شرعی

معنی کلمه شرعی در لغت نامه دهخدا

شرعی. [ ش َ عی ی / ش َ ] ( ص نسبی ) منسوب به شرع. ( یادداشت مؤلف ) ( ناظم الاطباء ). آنچه به شرع نسبت داده شود. ( از اقرب الموارد ) : امور شرعی سرکار فیض آثار متعلق و مختص عالیجاه صدر خاصه است. ( تذکرةالملوک ص 2 ). مجملاً عزل و نصب مباشرین موقوفات... اگر شرعی باشد هیچیک از حکام شرع و صدور را مدخلیتی در آن نیست. ( تذکرةالملوک ص 3 ). || مشروع و حلال و موافق شرع. ( ناظم الاطباء ). مطابق احکام شرع. موافق دین. ( فرهنگ فارسی معین ). آنچه موافق شرع است. ( از اقرب الموارد ). || راست. || شلوار تنگ. ( ناظم الاطباء ).
شرعی. [ ش ِ عی ی ] ( ع اِ ) زه کمان. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). به معنی های شِرعَة. ( منتهی الارب ). رجوع به شرعة شود. || مثل و مانند.( ناظم الاطباء ). مانند چیزی. ج ، شَرع ، و شِرع ، شِرِع. جج ، شِراع. ( آنندراج ). رجوع به شَرع و شرعة شود.

معنی کلمه شرعی در فرهنگ عمید

ویژگی آنچه مطابق احکام شرع باشد.

معنی کلمه شرعی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به شرع مطابق احکام شرع موافق دین .
زه کمان یا مثل و مانند

جملاتی از کاربرد کلمه شرعی

تو پشت شرعی وزان روی پشت تست قوی که پشتی تو کند گاه حکم دست قضا
زین بیشتر عداوت با اهل دل مکن شرعی معین آمد و عشقی مقررست
تو خورشید شرعی و او ماه ملّت شده روشن از هر دو چشم امانی
ه. حسن و قبح افعال ذاتی نیست، بلکه شرعی است. همچنین عدل، شرعی است نه عقلی (برخلاف نظر معتزله و شیعه)
مرا در ملک رسوایی تصرف می رسد الحق که خط دور ساغر حجت شرعیست در دستم
در فقه اسلامی اجماع علمای اسلامی یکی از منابع تعیین احکام شرعی محسوب می‌شود. این نوع از اجماع شرایط خاصی دارد که در مقاله اجماع (فقه) تشریح شده‌است.
ازدواج شرعی یک زن ایرانی با مرد بیگانه نیز غیرقانونی محسوب می‌شود و ضرورت دارد قبل از ازدواج به وزارت کشور مراجعه و مجوز لازم برای ثبت این ازدواج اخذ شود؛ تنها در این صورت است که زنی که با مرد بیگانه ازدواج کرده، پس از ازدواج از حقوق قانونی برخوردار خواهد بود و با معضل بدون شناسنامه ماندن فرزندانش مواجه نخواهد شد.
پلینیوس (۲۳–۷۹ پس از میلاد) نوشته‌است: این فراتر از محاسبه است که بدهی به رومیان چقدر بزرگ است، که آداب هیولایی را از بین بردند، که در آن کشتن یک مرد بالاترین وظیفه شرعی و دینی بود و یک انسان برای گذرنامه سلامتی خورده می‌شد.
قلعه بگی نیست که جَلبَت کند حاکم شرعی نه که حَدَّت زند
اماره انواع گوناگونی دارد. چنان‌که اماره را به اماره حکمی و اماره موضوعی، اماره تأسیسی، اماره شرعی تقسیم کرده‌اند.
حد عرفی کس ندید از حد شرعی سخت تر این چه حکم است ای سرا پا بدعت و شرک و ریا
خداوندا مرا مقصود دین است کزویم علم شرعی در نگین است
مفتی از شیخ، گواهی به چه سان گیرد وام وام شرعی نبود گر به ربا در کشمیر
توئی هم اصل و هم فرعی همیشه حقیقت در یقین شرعی همیشه
شیعه اثنی عشری دو گروه شده و در برابر هم هستند، گروه اول اخباریان و گروه دوم اصولیان هستند. علمای اخباری که علمای زمان ایران صفوی از این گروه بودند تقلید را جایز نمی‌دانند و آن را حرام دانسته و خلاف قانون شرعی می‌دانند و علمای آنها از کتب تاریخی از زمان امام فقه را جست‌وجو کرده و آن را نه نظر خود را در کتب نوشته و مردم آن را برای عمل به احکام مطالعه می‌کنند، از علمای بزرگ اخباری می‌شود به مجلسی اول و پسرش علامه مجلسی عالم بزرگ شیعه اشاره کرد که او را پدر مذهب شیعه می‌دانند، آنها علما را فقیه و نه مجتهد می‌دانند.
این زمان با وثایق شرعی می ندارم ادای وام طمع
در سال ۱۳۵۴ سید روح‌الله خمینی، سید مرتضی پسندیده را وکیل خود در دریافت وجوهات شرعی قرار داد.