوع به ششم و شش شود.

معنی کلمه ششمین در فرهنگ فارسی

( صفت ) در مرحله شش ششمی : ششمین مبارزه به میدان آمد .

جملاتی از کاربرد کلمه ششمین

ششمین بیت بیتِ بیماریست که از آن خانه جای غمخواریست
افزایش خطوط ارتباطاتی از ۳۶،۰۰۰ مورد در سال ۱۹۷۶ به بیش از ۷۳۷٫۰۰۰ در سال ۱۹۹۸ یکی از شاخص‌های مهم رشد و توسعه شبکه اتصالات بوده‌است.مجله فاینشنال تایمز اعلام کرد که اتصالات توانسته رتبه۱۴۰ را از بین ۵۰۰ شرکت با ارزش در جهان را کسب کند و همچنین مجله الشرق الاوسط چاپ لندن اتصالات را ششمین شرکت بزرگ به لحاظ درآمد و سود اوری در خاورمیانه معرفی کرد. این شرکت بیشترین درآمد را بعد از صنعت نفت برای دولت امارات به ارمغان آورده است و امارات را به عنوان بهترین کشور در زمینه گسترش ارتباطات در خاورمیانه تبدیل کرده‌است که تحسین بسیاری از کشورها در پی داشته اتصالات علاوه بر ارائه خدمات مخابراتی حامی مالی لیگ فوتبال امارات و بسیاری از مراسم اجتماعی در این کشور است.
کاندیدای بهترین کارگردانی در بخش مسابقهٔ فیلم‌های ویدئویی ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر
بپنج چیز بر او صلح کردم و نخوهم تکلف ششمین گر دهد بسوگندم
آقاخان نام لقبی موروثی است که به امام اسماعیلیان گفته می‌شود. نخستین‌بار فتح‌علی شاه قاجار، به حسن‌علی شاه که چهل و ششمین امام اسماعیلیه بود، لقب «آقاخان» را اعطا کرد و از آن زمان به بعد، امامان اسماعیلی با لقب احترام‌آمیز «آقاخان» خطاب می‌شوند.
به ناف هفته و روز ششم ز عشر سوم ز غره ششمین از شهور و دور قمر
قله آرارات کوچک دارای ارتفاعی برابر با ۳٬۹۲۵ متر است، و ششمین قله بلند کشور ترکیه محسوب می‌شود. این کوه تا ژانویه سال ۱۹۳۲ میلادی بخشی از سرزمین‌های ایران محسوب می‌شد. در تاریخ ۲۳ ژانویه ۱۹۳۲، اولین پیمان قطعی مرزی، میان ترکیه و ایران در شهر تهران امضا شد. به موجب پیمان مذکور، این کوه به عنوان بخشی از سرزمین ترکیه به رسمیت شناخته شد و در مقابل ترکیه مالکیت بخش قطور را به ایران محول کرد. در پیمان سعدآباد نیز، حاکمیت ترکیه بر این کوه مجدداً به رسمیت شناخته‌شد. آرارات کوچک یک کوه آتشفشانی است.
وی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵اعضای مشاوران هنری تئاتر شهر تهران بوده‌است و در سال ۱۳۹۶ مدیر امور بین‌الملل سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بوده‌است.
آحاز یهودا یا یهوآحاز یکم (یونانی: Ὀχοζίας) ششمین پادشاه از پادشاهی یهودا و پسر یهورام یهودا و عثالیا دختر (یا احتمالاً خواهر) پادشاه اهب اسرائیل بود. او همچنین اولین پادشاه یهودایی بود که از طریق مادر و جانشینش عثالیا از هر دو سلسله داوود و عمریان تبار شد.
شرط پنجم‌، درستی پیمان ششمین‌، اعتماد و اطمینان
وی از سال ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۸ دومین رئیس‌جمهور ایسلند و ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۴ ششمین نخست‌وزیر ایسلند بوده‌است.
احمدی‌نژاد در سال ۱۳۵۴ برای تحصیل در مهندسی راه و ساختمان وارد دانشگاه علم و صنعت ایران شد. پس از انقلاب ۱۳۵۷، او به عنوان نماینده علم و صنعت در جلسات انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها شرکت می‌کرد. او تحصیلات خود را در این دانشگاه تا اخذ دکترای مهندسی عمران ادامه داد و در ۱۳۶۸ به عضویت هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران درآمد. او در دوران دهه شصت فرمانداری ماکو و خوی را بر عهده داشت. وی در ۱۳۷۲ به عنوان اولین استاندار اردبیل منصوب شد و تا ۱۳۷۶ این سمت را بر عهده داشت. احمدی‌نژاد در سال ۱۳۷۹ برای نمایندگی ششمین دوره مجلس شورای اسلامی از تهران نامزد شد که پیروز نشد.