شبست

معنی کلمه شبست در لغت نامه دهخدا

شبست. [ ش ِ ب ِ ] ( ص ) چیزی را گویند که بر طبع گران و ناخوش آید. ( برهان قاطع ). گران و بغیض بود. ( فرهنگ نظام ) :
پنجاه سال رفتی از گاهواره تا گور
بر ناخوشی بریدی راهی بدین شبستی.ناصرخسرو.رجوع به شبشت شود.

معنی کلمه شبست در فرهنگ معین

(ش بِ ) (ص . ) ۱ - ناپسند، زشت . ۲ - هراسناک .

معنی کلمه شبست در فرهنگ عمید

ویژگی هرچیزی که به نظر ناخوش و ناپسند آید، زشت.

معنی کلمه شبست در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - هر چیزی که به نظر ناخوش و ناپسند آید زشت . ۲ - دهشت انگیز هراسناک .

معنی کلمه شبست در ویکی واژه

ناپسند، زشت.
هراسناک.

جملاتی از کاربرد کلمه شبست

اول ماه است و از شرم تو ماه آخر شب از شبستان می‌رود
دل شبستانست و رخسار تو شمع همچنین شمع و شبستانی کجاست
عیش جهان ز گریه من تلخ می شود این شمع را به هیچ شبستان روا مدار
با خیال روی و مویش عشق بازد روز و شب هر کجا با بنده ماهی در شبستانی بود
محسن مجتهد شبستری پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ به‌عنوان مسئول کمیتهٔ انقلاب در منطقهٔ ۶ تهران برگزیده شد. پس از آن نیز نمایندگی مردم این شهر را در دوره‌های نخست، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی برعهده گرفت. وی در ۳ خرداد ۱۳۷۴ پس از مسلم ملکوتی، به عنوان چهارمین امام جمعهٔ تبریز منصوب شد و به مدت ۲۲ سال این سمت را عهده‌دار بود و در سه دورهٔ پی‌درپی، نمایندگی مردم استان آذربایجان شرقی را در مجلس خبرگان رهبری عهده‌دار شد. از دیگر مسئولیت‌های مجتهد شبستری می‌توان به عضویت در شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت و هیئت تحقیق و کمیسیون آیین‌نامهٔ خبرگان اشاره کرد.
بنای این بقعه از بیرون به شکل هشت ضلعی بنا شده (هر ضلع آن ۶متر طول دارد) و در داخل به مربع تبدیل می‌شود، بنا از آجر ساخته شده و اضلاع هشت‌گانه یک در میان بطور قرینه از چهار ایوان با ورودی به شبستان بقعه تشکیل شده و این ایوان‌ها به سبک قوسهای جناقی ساخته شده‌اند، تزئینات ایوانها مقرنس‌های گچی و کاربندهای گچی و گره سازی است؛ در داخل بنا گچ کاری و آئینه کاری بسیار زیبایی متشکل از گل و بوته‌های اسلیمی است ، منتهی الیه گنبد با خطوط مورب و موازی به کاشی‌های رنگی مزین است.
این روستا مسجد و شبستان باستانی دارد. این مسجد دارای ستون های بسیار قدیمی است که سن تخمینی آنها بیشتر از 120 سال است.
همیشه تا به جهان اندرون ز دور فلک شبست و روز و زین هر دو ظلمتست و ضیاست
بودیم بخواب در شبستان عدم بیدار شدیم و باز در خواب شدیم
طغرل از صبح امیدم یک شرر پیدا نشد تا نماید روشنی شمع شبستان مرا!
شبستان سیه‌بختی ندارد حاجت شمعی بس است از رنگ من آرایش فرش زر اندودش
ورودی آرامگاه از سمت شمال است و دارای دو شبستان در طرفین مقبره است. ضریح مقبره در قدیم چوبی بوده‌است ولی در سال‌های اخیر ضریحی فلزی نصب شده‌است.
اما به گفته باقر شریف قرشی، عالم شیعی معاصر، سجاد شبستان مسجد پیامبر را محل درس و بحث خود قرار داده بود و در مباحثی چون فقه، تفسیر، حدیث، کلام و قوانین اخلاق و رفتار با پیروانش به مباحثه می‌پرداخت. همچنین در همهٔ جمعه‌ها یک خطبه عمومی ایراد می‌کرد که در آن به موعظه مردم می‌پرداخت و مردم سخنانش را یادداشت می‌کردند.
از راه رفتگان شبستان کفر را بعد از رسول آنکه چراغ هدایت است
آب‌انبار قدیمی کوزه‌کنان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان شبستر، بخش مرکزی، شهر کوزه‌کنان، آب‌انبار قدیمی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۹۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
امامزاده قاسم و ابراهیم از فرزندان امام موسی کاظم بوده‌اند و آرامگاه آنان در ۷ کیلومتری جادهٔ آستارا به سمت تالش و در روستای کانرود از توابع بخش لوندویل واقع شده‌است. قرار گرفتن در کنار شبستان، کاروان سرا، بازار از ویژگیهای خاص آرامگاه این امامزادها می‌باشد. هر ساله هزاران زائر برای زیارت و پرداخت نزورات به آنجا می‌روند.
شبست و ما همه جویای می ایاغ کجاست چه تیر گیست درین انجمن چراغ کجاست
در مهر ۱۴۰۰ محسن مجتهد شبستری با واردات خودرو خارجی مخالفت کرد. روزنامه شرق در اینباره نوشت: «خودرو مگان که این عضو خبرگان از آن استفاده می‌کند خارجی است». دفترمجتهد شبستری در پاسخ به این انتقاد اعلام کرد: «ماشین فعلی او پژو پارس است و خودرو مگانی که قبلاً استفاده می‌کرده شخصی نبوده و مربوط به فرد خیری بوده که به مصلای تبریز هدیه داده بود و این خودرو تا سال ۹۲ در شرکت پارس‌خودرو تولید می‌شد؛ لذا خودروی داخلی محسوب می‌شود».