شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام

معنی کلمه شرکت سهامی عام در فرهنگستان زبان و ادب

{public corporation} [اقتصاد] یکی از انواع شرکت های سهامی که قسمتی از سرمایۀ آن ازطریق فروش سهام به غیرمؤسسان تأمین شود

معنی کلمه شرکت سهامی عام در دانشنامه عمومی

شرکت سهامی عام ( به انگلیسی: Public company ) یکی از گونه های شرکت های سهامی است که بخشی از سرمایهٔ آن از راه فروش سهام به غیرمؤسسان ( مردم عادی ) تأمین شود. این نوع شرکت ها برای انجام امور بازرگانی تشکیل شده و سهام آنها در بورس اوراق بهادار دادوستد می شود.
سازمان های بورس در برخی کشورها معمولاً شرکت هایی را می پذیرند که دارای سرمایه و اعتبار بسیار باشند. مؤسسان این گونه شرکت ها بخشی از سرمایه شرکت را از راه فروش سهام به عموم مردم تأمین می کند. در این گونه شرکت ها، صاحبان سهام می توانند سهام خود را در بورس فروخته و در واقع مالکیت خود را به دیگران منتقل کنند.
شمار شرکا در شرکت سهامی عام بیشتر از دیگر گونه های شرکت های سهامی است؛ این امر می تواند منجر به جمع شدن سرمایه های کوچک و ایجاد یک سرمایه بزرگ بشود که انجام فعالیت های اقتصادی سنگین را میسر می سازد. در این گونه شرکت ها تراکنش سهام آسان است و محدود به رضایت دیگر سهامداران نیست.

معنی کلمه شرکت سهامی عام در دانشنامه آزاد فارسی

شرکت سهامی عام (public limited company)
شرکت ثبت شده ای که سهام و اوراق قرضۀ آن را می توان به عموم مردم عرضه کرد. باید حداقل دو سهام دار داشته باشد و برای حداکثر آن ها محدودیتی وجود ندارد. صورت حساب های مالی شرکت برای بررسی دقیق باید در دسترس عموم قرار گیرد، و در نام شرکت باید عبارت «شرکت سهامی عام» گنجانده شود. هر شرکت عمومی، به منظور سرمایه گذاری برای توسعه و گسترش، می تواند از طریق دعوت از مردم برای خرید سهام مبالغ هنگفتی پول فراهم کند.

معنی کلمه شرکت سهامی عام در ویکی واژه

یکی از انواع شرکت‌های سهامی که قسمتی از سرمایۀ آن ازطریق فروش سهام به غیرمؤسسان تأمین شود.

جملاتی از کاربرد کلمه شرکت سهامی عام

در طول ۱۰ سال بعد، اکسپرین دامنه فعالیت‌های خود را به صنایع غیر از مال گسترش داد و وارد بازارهای منطقه‌ای جدید مانند آمریکای لاتین، شرق آسیا و شرق اروپا شد. توسعه فعالیت‌های اکسپرین هم از طریق تملک شرکت‌های دیگر و هم به روش رشد طبیعی اتفاق افتاد. در اکتبر ۲۰۰۶ اکسپرین از شرکت انگلیسی جی‌یو‌اس جدا شد و به یک شرکت سهامی عام تبدیل گردید و در طول سالهای بعد، بخشی از سهام آن در بازار بورس لندن عرضه شد.
از آنجایی که تنها سود شرکت‌های ثبت شده در شرکت سهامی عام یا شرکت‌هایی که در فهرست بورس اوراق بهادار قرار دارند، ذکر می‌شود، درآمد شرکت‌های بسیاری در سراسر جهان، به ویژه شرکت‌های دولتی ناشناخته باقی مانده و در فهرست بیان نشده‌اند.
در آوریل سال ۲۰۰۷، کلوبک شرکت سهامی عام سونترا را خرید و سپس آن را به شرکت بین‌المللی دایموند رزورتس تبدیل کرد. وی همچنین رئیس هیئت‌مدیرهٔ شرکت آمریکایی «ترویج سفر» است. در ژوئن ۲۰۱۶، زمانی که مدیریت آپولو شرکت بین‌المللی دایموند رزورتس را خرید، کلوبک از سمت رئیس و مدیر اجرایی آن کناره‌گیری کرد.