شبانه روز

معنی کلمه شبانه روز در لغت نامه دهخدا

شبانه روز. [ ش َ ن َ / ن ِ ] ( اِ مرکب ) شب و روز. ( فرهنگ نظام ). شبان روز. بیست و چهار ساعت. یک شب و یک روز. ( از ناظم الاطباء ). شباروز. || ( ق مرکب ) همیشه. علی الاتصال. مداوم. ( ناظم الاطباء ). علی الدوام.

معنی کلمه شبانه روز در فرهنگ معین

( ~ . ) (اِمر. ) ۱ - شب و روز، بیست و چهار ساعت ، یک شب و یک روز. ۲ - همیشه ، علی الاتصال .

معنی کلمه شبانه روز در فرهنگ عمید

تمام ۲۴ ساعت، شب وروز.

معنی کلمه شبانه روز در فرهنگ فارسی

۱ - شب و روز بیست و چهار ساعت یک شب و روز . ۲ - همیشه علی الاتصال .
شب وروز، تمام۲۴ساعت، شبانروزوشباروزهم گویند

معنی کلمه شبانه روز در دانشنامه آزاد فارسی

شبانه روز (day)
مدت زمان یک دور چرخش زمین به دور محورش. آن بخش از سطح زمین که رو در رو با خورشید قرار می گیرد روز است. با چرخش زمین این بخش از خورشید رو برمی گرداند، آفتاب را مستقیم دریافت نمی کند، و در شب قرار می گیرد. روز خورشیدی مدت زمان یک دور چرخش زمین نسبت به خورشید است و به ۲۴ ساعت تقسیم می شود. این تقسیم مبنای روز عُرفی ماست. روز نجومی مدت زمان یک دور چرخش زمین نسبت به ستارگان، و ۳ دقیقه و ۵۶ ثانیه کوتاه تر از روز خورشیدی است، زیرا با مدارپیمایی زمین بر گرد خورشید، موقعیت خورشید در برابر پس زمینۀ ستارگان از دیدگاه زمین تغییر می کند.

معنی کلمه شبانه روز در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یک شب و روز کامل، که معادل ۲۴ ساعت است را یک شبانه روز می گویند.
در فقه، گاه چند روز پیاپی، مثلا سه روز، موضوع احکامی قرار گرفته که به طور طبیعی شبهای میان آنها نیز داخل در آن موضوع به شمار میرود. چنان که گاهی در کلمات فقها «روز» به کار رفته و مراد از آن شبانه روز است. در ذیل به نمونه هایی از احکام مرتبط با آن در بابهای طهارت، صلات، زکات، اعتکاف، جهاد، تجارت، نکاح، اطعمه و اشربه، شفعه، لقطه و حدود، اشاره می شود.
احکام شبانه روز
← شبانه روز در باب طهارت
۱. ↑ العروة الوثقی ج۲، ص۱۶
...

معنی کلمه شبانه روز در ویکی واژه

شب و روز، بیست و چهار ساعت، یک شب و یک روز.
همیشه، علی الاتصال.

جملاتی از کاربرد کلمه شبانه روز

مادر ویشکا از سن ۹ سالگی به بخاطر اینکه پدرش (شین پرتو) سفیر ایران در هند بوده است ۴ سال در هند زندگی می‌کرده و سپس شین پرتو فرزندانش را به انگلیس در مدرسه شبانه روزی می‌فرستد و مدرک رشته مونته سوری از دانشگاهی در انگلیس را دریافت می‌کند و سپس به ایران باز می‌گردد.
گفت شبی آواز طرکست آمد شیخ بوعبداللّه خفیف را «گفت» که شیرازی آن چه بود؟ راست بوایست گفت. گفت: من ورد دارم که شبانه روز باقلی خشک خورم، هر روز با کم می‌آوردم در خورد خود. تا کنون بنوزده باقلی آورده‌ام شبانه‌روز.
از مشهورترین ارمنیان گیلان آرسن میناسیان معروف به موسیو آرسن، که وی نیکوکار و مؤسس اولین داروخانه شبانه روزی ایران و بنیانگذار اولین خانه سالمندان و معلولین کشور در شهر رشت می‌باشد. دیگر ارمنی معروف گیلان را می‌توان هراند میناسیان که در زمینه کارگردانی و تدوینگری سینما فعالیت داشت، نام بُرد.
پس رسول قصد حصار سعد معاذ کرد حصاری عظیم که در همه عرب حصاری از آن حصین‌تر نبود، مردمان از آن حصارهای دیگر آنجا میشدند و مال فراوان آنجا همی بردند و مبارزان و جنگیان آنجا بسیار بودند، هر ده شبانه روز رسول بر در آن حصار بنشست، روزی جهودی از حصار بیرون آمد و مبارزت خواست، رسول خدا محمد بن مسلمه پیش وی فرستاد بجنگ و گفت: اللهم انصره. ایشان روی بهم آوردند، درختی بود میان ایشان، هر یکی از ایشان بآن درخت پناه همی برد، آن جهود حمله آورد، محمد بن مسلمه آن زخم وی بدرخت رد کرد، آن گه با جهود گشت و برو ضربتی زد که یک نیمه سرش با روی بدو نیم کرد، پس برادر آن جهود بیرون آمد و مبارزت خواست، زبیر عوام پیش وی باز شد. مادر وی صفیة گفت یا رسول اللَّه پسرم را بکشد رسول گفت نه که پسرت او را کشد، زبیر ضربتی زد که کتف وی با یک نیمه پهلو بیرون انداخت، پس رسول علم ببو بکر داد، آن روز و جهد کرد و حصار گشاده نیامد، دیگر روز بعمر داد هم گشاده نیامد رسول گفت: و اللَّه لاعطینّ الرایة غدا رجلا یحبه اللَّه و رسوله.
پس فرمان شد که او را به زندان برید. چهل شبانه روز در حبس بماند. هر روز خواهر بشر حافی از دوک خویش یک قرص نان بر او می‌بردی. آن روز که از زندان بیرون می‌آمد، آن چهل قرص همچنان نهاده بود، که یکی نخورده بود. خواهر بشر حافی چون آن بشنود اندوهگین شد. گفت: تو می‌دانی که آن قرصها حلال بود و بی منت. چرا نخوردی؟
در همان کتاب از عایشه نقل است که گفت: پیش آمد که چهل شبانه روز، در خانه ی پیامبر(ص) آتش و چراغی روشن نشد. پرسیدند: چگونه پس زندگی می کردید؟ گفت با آب و خرما.
و تأمل کن در رفتار خورشید، که آن را رفتاری است که به آن دوره فلک را در یکسال تمام می کند و به واسطه آن به وسط السماء نزدیک و از آن دور می شود و رفتاری دیگر است که به جهت آن طلوع و غروب می کند و دوره را در یک شبانه روز طی می نماید و اگر حرکت اول نبودی جهان را چهار فصل به هم نرسیدی و نباتات و میوه ها را نشو و نما حاصل نگشتی و اگر دوم را نبودی روز و شب از یکدیگر جدا نشدی و وقت راحت از هنگام کسب و معیشت ممتاز نگشتی و ماه و سال و ساعات و دقایق نبودی و حساب معاملات، نظم و نسق به هم نرسانیدی.
شبانه روزی در کشتی اندر آسودم دلم چو کشتی بر روی آب کرده وطن
دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی پوتین، وضعیت جاری را یک «تلاش برای شورش» توصیف کرد و اظهار داشت که آژانس‌های نظامی روسیه شبانه روز دستورهای پوتین را دربارهٔ رویدادهای اخیر به او گزارش می‌دهند.
در این‌جا سنگ قبر از مرمری قرار دارد که روی آن آیه تطهیر و اطراف آن نام دوازده امام نگاشته شده‌است. در سویه جنوب غربی رواق پشت حرم فضای کوچکی قرار دارد که نعمت‌الله ولی دست کم یک چله (چهل شبانه روز) را در آن سپری کرده و در این مدت به پرستش و نیایش و عبادت می‌پرداخته و این مکان احتمالاً پیش از عصر صفویه ساخته شده که در زمان احداث رواق آن را حفظ نموده‌اند.
جمعی هر شبانه روزی یک بار و عده ای بهر شب و روز دو ختم داشته اند. پاره ای نیز به شب و روزی هشت بار قرآن ختم کرده اند، چهار بار به شب و چهار بار به روز.
آب و هوا درین مناطق از یک ساحه نسبت به ساحه دیگر تفاوت دارد. این نوع آب هوا قسمت وسیعی از افغانستان از جمله در شمال، بغلان، قندوز، میمنه، و در جنوب قندهار، پروان، غزنی، کابل و هرات را دربر گرفته است. طور گونه سروبی از شهر کابل ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. در سروبی بارش برف وجود ندارد ولی در کابل در ماه های جدی دلو و حوت بارندگی برف وجود دارد. رطوبت نسبتی شبانه روز در این ناحیه از ۲۰ درجه بالاتر می‌رود و گاه این تغییرات به ۳۰ تا ۳۵ درجه می‌رسد. میانگین میزان بارندگی در این ناحیه ۳۰۰ میلی‌متر است که اکثراً در زمستان صورت می‌گیرد.
زان خلق شد که گرد تو گردد شبانه روز ذات تو گشته دایرهٔ چرخ را مدار
مداوم بودن: دستگاه‌های دیجیتال توانایی برقراری ارتباط فوری و مداوم در طول شبانه روز را دارند، بنابراین افرادی که در معرض قلدری مجازی هستند ممکن است به سختی از آن رها شوند.
بعد از سه شبانه روز خواجه بوعلی سینا برفت، شاگردان او پرسیدند که شیخ را چگونه یافتی گفت: هر چه می‌دانم، او می‌بیند. مریدان از شیخ پرسیدند که ای شیخ بوعلی را چگونه یافتی گفت: هر چه ما می‌بینیم او می‌داند.
به دلیل گرمای زیاد و کم بودن نوسان درجه حرارت در طول شبانه روز مصالح مورد استفاده در این اقلیم باید از ظرفیت حرارتی زیادی برخوردار باشد.
ضد این فراموشی و غفلت، محاسبه و مراقبه است و محاسبه آن است که در هر شبانه روزی وقتی را معین نماید که در آن وقت به حساب نفس خود برسد، و طاعات و معاصی خود را موازنه نماید پس اگر آن را مقصر یافت در مقام عتاب و خطاب درآورد والا شکر پروردگار نماید.
اما زئوس طوفانی بر آنها نازل کرد. مجازاتی که به هیچ وجه قابل تصور نبود. افلاطون در این باره نوشت «طوفان سبب زمین لرزه و سیل‌های بزرگی شد، که به مدت یک شبانه روز به شدت ادامه داشت؛ وقتی دریا جزیره آتلانتیس را به زیر خود فرو برد و ناپدید گشت» افلاطون تردید داشت که هرگز نشانه‌ای از این سرزمین گمشده به دست آید. او نوشت «اقیانوس در آن نقطه به مکانی غیرقابل عبور و جستجو تبدیل شده‌است».
مرحوم آقا شیخ محمد حسین طوری بود که اگر کسی به فعالیت‌های علمی اش توجه می‌کرد تصور می‌کرد در شبانه روز هیچ کاری غیر از مطالعه و تحقیق ندارد، و اگر کسی از برنامه‌های عبادی ایشان اطلاع پیدا می‌کرد فکر می‌کرد غیر از عبادت به کاری نمی‌پردازد.