شرارت
معنی کلمه شرارت در لغت نامه دهخدا

شرارت

معنی کلمه شرارت در لغت نامه دهخدا

شرارت. [ ش َ رَ ] ( ع اِمص ) بدی و بدخواهی. بدفطرتی. بدطینتی. فتنه انگیزی. بدعملی. بدکرداری. ( ناظم الاطباء ) : اما در وی شرارتی و زعارتی... به افراط بود. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 101 ). این بوسهل مردی بود امامزاده... اما شرارت و زعارت در طبع وی مؤکد و لا تبدیل لخلق اﷲ و با آن شرارت دلسوزی نداشت. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 175 ). گفتند دفع شرارت قاضی تواند کرد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 413 ). || فساد و تباهی. || خرابی. || حرامزادگی. ( ناظم الاطباء ).
- شرارت کردن ؛ بدکرداری نمودن. سرکشی کردن. ( ناظم الاطباء ).
شرارة. [ ش َ رَ ] ( ع مص ) بد شدن. ( منتهی الارب ) ( دهار ). متصف شدن به شر. ( از اقرب الموارد ).
شرارة. [ ش َ رَ ] ( ع اِ ) یکی شرار. ( منتهی الارب ). پاره آتش که برجهد. ( منتهی الارب ).آتشپاره واحد که بجهد. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).

معنی کلمه شرارت در فرهنگ معین

(شَ رَ ) [ ع . شرارة ] ۱ - (مص ل . ) بدی کردن . ۲ - (اِمص . ) فتنه انگیزی .

معنی کلمه شرارت در فرهنگ عمید

۱. بدکرداری، فتنه انگیزی.
۲. بدذات بودن، بدباطنی.
۳. فتنه.
۴. [قدیمی] پارۀ آتش، شراره.

معنی کلمه شرارت در فرهنگ فارسی

بدی کردن، بدشدن، بدی، بدکرداری، فتنه انگیزی
۱ - ( مصدر ) بدی کردن . ۲ - ( اسم ) بدی واحد شار ریزه آتش که به هوا پرد جرقه .

معنی کلمه شرارت در دانشنامه عمومی

شرارت (فیلم ۲۰۰۲). شرارت ( به هندی: Shararat ) فیلمی است محصول سال ۲۰۰۲ و به کارگردانی گرودو بهالا است. در این فیلم بازیگرانی همچون آبیشک باچان، هیریشتا بهات، آمریش پوری، هلن، ای. کی. هانگال، دارا سینگ، دیزی ایرانی، موهنیش باهل، اشیش ویدیارتی، اوم پوری، آنجان سیرواستاو، راجندرانات زوتشی ایفای نقش کرده اند.
شرارت (فیلم ۲۰۱۳). شرارت ( انگلیسی: Felony ) فیلمی استرالیایی در سبک درام و جنایی است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به جای کورتنی، جوئل اجرتون، ملیسا جرج، و تام ویلکینسون اشاره کرد.

معنی کلمه شرارت در ویکی واژه

malizia
vandalismo
شرارة
بدی کردن.
فتنه انگیزی.

جملاتی از کاربرد کلمه شرارت

جود او دود شرارت شرر است بخل او نخل سعادت ثمر است
در یک نظرسنجی که توسط کمیسیون امنیت ملی مجلس شوارای اسلامی در سال ۲۰۰۴ م. انجام شد، نشان می‌داد که ۷۴ درصد ایرانیان خواهان برقراری رابطه با آمریکا هستند و ۴۶ درصد از آنان فکر می‌کردند که سیاست‌های آمریکا در قبال ایران تا حدودی درست است، این در حالی است که در آن زمان رسانه‌های ایران به صورت مداوم به سخنان محور شرارت جرج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا اشاره می‌کردند. در پی انتشار این نظرسنجی، عباس عبدی و علی قاضیان که از تدارک دهندگان این نظرسنجی در مؤسسه پژوهشی آینده بودند به ترتیب به ۸ و ۹ سال زندان به جرم «انتشار تحقیق غیر علمی» محکوم شدند.
محدودیت‌های گفتار در قانون جزا در ارتباط با خیانت، فتنه، توهین‌آمیز و افتراآمیز، اخلال در عبادت مذهبی، انتشار اخبار نادرست، شرارت، بی‌شرمی، گستاخی و اشکال دیگر گنجانده شده‌اند.
بغیر دبه و بیدینی و شرارت طبع نه هیچ دانی شغل و نه هیچ دانی کار
ابداع رسومات استفاده از آب برکت داده شده آمیخته به نمک، برای تطهیر خانه مسیحیان از نفوذ شرارت و همچنین مخلوط کردن آب با شراب مقدس به پاپ الکساندر یکم نسبت داده می‌شود. برخی این نسبت بخشیدن را نیز غیر محتمل می‌دادند. به هر روی ممکن است الکساندر یکم نقش مهمی در شکل‌گیری اولیه سنن عبادی و اداری کلیسای رم داده باشد.
سابقه ایجاد سامانه‌های سپر دفاع موشکی، به جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، آمریکا، مقابله با حملات موشکی «کشورهای محل شرارت» از جمله ایران را هدف اول راهبرد امنیتی خود اعلام کرد.
در اوایل قرن بیستم، تحریک توسط معیار «خطر واضح و فعلی» در پرونده شنک در برابر ایالات متحده (۱۹۱۹) تعیین شد، که در آن قاضی اولیور وندل هلمز جونیور مشاهده کرد: «در هر پرونده سؤال این است که آیا کلمات استفاده شده در چنین شرایطی به کار می‌روند و به گونه ای هستند که خطری آشکار و حاضر ایجاد کنند که شرارت‌های اساسی را موجب شوند که کنگره حق دارد از آن جلوگیری کند.»
شرارت‌گر نگه واری پر افشاند غنیمت‌دان به رنگ رفته نتوان بیش از این‌گلباز گردیدن
ز چشم بی‌نگه بودم خراب‌آباد غارتها چه لازم در دل دوزخ نشستن از شرارتها
هر شرارت در جهان فرزند آدم می‌کند بهر گرد آوردن دینار و درهم می‌کند
شراب گشت به ما باعث خرابی ها خداش خیر دهاد ار چه پر شرارت کرد
در پادشاهی روزاس، واقع در نزدیکی شبه‌جزیره ایبریا، یک دختر ۱۷ ساله به نام آشا، نوعی تاریکی را در مورد حاکم پادشاهی، پادشاه مگنیفیکو احساس می‌کند که هیچ‌کس دیگری آنرا احساس نمی‌کند. این در نهایت منجر به تلاش او برای درخواست پرشور از ستاره‌ها در لحظه نیاز می‌شود. به زودی یک ستاره واقعی از آسمان به نام «استار» به آرزوی آشا پاسخ می‌دهد. پس از سقوط ستاره از آسمان، مشخص می‌شود که ستاره دارای قدرت جادویی برای برآوردن آرزوها نیز هست. آشا و استار باید با هم بر شرارت‌هایی که در روزاس به وجود می‌آیند غلبه کنند و برای آینده‌ای بهتر بجنگند تا چیزی بهتر از آنچه در حال حاضر دارند داشته باشند و همه رؤیاها برای مردم روزاس محقق شوند.
آینه‌های روح من آلبومی از هنرمند فلسطینی ریم بنا است که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. ریم بنا، که به عنوان بخشی از پروژه لالایی‌ها از محور شرارت به شهرت جهانی دست یافت، در این آلبوم با یک گروه نروژی با یک ضبط قطعات فولک-پاپ از آهنگ‌های فلسطینی بازمی‌گردد. این اثر که با همکاری یک گروه پنج نفره نروژی تولید شده‌است، «سبک پاپ غربی» را با ساختارهای مد و آواز خاورمیانه و اشعار عربی ترکیب می‌کند. اگرچه سبک این آلبوم با ضبط‌های قبلی متفاوت است، اما موضوع ثابت مانده‌است. این آلبوم شامل «آهنگ‌های ناامیدی و امید به زندگی»، «مردمی مبارز» و حتی ترانه ای دربارهٔ رهبر پیشین فلسطین و رئیس تشکیلات خودگردان، یاسر عرفات است.
مرکب نفس اردهی جولان لگدکوبت کند این شرارت پیشه آزاد از عنان کردن چرا
وی را پرسیدند: مردمان این زمان در چه چیز با حیوانات متفاوت اند؟ گفت: در بیشی شرارت.
به آب تیغ نشان آتش شرارت خصم از آنکه می زندش دیگ سینه جوش نفاق
غبارت چشم را تاریکی آموخت شرارت ریشهٔ اندیشه را سوخت