شرعیات
معنی کلمه شرعیات در فرهنگ عمید
معنی کلمه شرعیات در فرهنگ فارسی
معنی کلمه شرعیات در دانشنامه اسلامی
شرعیات مقابل «عقلیات» و «عادیات» عبارت است از احکام شرعیای که شارع مقدس بدانها حکم کرده است. از عنوان یاد شده در اصول فقه و نیز به مناسبت در ابواب مختلف فقه سخن رفته است.
منبع استنباط شرعیات
شرعیات از بیان شارع مقدس؛ اعم از کتاب خدا و سنت به دست میآید. ضمن آنکه از راه اجماع و اتفاق همه فقها بر حکمی که کاشف از قول معصوم علیه السّلام باشد، همچنین از راه عقل از باب ملازمه بین حکم عقل و شرع نیز تحصیل و استنباط میشود .
جایگاه ظن در شرعیات
از ویژگیهای شرعیّات، حجیت ظن در آنها است؛ بدین معنا که در موارد عدم امکان دستیابی به احکام شرعی از راه علم، ظن جایگزین آن میشود و از راه ظن، تحصیل آن امکان پذیر خواهد بود. البته نه هر ظنی، بلکه ظن خاص که پشتوانه آن دلیل قطعی است، مانند خبر فرد موثق مگر بنابر قول به انسداد که در صورت تمام بودن ادله آن، تحصیل حکم شرعی از راه هر ظنی- جز آنچه که نهی خاص دارد، مانند قیاس جایز است.
کفایت علم عادی در تحصیل شرعیات
...
جملاتی از کاربرد کلمه شرعیات
قوله تعالی: وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ، إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ ابراهیم از شیعت نوح بود، در اصول توحید اگر چه مختلف بودند، در فروع دین و شرعیات و در شرایع جمله انبیا اصول دین و توحید یکسانست در ان اختلاف نه، همانست که فرمود تعالی تقدّس: «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ ما وَصَّی بِهِ نُوحاً...» الآیة. اختلافی که هست در شرایع و احکام است و آن اختلاف رحمت است از خداوند جل جلاله بر خلق تا کار دین بر خلق تنگ نباشد «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ»، و مثل ایشان چون قومی است که روی بمنزلی دارند هر یکی براهی میروند و آخر منزل یکی، راه بود نزدیک تر و راه بود دورتر، هیچ راه بسعادت آخرت نزدیکتر از راه مصطفی (ص) و شریعت وی نیست، ازینجاست که شریعت وی ناسخ شرعها آمد و عقد وی فاسخ عقدها آمد، شرعی منزل نه محدث، و عقدی مبرم نه مختل، شرعی مقدّس نه مهوّس، و عقدی مؤیّد نه موقّت، شرعی معلوم نه مجهول، و عقدی مبسوط نه مقصور، شرعی که از روشنی چون آفتاب روزست و دوستان را عظیم دل افروزست مصطفی (ص) فرمود: «کیف انتم اذا کنتم من دینکم فی مثل القمر لیلة البدر و لا یبصره منکم الا البصیر».
و همچنان که زمانی که تن بیمار بود، از طعام نفعی نبرد، بل از آن زیان برد، مریض جان نیز چنین است. و همچنان که خداوند تعالی فرمود: «فی قلوبهم مرض » از شنیدن قرآن که موضوع شرعیات است سودی نبرد بل چونان غذا که بیمار را زیان دارد، از آن زیان برد.
او در سال ۱۳۴۲ از دانشکده شرعیات (الهیات) دانشگاه کابل فارغتحصیل شد و در سال ۱۳۴۷ به خاطر ادامه تحصیلات عالی به مصر رفت و در دانشگاه الازهر به تحصیل پرداخت. او در مصر از اندیشههای اخوانالمسلمین تأثیرپذیر شد.