شایانی

معنی کلمه شایانی در لغت نامه دهخدا

شایانی. ( حامص ) لیاقت. درخوری. سزاواری. شایستگی : تا بمنزلتی که امیدوار است برسد پس تمنای دیگر منازل کند که شایانی آن ندارد. ( کلیله و دمنه ص 83 ). بدگوهر... تمنای دیگر منازل کند که شایانی آن ندارد.( کلیله و دمنه ). و چندانکه شایانی قبول حیات از این جثه زایل گشت برفور متلاشی گردید. ( کلیله و دمنه ).

معنی کلمه شایانی در فرهنگ معین

(حامص . ) سزاواری .

معنی کلمه شایانی در فرهنگ فارسی

شایستگی سزاواری لیاقت .

معنی کلمه شایانی در ویکی واژه

سزاوا

جملاتی از کاربرد کلمه شایانی

نوسازی و قدرتمند کردن ارتش از دوره سلطنت محمدرضاشاه تسریع شد. با دستور مستقیم شاه، نیروی هوایی شاهنشاهی با خرید جنگنده اف۱۴ و دیگر هواپیماهای جنگنده مدرن آمریکایی تجهیز گردید که در جنگ ایران و عراق کمک شایانی به ایران کرد. نیروی دریایی ارتش نیز با خرید ناوهای جنگی به قدرتی رسیده بود که کنترل خلیج فارس را به تنهایی به دست بگیرد. ارتش شاهنشاهی تا سال ۱۳۵۷ به عنوان پنجمین نیروی نظامی قدرتمند جهان شمرده می‌شد، بزرگ‌ترین نیروی هوایی غرب آسیا و بزرگ‌ترین نیروی دریایی خلیج فارس بود.
ترکی که زخون ریزی بد فتنه چنگیزی شد رام رنود امروز شایانی یاسا بین
از دانشگاه‌های تراز اول این استان می‌توان به دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه سایمون فریزر و دانشگاه ویکتوریا اشاره کرد که جذب‌کننده محققین و دانشمندان سراسر جهان هستند. چندین برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی، جایزه نوبل فیزیک و جایزه یادبود نوبل علوم اقتصادی، فارغ‌التحصیل دانشگاه بریتیش کلمبیا هستند. سطح علمی این دانشگاه‌ها کمک شایانی به شکوفایی اقتصاد استان می‌کند.
مقاله او در مقدمه کتابی که به سلطان عثمانی تقدیم کرد اثر شایانی در شروع پدیده پان ترکیسم داشته است.
این نرم‌افزار به توسعه تکنولوژی نفت و گاز کمک شایانی کرده‌است.
این اخراج، آسیب زیادی هم به اقتصاد اوگاندا و هم به تصویر بین‌المللی‌اش وارد کرد. بسیاری از رهبران جهان، این اخراج را محکوم کردند و چندین کشور، به ویژه بریتانیا و هند، روابط دیپلماتیک خود را با اوگاندا در پی این موضوع قطع کردند. اقتصاد اوگاندا دچار افت قابل‌توجهی در زمینه تولید ناخالص داخلی شد زیرا بسیاری از بومی‌های اوگاندایی، به دلیل نداشتن تخصص، نمی‌توانستند از کسب‌وکارهای تازه‌به‌دست‌آمده بهره‌ای ببرند. پس از اینکه یووری موسوینی رئیس‌جمهور اوگاندا شد، برخی از هندی‌اوگاندایی‌ها در دهه ۱۹۹۰ به کشورشان بازگشتند که همین به بهبود اقتصاد کمک شایانی کرد.
اوا پرون از رهبران آرژانتین بود که کمک شایانی به مردم فقیر این کشور کرد و شخصیتی بسیار محبوب بود.
منطق و فرزان آژیرها به گونه متمرکز و کیان سازماندهی می‌شوند، دانستار تنها در یک جا هستند و همه کاربران وضعیت‌های همسان می بینند، و چندین آلارم بر پایه سطوح اولویت و شایانی پشتیبانی می‌شوند.
واژهٔ اَمبینت اولین بار توسط برایان اِنو و پس از آن‌ که به ‌علت حادثه‌ای مجبور شد مدتی را در بستر بیماری سپری کند، برای اشاره به این سبک موسیقی استفاده شد. از میان ساخته‌های او آلبوم امبینت ۱: موسیقی برای فرودگاه‌ها ‏(۱۹۷۸) به ترویج موسیقی اَمبینت کمک شایانی کرد.
بسیاری از بخش‌های مزدیسنا در فرهنگ و اسطوره‌شناسی ایران بزرگ همچنان پدیدار است؛ این مسئله تعجب‌آور نیست زیرا دین زرتشت برای هزار سال دین غالب این منطقه بوده و بیشترین تأثیر را بر ساکنان آن داشته‌است. حتی پس از ظهور اسلام و از دست دادن تأثیر مستقیم خود، مزدیسنا کماکان جایگاه خود را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی مردمان ایرانی حفظ کرد. این موضوع در جشن‌ها و سنت‌ها و همین‌طور در شاهنامه نمایان است. فردوسی در کتاب خود که برای هویت ایرانی اهمیت شایانی دارد، داستان‌ها و شخصیت‌هایی را از اوستا وارد اثر مستطاب خود نمود. تأثیر قابل توجه دیگر محترم شمرده شدن سروش، ایزد پیام‌رسان زرتشتی، در اسلام شیعه در ایران است.
تکمیل طرح راه‌اندازی راه‌آهن قزوین، رشت و بندر انزلی می‌تواند کمک شایانی در رشد اقتصادی ایران و به طبع استان گیلان و بندر انزلی باشد. تکمیل این طرح می‌تواند تأثیر به سزایی در رشد صنعت حمل و نقل در ایران داشته باشد. موقعیت راه‌بردی بندر انزلی در در دریای خزر و هزینه کمتر حمل و نقل بار از طریق راه‌آهن و کشتی موجب افزایش اهمیت اتمام هر چه سریعتر این طرح می‌گردد.
و اسرار ملوک را منازل متفاوتست، بعضی آن است که دو تن را محرم آن نتواند داشت و در بعضی جماعتی را شرکت شاید داد. و این سِر از آنهاست که جز دو سر و چهارگوش را شایانیِ محرمیت آن نیست.»