شب نما

معنی کلمه شب نما در لغت نامه دهخدا

شبنما. [ ش َ ن َ / ن ِ / ن ُ ] ( نف مرکب ) شب نماینده.( فرهنگ فارسی معین ). که در شب نمایان سازد. || آنچه به شب جلوه کند و بدرخشد مانند ساعت و پارچه و تابلو. ( فرهنگ فارسی معین ). که شب متجلی شود. که در شب نموده شود. که به شب هنگام نشان داده شود.
- ساعت شب نما ؛ ساعتی که در تاریکی شب و بی استعانت روشنایی اعداد دوازده گانه منقوش بر صفحه آن به چشم آید. ساعت که نقش اعداد دوازده گانه صفحه آن از فسفر باشد و بدین سبب در تاریکی شب به دیده درآید و دیده شود.
|| برطرف کننده تاریکی. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه شب نما در فرهنگ معین

(شَ . نَ ) (ص فا. ) ۱ - آن چه به شب جلوه کند و بدرخشد. ۲ - برطرف کنندة تاریکی .

معنی کلمه شب نما در فرهنگ عمید

ویژگی آنچه در شب می درخشد و نمایان است مانند ساعت شب نما.

معنی کلمه شب نما در فرهنگ فارسی

آنچه که درشب بدرخشدونمایان باشدمانندساعت شب نما

معنی کلمه شب نما در ویکی واژه

آن چه به شب جلوه کند و بدرخشد.
برطرف کنندة تاریکی.

جملاتی از کاربرد کلمه شب نما

مرا به دیده درون خواب از کجا آید؟ که شب نماند به عالم ز پرتو رویش
گو همه شب نماز کن کی به قبول او رسد تا نبود ز خون دل عاشق او وضوی او
و رسول را گفتند (ص)، «فلان زن روزه دارد و شب نماز کند، لیکن همسایه برنجاند». گفت، «جای وی دوزخ است». و گفت، «تا چهل سرای همسایه بود». زهری گفته است، «چهل از راست و چهل از چپ و چهل از پیش و چهل از پس».
نیزه‌ای بسکه از آهم بکف هر کوکب شب نماید ز فلک همچو علم از سرتل
شب را چسان به صبح رسانم کجا روم هر چند گفتمش مرو امشب نماند و رفت
صبوحی ملوکانه تا صبح راند همی داشت شب زنده تا شب نماند
و گفت: پنج چیز از گوهر نفس است. درویشی که توانگری نماید و گرسنة که سیری نماید و اندوهگینی که شادی نماید و مردی که ویرا با کسی دشمنی باشد و دوستی نماید و مردی که به شب نماز کند و بروز، روزه دارد و قوت نماید از خود.
از خیالت به سجده جای دلم اول شب نماز پیشین است
همی خواست تا شب نماید رها به نیرنگشان از دم اژدها
و در بنی اسرائیل عابدی به شب نماز خویش به زیر درختی بردی که مرغی خوش آواز آنجا بانگ می کرد. وحی آمد به رسول آن روزگار که وی را بگوی که به مخلوقی انس گرفتی، درجه ای از تو بیفتاد که به هیچ عمل بدان نرسی و گروهی در انس به وی در مناجات بدان درجه رسیده اند که آتش در دیگر جانب سرای افتاده است خبر نداشته اند، و یکی را به سبب علتی در نماز پای از وی ببریده اند، آگاه نشده است. وحی آمد به داوود (ع) که دروغ گفت کسی که دعوی دوست من کرد و همه بخفت. نه دوست دیدار دوست خواهد و هرکه مرا جوید من با وی ام. و موسی (ع) گفت، «یارب کجایی تا تو را طلب کنم؟» گفت، «قصد طلب کردی یافتی».
این فیلم از طریق ابکو فیلمز که متعلق به آلن کلاین، مدیر گروه بیتلز است در سراسر ایالات متحده منتشر و همانند نمایش قبلی خود در الگین، اواخر شب نمایش داده شد. بحثی در این باره وجود دارد که این فیلم بدون حمایت افرادی همچون جان لنون و آلن کلاین مخاطب قابل توجهی پیدا نمی‌کرد.