شاه عبدالعظیم

معنی کلمه شاه عبدالعظیم در لغت نامه دهخدا

شاه عبدالعظیم. [ ع َ دُل ْ ع َ ]( اِخ ) ابن عبداﷲبن حسن... رجوع به عبدالعظیم شود.

معنی کلمه شاه عبدالعظیم در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:عبدالعظیم حسنی

معنی کلمه شاه عبدالعظیم در ویکی واژه

شاه‌عبدالعظیم
(تاریخ): عبدالله‌بن‌علی از بزرگان خاندان علی هم‌دوره‌ی امام محمدتقی. آرامگاه وی در شهر ری زیارتگاه مردم است. شاه‌عبدالعظیم‌حسنی، در تهران، احمدبن‌موسی معروف به شاه‌چراغ در شیراز، و احمدبن‌موسی‌الرضا معروف به امام‌رضا در مشهد، سه برادر توصیف شده‌اند اما اسناد این را تأیید نمی‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه شاه عبدالعظیم

آرامگاه امامزاده حمزه شهر ری یکی از آرام‌گاه‌های مشهور شهر ری است که در جوار آرامگاه شاه عبدالعظیم واقع شده‌است. سابقه این بارگاه را پیش‌تر از آرامگاه شاه عبدالعظیم می‌دانند. امامزاده حمزه را یکی از اولاد یا احفاد امام موسی کاظم و از سادات موسوی نوشته‌اند.
شاه عبدالعظیم و حمزه که هست زاده هفتمین امام کظیم
در این واقعه دو سید پیروز شدند، اما شیخ فضل‌الله بسیار موهون گشت، چه فروشندهٔ زمین او بود، در نتیجه عین‌الدوله نیز در مقام جبران توهین شیخ فضل‌الله برآمد. از معممین بانفوذ تهران امام جمعه، داماد شاه با عین‌الدوله و شیخ فض‌الله نوری، همدست می‌شوند و تلاش می‌کنند با صحنه‌سازی در مسجد شاه دو سید را از میدان به در کنند. آقایان هم در اعتراض به دولت با جمعی از یاران خود، به شاه عبدالعظیم می‌روند و در آن‌جا متحصن می‌گردند.
ابوالقاسم گرجی در ظهر شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۹ درگذشت و در حرم شاه عبدالعظیم به خاک سپرده شد.
در نخستین سال‌های سلطنت قاجار، ارمنی‌های تهران در سه ناحیه از شهر مستقر شده بودند، یک گروه در دروازه شاه عبدالعظیم و گروه دیگر در محله دروازه قزوین (حوالی میدان وحدت اسلامی کنونی) و محله توس که اکنون خیابان مخصوص نامیده می‌شود. ظاهراً آقامحمدخان قاجار هشت خانوار از ارمنی‌هایی را که در قره‌باغ اسیر کرده بود به تهران آورده و در محله دروازه قزوین سکونت داد. این چند خانواده با اجازه شاه، در سال (۱۷۹۵–۱۷۹۰ میلادی) کلیسایی به نام کلیسای سورپ گئورگ در آن محله برای خود ساختند.
امامزاده حمزه از فرزندان امام هفتم شیعیان موسی کاظم و برادر امام هشتم شیعیان علی بن موسی الرضا می‌باشد که آرامگاه او در کنار مرقد شاه عبدالعظیم قرار دارد. وی زمانی که برای دیدن برادرش رضا، عازم خراسان بود، در شهر ری درگذشت. وی نیز برادر عبدالله بن موسی است. گفته می‌شود عبدالعظیم حسنی به زیارت قبر وی می‌رفته و می‌گفت: «این قبر یکی از پسران موسی کاظم است.»
به‌دنبال مرگ فتحعلی‌شاه در سال ۱۸۳۴، میرزا ابوالحسن از شاهزاده علی میرزا ظل‌السلطان به‌عنوان شاه جدید ایران اعلام پشتیبانی کرد، زیرا شاهزاده دیگر، محمدشاه، قائم‌مقام فراهانی را به‌عنوان وزیر خود منصوب کرده بود. محمدشاه سرانجام علی میرزا را شکست داد و وارد تهران شد و همین امر باعث شد میرزا ابوالحسن در فوریهٔ ۱۸۳۵ به حرم شاه عبدالعظیم پناه برد. او تا ۲۶ ژوئن ۱۸۳۵ در آن‌جا ماند، تا اینکه قائم‌مقام فراهانی که اکنون رسوا شده بود، اعدام شد. حاجی میرزا آقاسی جانشین قائم‌مقام شد که میرزا ابوالحسن را در سال ۱۸۳۸ به مقام وزارت امور خارجه بازگرداند و تا زمان مرگش در سال ۱۸۴۵ در این سمت باقی ماند.
وقتی بچه بودم منزلمان در حضرت عبدالعظیم بود و آن زمان قطار راه‌آهن به صورت امروز نبود و فقط همین قطار تهران- شاه عبدالعظیم بود. من می‌دیدم که قطار وقتی در ایستگاه ایستاده بچه‌ها دورش جمع می‌شوند و آن را تماشا می‌کنند و … احترام و عظمتی برای آن قائل هستند. . .
محمدکاظم عصار سال‌ها در خیابان عین‌الدوله تهران (ایران فعلی) کوچه باغ جواهری سکونت داشت و سال ۱۳۵۳ شمسی در همان‌جا درگذشت. جسد وی در رواق ابوالفتح رازی در کنار حرم شاه عبدالعظیم دفن گردید.
وی در بازار نو در نزدیکی حرم شاه عبدالعظیم در شهرری دفن شده‌است.
وی در جوار حرم شاه عبدالعظیم مدفون است.