شرق‌شناس

معنی کلمه شرق‌شناس در لغت نامه دهخدا

شرقشناس. [ ش َ ش ِ ] ( نف مرکب ) خاورشناس. مستشرق. آنکه با فرهنگ و تمدن مشرق زمین معرفت داشته باشد. ( یادداشت مؤلف ). دانشمند غربی که به پژوهش در فرهنگ و تمدن خاوریان پردازد. رجوع به خاورشناس و مستشرق شود.

معنی کلمه شرق‌شناس در فرهنگ عمید

مستشرق، خاورشناس، کسی که دانا به اوضاع و احوال، زبان ها، و آداب ملل مشرق زمین است.

معنی کلمه شرق‌شناس در فرهنگ فارسی

( صفت ) مستشرق خاور شناس .

جملاتی از کاربرد کلمه شرق‌شناس

در سال ۲۰۱۲ دکتر جیکوب دال از دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه آکسفورد، پروژه‌ای را برای ساخت تصاویر باکیفیت از لوح‌های گلی نیاایلامی و انتشار آنلاین آنها اعلام کرد. او امیدوار است که با این کار، متخصصان علاقمند در سراسر دنیا بتوانند روی رمزگشایی این ۱۶۰۰ لوح کار کنند.
کتابخانهٔ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران نیز بزرگترین کتابخانهٔ دانشگاهی در ایران به‌شمار می‌آید و دارای مجموعه‌ای گسترده از منابع است؛ این کتابخانه بیشتر به پژوهش اختصاص داشته‌است و آثار مربوط به مطالعات اسلام‌شناسی، ایران‌شناسی و شرق‌شناسی را گردآوری می‌کند.
- در سال ۲۰۰۰ موفق به دریافت پایان‌نامه فوق لیسانس دررشته شرق‌شناسی و آفریقاشناسی با نمرات ممتاز شد.
تا سال مرگ وی در ۱۸۷۶، وی بر روی واژه‌نامه خویش که تا زمان مرگ وی نیز تمام نگردید، کار می‌کرد. واژه‌نامه بعدها توسط برادرزاده‌اش استانلی لین پول، شرق‌شناس و باستان‌شناس انگلیسی تکمیل شد و در سال ۱۸۹۳ منتشر شد.
حکمرانی صفوی که در ابتدا مبتنی بر حمایت قبایل ترک بود و پس از این که حکومت پایگاهی گسترده‌تر یافت همچنان مورد حمایت و تأثیر قزلباشان بود به نوبه خود به گسترش ترکی و افول آذری، که دست کم دیگر در مراکز شهری مورد استفاده قرار نگرفت، کمک کرد و ترکی به تدریج به عنوان زبان آذربایجان شناخته شد. در نتیجه لفظ آذری توسط برخی مؤلفین ترک و در پی آنان شرق‌شناسان غربی به ترکی آذربایجان اطلاق شد.
اسماعیل جعفرپور — شرق‌شناس و شاعر آذربایجانی. او در دوره حکومت خودمختار آذربایجان به ریاست گروهان پارتیزان، فرمانده نظامی شهرستان سلماس و رئیس شهربانی شهرهای سلماس و تبریز منصوب شد. او به خاطر فعالیت‌هایش موفق به دریافت مدال «۲۱ آذر» شد. پس از سقوط حکومت خودمختار آذربایجان، به باکو رفته و از دانشکده شرق‌شناسی فارغ‌التحصیل شد. در آنجا به فعالیت‌های علمی و ادبی پرداخت.
بنای چهارطاقی بازه‌هور در دوره پادشاهی اشکانیان که از ۲۴۹ پیش از میلاد تا ۲۲۶ میلادی برقرار بوده و در محدوده خراسان بزرگ مقر خاندان پارتی، ساخته شده‌است. «آرتور اپهام پوپ» شرق‌شناس برجسته آمریکایی، معتقد است که سقف نیم دایره این بنا، کهن ترین گنبد جهان است. بنای چهار طاقی بازه هور دارای سه ورودی است و ساختار بنا به گونه ای است که به نظر می‌رسد بخشی برجای مانده از یک مجموعه سازه بوده‌است.[نیازمند منبع]
خود زرتشتیان نیز احتمالاً درگیر مطالعات دینی خود بودند؛ زیرا می‌دانیم که بر پایه دانش‌پژوهی مدرن، مطالعات شرق‌شناسی در انزوا و به‌تنهایی ظهور نکرده‌است. در واقع، این مطالعات حاصل تعامل و تبادل فکری بین علما و افرادی است که آن را مطالعه می‌کنند؛ بنابراین، این احتمال وجود دارد که زرتشتیان نیز ایده‌های مربوط به دین خود را شکل داده باشند. این مطالعات اولیه، دیدگاه‌های ما در مورد آیین زرتشتی در ایران را تعیین کرده‌است. بحث و مطالعه در مورد منشأ و ماهیت آیین زرتشتی چه در مطالعات غربی و چه در ایران هنوز ادامه دارد.
سعدی اثر مستقلی به زبان عربی ندارد. اما تعدادی از اشعار وی به زبان عربی سروده شده‌است. این اشعار مرکب از تعدادی قصیده، قطعه و تک‌بیت است. مجموعهٔ آثار عربی سعدی در سال ۱۳۹۰ در قالب کتابی به نام اشعار عربی سعدی گردآوری شد و انتشارات مرکز سعدی‌شناسی به‌همراه ترجمهٔ فارسی آن‌ها، چاپ کرد. به عقیدهٔ ادوارد براون، شرق‌شناس، اشعار عربی سعدی در سطح متوسطی قرار دارد. موسی اسوار، این شعرها را در مقایسه با شعر شعرای عرب‌زبان هم عصر سعدی، دارای جایگاه مناسبی می‌داند که از نظر مضمون و ساختار ارزشمندند. به عقیدهٔ وی، پاره‌ای اشکالات نحوی در اشعار عربی سعدی به‌چشم می‌خورَد.
- در سال ۱۹۹۸ به ادامه تحصیل دردانشکده شرق‌شناسی دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ پرداخت.