شرایع

معنی کلمه شرایع در لغت نامه دهخدا

شرایع. [ ش َ ی ِ ] ( ع اِ ) شرائع. ج ِ شریعة. آیینی که پیغمبران از جانب خدای تعالی بر بندگان آورند. ( ناظم الاطباء ) : بیان شرایع به کتاب تواند بود. ( کلیله و دمنه ). تنفیذ شرایع دین و اظهار طرایق... بی سیاست پادشاه دیندار صورت نبندد. ( کلیله و دمنه ). رجوع به شریعة شود.

معنی کلمه شرایع در فرهنگ معین

(شَ یِ ) [ ع . شرائع ] (اِ. ) جِ شریعت .

معنی کلمه شرایع در فرهنگ عمید

۱. [جمعِ شریعَة] = شریعت
۲. [جمعِ شَریعَة] = شریعه

معنی کلمه شرایع در فرهنگ فارسی

جمع شریعت
( اسم ) جمع شریعت آیینهای پیامبران .

معنی کلمه شرایع در دانشنامه آزاد فارسی

شَرایِع
(نام کامل: شَرایع الاسلام فی مَسائل الحَلال والحَرام) تألیف محقق حلی، کتابی به عربی، در فقه امامیه. در جامعیت و حسن ترتیب ابواب فقهی اثری بسیار مهم است. بیشتر مجموعه های بزرگ فقهی امامیه مانند جواهر الکلام، اثر محمدحسن نجفی، شرحی بر این کتاب اند. شرایع سال ها متن درسی بوده و شروح بسیار بر آن نوشته شده است. محقق حلی خود شرایع را خلاصه کرد و آن را النافع فی مختصر الشرایع نامید که به المختصر النافع نیز معروف است.

معنی کلمه شرایع در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] شرایع (ابهام زدایی). واژه شرایع در دو معنی متفاوت استعمال شده:۱. شَرایِع به معنی شریعت ها۲. شَرایِع به معنی کتاب «شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام»
...

معنی کلمه شرایع در ویکی واژه

شرائع
جِ شریعت.

جملاتی از کاربرد کلمه شرایع

جوادی آملی پس از پایان ششم ابتدایی، در سال ۱۳۲۵ وارد حوزه علمیه آمل شد. در آنجا ادبیات، شرح لمعه، قوانین، شرایع، آمالی شیخ صدوق و سایر کتب سطح را از استادانی چون ابوالقاسم فرسیو، محمد غروی، عزیزالله طبرسی، آقا ضیاء آملی، احمد اعتمادی، ابوالقاسم رجایی، شعبان نوری و پدرش میرزا ابوالحسن جوادی آموخت. پس از آن مدت کوتاهی به حوزه علمیه مشهد رفت ولی در آنجا ماندگار نشد.
و شرایع دین و احکام اسلام و مکارم اخلاق ترا بیان کردیم. هر کس را معلّمی بود، معلّم تو ما بودیم. هر کس را مؤدّبی بود، مؤدّب تو ما بودیم.
آن را شناس صاحب علم و عمل که هست زان مفتی شرایع و زین محیی سنن
و هم در جواب مسئله گفته‌اند این زیادت و هدایت و ایمان است که مؤمنان از اللَّه میخواهند و اللَّه ایشان را باین زیادت وعده داده و گفته «و الذین اهتدوا زادهم هدی و من یؤمن باللَّه یهد قلبه فاما الذین آمنوا فزادتهم ایمانا» و امثال این در قرآن فراوانست. و گفته‌اند «صراط مستقیم» شرایع اسلام است و فرایض و سنن دین، و نه هر کس که در دین اسلام آمد به حقایق فرایض و شرایع آن قیام کرد. اللَّه فرمود بندگان خود را که از من خواهید تا شما را باین شرایع راه نمایم، تا به شرط خویش بجای آرید و به آن رستگار شوید.
پس چون در مکه شد این آیت فرو آمد که الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ، پس چون در عرفات بایستاد دست بدعا برداشته این آیت فرو آمد که: الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ. معنی آنست که امروز آن روز است که دین شما تمام کردم، احکام دین و شرایع اسلام بسر بردم. فرائض و سنن، حلال و حرام پیدا کردم، که پس ازین هیچ آیت حلال و حرام حدود و فرائض و احکام از آسمان فرو نیامد.
بدانک روزه رکنیست از ارکان مسلمانی، و سببی ظاهر است اندر تقدیس طبیعت. و اندر شرایع انبیاء علیهم السلام روزه مشروع بودست از عهد آدم تا روزگار مصطفی. و بمقتضی خبر: روزه چهار یک ایمانست، که مصطفی ع گفت‌: الصوم نصف الصبر و الصبر نصف الایمان‌ و در روزه پنج چیز فریضه است و پنج چیز سنت:
در احکام بهاءالله سه جنبه می‌توان مشاهده کرد: یک احکامی که به رابطهٔ افراد با خدا می‌پردازد، جنبهٔ دوم به مربوط به آن دسته امور جسمانی و روحانی است که نفعشان به‌طور مستقیم به افراد می‌رسد و جنبه سوّم احکامی که در ارتباط با رابطهٔ بین افراد با یکدیگر و بین افراد و جامعه می‌باشد. احکام کتاب اقدس را به‌طور کلّی می‌توان تحت عناوین زیر طبقه‌بندی کرد: احکام مربوط به نماز و روزه، مسائل شخصی از جمله موارد مربوط به ازدواج، طلاق، ارث، دسته‌ای از احکام که شامل اوامر، نواهی و نصایح و بالاخره دسته‌ای که بعضی از احکام و شرایع ادیان قبل را نسخ می‌نماید.