شانزدهمین

معنی کلمه شانزدهمین در لغت نامه دهخدا

شانزدهمین. [ دَ هَُ ] ( عدد ترتیبی ، ص نسبی ، اِ ) در مرحله شانزدهم. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه شانزدهمین در فرهنگ فارسی

( صفت ) در مرحله شانزدهم .

جملاتی از کاربرد کلمه شانزدهمین

استندار حسام‌الدوله اردشیر یکم شانزدهمین فرمانروای دودمان پادوسپانیان بود که میان سال‌های ۴۰۹ تا ۴۳۴ هجری در رویان حکومت داشت. او ۲۵ سال حکومت داشت و با حملهٔ طغرل به طبرستان و انقراض آل زیار معاصر بود، ولی حکومتی نسبتاً آرام و بی‌حاشیه داشت.
ابراهیم حاتمی‌کیا (زادهٔ ۱ مهر ۱۳۴۰) فیلم‌ساز اهل ایران است. او دانش‌آموختهٔ رشته سینما (گرایش فیلمنامه‌نویسی) از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است. او فعالیت‌های سینمایی خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند در رابطه با سینمای جنگ آغاز کرد. او برای ساخت فیلم آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶) جایزهٔ بهترین فیلم‌نامه و کارگردانی را از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. حاتمی‌کیا سه بار برای فیلم‌های آژانس شیشه‌ای، به رنگ ارغوان (۱۳۸۳) و به وقت شام (۱۳۹۶) موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر شده‌است. همچنین وی برای فیلم روبان قرمز (۱۳۷۷) نامزد جایزه صدف طلایی جشنواره فیلم سن‌سباستین شد.
در مارس ۲۰۰۵، کامینگ جایزه ویتو روسو را در شانزدهمین جوایز سالانه رسانه‌ای گلاد به دلیل مشارکت برجسته در از بین بردن هوموفوبیا دریافت کرد.
اسکناس پنج دلاری آمریکا پولی رایج در آمریکا می‌باشد. بر روی اسکناس پنج دلاری عکس آبراهام لینکلن؛شانزدهمین رئیس جمهور امریکا و بر پشت آن یادبود لینکلن نقش شانزدهمین رییس جمهور آمریکا است.
این کتاب چندین مرتبه مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌است. برخی از این نقدها در شانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب موفق به اخذ رتبه شده‌اند.
داور سی و نه مین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و هیئت انتخاب شانزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت از دیگر سوابق محمد صادق اسماعیلی است.
حکم دوم (به عربی: الحکم الثانی ابن عبد الرحمن؛ ۱۳ ژانویهٔ ۹۱۵ ــ ۱ اکتبر ۰۹۷۶)، شانزدهمین خلیفه دودمان اموی و دومین خلیفه امویان اندلس از سال ۳۵۰ تا ۳۶۶ هجری بود که بعد از مرگ خلیفه عبدالرحمن سوم به خلافت امویان در اندلس رسید.
جمعیت اردبیل براساس نتایج نهایی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۵۲۹۳۷۴ بوده‌است که از این جهت، شانزدهمین شهر پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. برپایهٔ همین آمار از مجموع جمعیت شهر اردبیل ۲۴۶۶۱۸ نفر را مردان و ۲۳۸۵۳۵ نفر را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین شمار خانوارهای این شهر بالغ بر ۱۵۸۶۲۷ خانوار بوده‌است.
۲۰۱۰- شانزدهمین دوره را شهر گوانگ‌ژو در چین میزبانی کرد. در این دوره ۹۷۰۴ ورزشکار از تمام کشورهای عضو شورای المپیک آسیا، یعنی ۴۵ کشور شرکت داشتند. در این دوره از مسابقات ورزشکاران در ۴۱ رشته ورزشی به رقابت پرداختند که یک رکورد تازه محسوب می‌شد. در پایان این دوره، کشور میزبان با ۱۵۱ طلا به مقام نخست رسید.
مهدی طارمی در دو فصل متوالی پانزدهمین و شانزدهمین دوره لیگ برتر عنوان آقای گلی را با پیراهن پرسپولیس کسب کرده‌است.